152657
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
دانشیار دانشگاه خوارزمی:

یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک و نوجوان در معرض ابتلا به اعتیاد

دانشیار دانشگاه خوارزمی از وجود دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد در کشور خبر داد و گفت: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک و نوجوان که خانواده‌های آنها معتاد هستند در معرض بالای ابتلا به اعتیاد قرار دارند.

به گزارش کودک پرس ، ربابه نوریان، دانشیار دانشگاه خوارزمی و روانشناسی بالینی امروز در هشتمین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده گفت: بر اساس آمار رسمی کشور حدود 2 میلیون و 800 هزار معتاد در کشور وجود دارد و سال های اخیر افزایش زیادی را نشان می دهد.

وی بیان کرد: اگر نیمی از افراد معتاد مجرد باشند، نیمی از آنها متاهل هستند( یعنی حدود یک میلیون و 400 هزار)اگر نیمی از این افراد متاهل، فرزند نداشته باشند و نیمی دیگر دارای فرزند باشند یعنی 700 هزار خانواده معتادی وجود دارد که کودک و نوجوان در آنها زندگی می کنند.

نوریان اظهار کرد: اگر به طور متوسط 2 کودک یا نوجوان در این خانواده ها وجود داشته باشد یعنی بالغ بر یک میلیون و 400 هزار کودک و نوجوان در معرض بالای ابتلا به اعتیاد قرار دارند.

 

دانشیار دانشگاه خوارزمی در ادامه تصریح کرد: این آمار اعتیاد است وگرنه موارد دیگری در رابطه با مصرف مواد وجود دارد، یعنی خانواده ای هم که هنوز به ملاک های اعتیاد نرسیده و مواد در آنها مصرف می شود نیز جزو این کودکان و نوجوانان فوق آسیب پذیر به مصرف مواد هستند. حدود یک میلیون و 400 هزار کودک و نوجوان در حال حاضر در کشور نیازمند این خدمات می باشند.

وی با طرح این سوال که چرا این کودکان و نوجوانان تا این حد در معرض خطر قرار دارند، افزود: این امر به دلیل آسیب پذیری بالا و آن هم به دلیل تجمع عوامل خطر است، یعنی در این نوع از خانواده ها تجمع ریسک فاکتورها وجود دارد.

 

نوریان در ادامه افزود: سطح زندگی فردی که مصرف کننده مواد است باعث می شود شرایطی به وجود آید که حتی سلامت کودکان و نوجوانان هم به خطر بیفتد. بعضی از عواملی که در این خانواده ها وجود دارد، خاص آنهاست یعنی در خانواده های دیگر دیده نمی شود ولی بعضی از ریسک فاکتورها مانند تنش های خانوادگی، مشاجره ها، عدم نظارت دقیق بر فرزندان عام هستند و بعضی از عوامل اختصاصی هستند مانند دسترسی به مواد، انتظارات مثبت از مواد چون در خانواده هایی که مواد و مشروبات الکلی مصرف می کنند نگاه، نگاه مثبت است لذا همه اینها ریسک فاکتورهای جدی هستند که وجود دارد و اقدامات پیشگیرانه برای این است که این نگاه را از بین ببریم در حالی که در این خانواده ها نگاه، نگاهی است که مصرف مواد در آنجا عادی بوده و کودک از زمانی که چشمش را باز کرده این رفتارها را مشاهده می کند.

وی با اشاره به مسئله مدلینگ به عنوان یکی دیگر از مواد مهم در خانواده های معتاد افزود: بعضی از اعضای خانواده های مصرف کننده مانند پدر، مادر،‌ خواهر و برادر به عنوان بزرگتر، خودشان مصرف کننده هستند که اینها در ابتلا به اعتیاد کودکان بسیار نقش اساسی دارد.

 

نوریان اظهار کرد: بعضی از عوامل غیراختصاصی مانند ساختار آشفته خانوادگی، دعواها و درگیری ها اختصاصی هستند به هر حال هر والدی که مصرف کننده باشد تمام وقت خود را به دنبال این مساله اختصاص می دهد.

دانشیار دانشگاه خوارزمی با اشاره به آسیب های روانی به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم در خانواده های معتاد افزود: وجود آسیب های روانی یکی از موارد جدی در این خانواده ها است؛ در خانواده هایی که بزرگترها مصرف کننده مواد هستند یا درگیر مشکلات سایر کودکان و نوجوانان مصرف کننده می باشند، زمانی برای اعضای دیگر خانواده نمی ماند که به نیازهای آنها توجه شود. خود این شرایط خانوادگی ابتلای آسیب های روانی- اجتماعی را با خود ایجاد می کند به ویژه بیماری های روانی و خود این بیماری ها یک ریسک فکتور جدی است.

وی با بیان اینکه تاکید بنده این است که نگاهمان نسبت به خانواده های معتاد استیکما نباشد، افزود: بحث ریسک فاکتورها برای ما بسیار مهم و جدی است و همچنین خشونت نیز در خانواده های معتاد بسیار زیاد است و پیامدها و درگیری هایی که برای خانواده های معتاد به وجود می آید این کودکان و نوجوانان مکرر مورد خشونت قرار می گیرد.

 

وی در ادامه افزود: کودکی که رها شده و بزرگترها درگیر مصرف اعتیاد هستند و بقیه اعضای خانواده هم درگیر والدین معتاد خود می باشند احتمال هر نوع آسیبی برای آنها وجود دارد.

نوریان با بیان اینکه ما به دنبال توانمندسازی خانواده های معتاد هستیم، تصریح کرد: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده تا خانواده ها بتوانند از کودکان خود در برابر آسیب های احتمالی در آینده محافظت کنند.

 

وی ادامه داد: سوال اینجاست خود خانواده نیز درگیر این آسیب است، چه کسی باید به داد این خانواده ها برسد لذا ان جی اوها می توانند در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دهند. ما بحث مداخلات پیشگیرانه اختصاصی و انتخابی ویژه ای برای این خانواده ها اتخاذ کردیم، یکی از برنامه های بسیار خوبی است که در دست اجرا می باشد. با اجرای این برنامه ها می توانیم خانواده ها را توانمند کنیم.

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار