موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
152549
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

برنامه‌های نهمین فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه تشریح شد

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تشریح برنامه‌های سازمان برای نمایشگاه کتاب گفت: برای اولین بار بخشی از مرکز علم باغ کتاب برای استفاده مخاطبان نمایشگاه به مصلی منتقل می‌شود. کتابخوانی هنرمندان، ارائه ۱۲۰ عنوان کتاب برای نابینایان و… از دیگر برنامه‌های این سازمان است.

به گزارش کودک پرس ، نخستین نشست خبری سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران صبح امروز یکشنبه 9 اردیبهشت‌ماه با حضور اصحاب رسانه در محل این سازمان برگزار شد.

اوحدی در ابتدای این نشست برنامه‌ها و اهداف اصلی این سازمان در سال جاری را تشریح کرد و گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ فرهنگی شهر تهران و حتی بزرگترین ظرفیت فرهنگی کشور است و با دارا بودن تعداد ۳۵ فرهنگسرا، ۳۷۲ کتابخانه با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار عنوان کتاب، 110 کتابخانه صاحب درجه‌بندی، باغ موزه‌ها، 10 خانه موزه‌ مشاهیر همچون خانه موزه شهید مطهری، مرحوم شریعتی و … برنامه‌های متنوعی را در اختیار شهروندان می‌گذارد. همچنین حدود 120 خانه فرهنگ را تحت مدیریت دارد که نیمی از آن با مشارکت مردم مدیریت می‌شود.

 

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم فرهنگ را نه برای تولید محصول که در خدمت مردم دربیاوریم، بر همین اساس رویکرد و برنامه‌های سازمان در این دوره مدیریتی مردم محوری و اجرای برنامه‌هایی با مشارکت مردم است، در عین حال حوزه آموزش و ترویج فرهنگ را نیز جدی دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با بیان اینکه 40 سال پس از انقلاب اسلامی سرانه تولید موضوع کتاب در کشور و سرانه تولید کتاب چهار برابر شده افزود: این سازمان با دارا بودن موسساتی چون نشر و نیز باغ کتاب به عنوان بزرگترین مجموعه کتاب کشور تلاش می‌کند که ظرفیت‌های فرهنگی را بسیج کند.

اوحدی مخاطبان اصلی خود در این سازمان را جامعه دانش‌آموزی خواند و گفت: برای فرهنگسازی در حوزه کتابخوانی چه جامعه هدفی مهمتر از دانش‌‌آموزان برای ما وجود دارد چرا که آنها ذهن خلاقی دارند. به همین دلیل در تفاهمنامه‌هایی که منعقد خواهد شد با همکاری وزارت آموزش و پرورش برنامه‌هایی را در این حوزه خواهیم داشت.

 

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با تشریح برنامه‌های این سازمان به مناسبت نیمه شعبان عنوان کرد: امسال ستاد ویژه‌ای با عنوان «منتظران باران» و با رویکرد گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شده که برنامه‌های فرهنگی فراگیر با رویکرد جریان‌سازی را مدنظر دارد. این برنامه‌ها نیز با دو محوریت مشارکت مردم و مردم‌محوری و نیز اجرای برنامه‌های آیینی، ترویجی و آموزشی اجرا خواهد شد.

اوحدی ادامه داد: اجرای برنامه منتظران باران به مدت سه شب تا نیمه شعبان در فرهنگسرای بهمن، کوچه‌های منتظر با رویکرد محله محوری در ۱۱۰ کوچه و محله تهران، کودکان منتظر در فرهنگسرای خاوران با مشارکت ۳ هزار کودک تهرانی و به منظور همدردی و حمایت از کودکان مظلوم یمن، سوریه و فلسطین، «به وقت عاشقی» و … از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار خواهد شد.

 

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین از ساخت و رونمایی از قطعه موسیقایی «شرق آدینه» با شعری از حسین اسرافیلی و صدای محمد معتمدی به مناسبت نیمه شعبان و نیز برپایی شب شعر بزرگ «قصیده بی انتها» و رونمایی از کتاب «مشتاقی و محجوری» شامل اشعار آیینی ۴۰ شاعر کشور در وصف امام منتظر خبر داد.

به گفته وی، کمپین‌های «شهر در انتظار توست»، «من هم منتظرم»، جشن ایثار، نورافشانی در 12 میدان بزرگ شهر و پویش میلیونی دعای فرج و نیز دعای عهد از دیگر برنامه های این سازمان در ایام نیمه شعبان خواهد بود.

 

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در بخش دیگری از این نشست برنامه‌های این سازمان را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد و افزود: امسال فضای ۱۵۰۰ متری برای احداث فرهنگسرای کتاب در مصلی در اختیار ما قرار گرفته و برای اولین بار بخشی از مرکز علم باغ کتاب برای استفاده مخاطبان نمایشگاه به مصلی منتقل می‌شود تا در آن فرایند ساخت ربات به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود. همچنین بخش ویژه‌ای با عنوان «باز باران» به منظور عرضه باکیفیت ترین محصولات نوشت افزار ایرانی با تکیه بر شعار امسال از سوی سازمان در نمایشگاه برگزار خواهد شد.

اوحدی همچنین از ایجاد بخش ویژه برای ارائه محصولات مکتوب ویژه نابینایان در نمایشگاه کتاب و برگزاری شب صربستان خبر داد و گفت: هر شب ۸ تا ۱۰ هنرمند مورد نظر مردم در فرهنگسرای کتاب برای مردم کتاب می‌خوانند. همچنین برای روشندلان ۱۲۰ عنوان کتاب خط بریل و دیجیتال با حضور سه کتابخانه ویژه نابینایان تدارک دیده‌ایم که در فرهنگسرای کتاب می‌توانند به رایگان عضو شوند و از این کتاب‌ها بهره ببرند. همچنین با تماس با سامانه 1837 حتی اگر نتوانستند حضوری در نمایشگاه داشته باشند، تمهیداتی فراهم کردیم که کتاب را رایگان برایشان پست کنند.

 

وی یادآور شد: با همکاری سازمان خدمات شهری مشکلی برای برگزاری نمایشگاه نیست و امکانات کامل حمل و نقل را سازمان حمل و نقل شهرداری اعم از تاکسیرانی، اتوبوس‌رانی، مترو و … بسیج کرده است. بنابراین تقاضا داریم کسی با خودروی شخصی به نمایشگاه نیاید.

 

اوحدی در بخش پایانی سخنانش از برگزاری مراسمی برای تجلیل از مقام شهید مطهری خبر داد و گفت: با حضور خانواده شهید مطهری مراسمی در خانه موزه شهید مطهری برگزار می‌شود. علاوه بر این قرار است به همین مناسبت کتابخوانی از آثار شهید مطهری در خانه موزه شهید مطهری و سیر کتابخانه‌ها برگزار شود.

 

مدیر جدید خانه شهریاران جوان منصوب می‌شود
بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اصحاب رسانه اختصاص داشت. وی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت ارکستر شهر تهران گفت: به تازگی جلساتی با لوریس چکنواریان در این زمینه داشته‌ایم و امیدواریم که با رفع برخی مشکلات فنی در سالن‌هایمان بتوانیم به زودی برنامه‌های این ارکستر را عملی کنیم.

 

اوحدی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره توقف فعالیت‌های خانه شهریاران جوان گفت: برنامه‌ها توقف نیافته بلکه مدیریت این مرکز تغییر پیدا کرد که مدیر جدید این هفته منصوب خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد محافظه‌کارانه و مناسبت محور شدن برنامه‌های فرهنگی سازمان فرهنگی هنری گفت: تمامی مدیران سازمان در سال‌های گذشته برای اجرای برنامه‌ها زحمت کشیدند، رویکرد ما اما به سمت حمایت از تولید توسط جامعه فرهنگ و هنر است. سعی خواهیم کرد در این راه به مسئله احقاق حقوق شهروندی نیز توجه کنیم. البته باید به این مسئله توجه کنیم که در فاصله یک ماهه از شروع مدیریت من نمی‌شود انتظار داشت که مثلا پروژه فاخری چون پردیس تئاتر تهران به بهره برداری کامل برسد. ما سعی می‌کنیم با تعبیر رهبر معظم انقلاب، کار فرهنگی را جهت‌مند و هنرمندانه پیش ببریم. من تاکید دارم که مناسبت‌ها بهانه عرضه کار فرهنگی هستند، نه دلیلی برای آنها.

 

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری درباره رفتار خودسرانه برخی از فرهنگسراها در اجرای برنامه‌های فرهنگی نیز گفت: بهتر است از این کلمه خودسرانه استفاده نکنیم. فرهنگسراها ظرفیت‌های فرهنگی هستند که گفتمان عمومی ایجاد می‌کنند. آنها باید برنامه محور عمل کنند و رفتار جزیره‌ای در آنها پذیرفته نیست. مسئله این بود که بسیاری از کارهای اجرایی سازمان پیش از این در ستاد مرکزی شکل می‌گرفت که این مسئله باید به فرهنگسراها تفویض شده و آنها را به سمت این مسئله که تولید و برنامه فرهنگی باید مخاطبش همه مردم باشند، هدایت کرد.

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار