موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
152497
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
اولین جشنواره پویانمایی تلویزیونی در همدان برگزار می‌شود؛

کارتون وطنی قوام بخش شخصیت کودک ایرانی

نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران، از هفته آینده به میزبانی همدان آغاز به کار خواهد کرد تا بعد از «دوسالانه انیمیشن تهران»، شاهد رقابتی جدی میان تولیدکنندگان ایرانی انیمیشن باشیم. همان‌طور که هنوز هم مستندسازان معتقدند که دیدن «مستند» در تلویزیون بهتر از تماشای آن در سینما است، انیماتورهای زیادی وجود دارند که تلویزیون را بهترین محل برای تماشای انیمیشن می‌دانند.

به گزارش کودک پرس ، تلویزیون نیز مهم‌ترین مشتری انیمیشن است. در ایران به‌طور متوسط سالانه بیش از 6 هزار دقیقه انیمیشن از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود. بخش قابل ملاحظه‌ای از این دقایق را تولیدات خارجی به خود اختصاص داده‌اند. صداوسیما سال‌ها است با ایجاد مرکز «صبا» تلاش کرده است بخشی از نیازش به انیمیشن را از تولیدات سازمانی تأمین کند. با این حال هنوز هم اتکای اصلی تلویزیون به محصولات خارجی است. یکی از راه‌های کاهش وابستگی به واردات انیمیشن، ترغیب تولیدکنندگان داخلی برای ساخت آثار باکیفیت است. ایجاد فضای رقابت برای انیماتور‌های ایرانی یکی از اهدافی است که نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی آن را دنبال می‌کند. جشنواره‌ای که از سوی معاونت استان‌های سازمان صداوسیما راه‌اندازی شده و قرار است با اجرای آن استعداد‌های موجود در شهرستان‌ها کشف شود.

 

انیمیشن ایرانی تأثیر بیشتری روی کودک ایرانی دارد
احمد سفلایی، کارشناس انیمیشن و عضو هیأت انتخاب و داوری آثار جشنواره ملی پویانمایی، در گفت‌و‌گو با «ایران»، درباره تأثیر تقویت تولید داخلی انیمیشن و عرضه تلویزیونی آن، گفت: تولیدات جشنواره‌های داخلی از تولیدات مشابه خارجی بر روند شکل‌گیری شخصیت کودکان ایرانی و هدایت اندیشه آنان تأثیرگذارتر خواهد بود.
سفلایی افزود: جشنواره‌های فرهنگی تأثیر خوبی بر جامعه می‌گذارند و در صورتی‌ که اینگونه جشنواره‌ها بر پایه فرهنگ یک ملت باشند تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. وی تولیدات جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران را تولیداتی مناسب برای تأثیرگذاری بر روند شکل‌گیری فرهنگ‌ در بین قشر کودک و نوجوان دانست و اضافه کرد: تولیدات جشنواره‌های داخلی از تولیدات مشابه خارجی بر روند شکل‌گیری شخصیت کودکان ایرانی و هدایت اندیشه آنان تأثیرگذارتر خواهد بود.

جشنواره می‌تواند مسیر درسترا به انیماتورها نشان دهد
محمد روح‌الامین گرافیست و عضو هیأت انتخاب جشنواره ملی پویانمایی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران»، گفت: با تشویق انیمیشن‌سازانی که کارهای با کیفیت و درجه یک ارائه کرده‌اند می‌توان برای افرادی که در آینده قرار است در این مسیر حرکت کنند و برای کسانی که سال‌هاست در این مسیر حرکت می‌کنند و کارهایشان پیش از این چندان مورد توجه واقع نشده، مؤثر واقع شود. عضو هیأت انتخاب و داوری بخش هویت بصری جشنواره ملی پویانمایی ایران عنوان کرد: تولیدات انیمیشنی که آموزش‌های لازم و متناسب سنین کودکان و نوجوانان مانند مسئولیت‌پذیری، داشتن نگاهی واقع‌بینانه به جنبه‌های مختلف زندگی، تعهد داشتن نسبت به اعمال فردی و… را به آنان منتقل می‌کنند در راستای انسان‌سازی مؤثر خواهند بود که این مسأله خیلی اهمیت دارد.

پیام انیمیشن باید به روز باشد
امیر سحرخیز رئیس هیأت مدیره صنف انیمیشن و مدیر جلوه‌های بصری در سینما تأکید می‌کند: مخاطبان امروزی انیمیشن مانند مخاطبان سال‌های گذشته نیستند، شیوه انتقال پیام در انیمیشن باید به‌روزرسانی و متناسب با شرایط زمان این افراد ساخته شود چرا که انتقال پیام به شیوه گذشته مؤثر نخواهد بود.عضو هیأت انتخاب و داوری آثار بخش جلوه بصری جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران اضافه کرد: انیمیشن‌سازانی که آثارشان به جشنواره ملی پویانمایی راه پیدا می‌کند به مرور وسواسشان نسبت به تولید آثار بهتر و باکیفیت‌تر بیشتر می‌شود.
سحرخیز ادامه داد: انتقال مفاهیم دینی و اعتقادی در قالب انیمیشن بویژه اگر مخاطب آن قشر کودکان و نوجوانان باشد ظرافت و پختگی خاصی می‌طلبد.
وی عنوان کرد: متأسفانه گاهی ظرافت لازم برای انتقال مفاهیم دینی در ساخت انیمیشن‌ رعایت نمی‌شود از این رو اثرگذاری لازم را ندارد.
عضو هیأت انتخاب جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران بیان کرد: چون شیوه دسترسی به اطلاعات و محتوا امروزه کاملاً تغییر کرده است پردازش محتوای انیمیشن‌ها بویژه آن‌ها که مخصوص سنین کودک و نوجوان هستند سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است.

تولید آثار پویانمایی متناسب با نیاز کودک ایرانی
امین حسینیون فیلمنامه نویس و پژوهشگر هنر که در هیأت انتخاب آثار جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران نیز حضور دارد، با اشاره به ضرورت برگزاری این جشنواره به خبرنگار ما می‌گوید تولید محتوا متناسب با سنین کودکان و نوجوانان ضروری است که در طی جشنواره ملی پویانمایی به بخشی از این نیاز پاسخ داده می‌شود. وی افزود: مسیر کلی جشنواره ملی پویانمایی، مسیری رو به پیشرفت است. این پیشرفت هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی است.

عضو هیأت انتخاب آثار و داوری بخش فیلمنامه جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران ادامه داد: آثار رسیده به بخش طرح و فیلمنامه جشنواره ملی پویانمایی از تنوع بسیار خوبی برخوردار بودند، یعنی انواع و اقسام الگوهای داستانی و ژانرهای مختلف انیمیشنی در بین آن‌ها وجود داشت که این امیدوارکننده است.

حسینیون عنوان کرد: جشنواره ملی پویانمایی اگر امتداد داشته باشد و کیفیت برگزاری این جشنواره حفظ شود و ارتقا یابد تا حد زیادی می‌تواند در راستای شکوفایی توانمندی‌های انیمیشن‌سازان کشور مؤثر باشد.
وی برگزاری جشنواره ملی پویانمایی را فرصتی خوب برای فعالان عرصه انیمیشن‌سازی در کشور دانست و گفت: انیمیشن‌سازان با شرکت در این دورهمی که با حضور دیگر انیمیشن‌سازان کشور برگزار می‌شود می‌توانند ارزیابی کلی نسبت به کارهای تولیدی خود به دست آورند و درباره آن نتیجه‌گیری کنند.

عضو هیأت انتخاب آثار جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران افزود: به نظر می‌رسد تولیدات جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران قابلیت رقابت با تولیدات خارجی هم‌سطح را دارند؛ انیمیشن‌ ایران به‌طور عمومی در عرصه‌های بین‌المللی حضور دارند و در این عرصه بارها جایزه دریافت کرده‌اند. نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران با رویکرد رسانه‌ای و تلویزیونی در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود.

معرفی آثار برتر و تقدیر از پدیدآورندگان این آثار، فراهم آوردن زمینه رقابت سازنده برای فعالان پویانمایی کشور و کمک به ورود استعدادهای نو به این عرصه، رشد و رونق تولید، نمایش پویانمایی با متمرکز کردن همه امکانات کشور، خرید و سفارش آثار، فراهم آوردن امکان بروز و کشف توانمندی‌ها و استعدادهای مناطق مختلف کشور، هم‌افزایی ظرفیت‌ها از طریق ایجاد زمینه تعامل و تبادل آرا میان دست اندرکاران، اندیشمندان و مخاطبان، گسترش و تقویت دانش و مباحث روز در عرصه پویانمایی، تقویت رویکرد رسانه‌ای در پرداخت قصه‌ها و داستان‌ها برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان و زمینه‌سازی برای شکل‌گیری و تکامل قطب پویانمایی دینی در منطقه از جمله اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می‌رود.

 

 

 

منبع: روزنامه ایران

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار