152201
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
در سمنان؛

طرح کتاب‌خوانی«با هم بخوانیم» برای تقویت روحیه دینی کودکان و نوجوانان

یکی از راه‌های تقویت روحیه دینی کودکان و نوجوانان مطالعه کتاب و کتابخوانی است که باعث رشد فکری و عقلانی در بین آنها می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، كتاب‌خواني‌ باعث‌ پيشرفت‌ تحصيلي‌ كودكان‌ و نوجوانان‌ شده و همچنين‌ مطالعه‌ غير درسي‌باعث‌ بالا رفتن‌ سطح‌ فكر، فعال‌ شدن‌ ذهن‌، افزايش‌ گنجينه‌ لغات‌ و افزايش‌ علم‌ و آگاهي‌ مي‌شود.

خواندن‌ داستانهاي‌ مختلف‌، موجب‌ شكل‌ گرفتن‌ ارزشهاي‌ گوناگون‌ در ذهن‌ كودك‌ مي‌شود، حساسيت‌ او را رشدمي‌دهد و احترام‌ به‌ ديگران‌ در او شكل‌ مي‌گيرد رضايتي‌ كه‌ كودك‌ از مطالعه‌ بدست‌ مي‌آورد او را متّكي‌ به‌ خود بارخواهد آورد.

سؤالهايي‌ كه‌ در اثر مطالعه‌ براي‌ كودك‌ مطرح‌ مي‌شود و مقايسه‌هايي‌ كه‌ او بين‌ مسائل‌ مختلف‌ مي‌كند درمجموع‌ موجب‌ مي‌شود كه‌ او فردي‌ خلاِّق بار آيد.

با بهره‌گيري‌ از تخيّل‌ كه‌ ضرورت‌ اساسي‌ خلاّقيّت‌ است‌ دنيايي‌ بزرگ‌ و پهناور در مقابل‌ چشمان‌ كودك‌ گشوده‌مي‌شود و او قادر مي‌شود آزادانه‌ خيال‌پردازي‌ كند،كودك‌ در اين‌ شرايط‌ هرگز خود را محدود و محبوس‌ در حصارواقعيت ها و امور مشهود و ملموس‌ نديده‌ و فارغ‌ بال‌ هر آنچه‌ را كه‌ دلش‌ مي‌خواهد تصور مي‌كند.

اداره کتابخانه های عمومی استان سمنان یک برنامه ترویجی در حوزه کتابخوانی با عنوان «با هم بخوانیم» در پیش‌بینی کرده‌که توسط گروه‌های ترویجی اجرا می شود.

اعضاء طی این طرح تعداد مشخصی کتاب را در یک فاصله زمانی سه ماهه مطالعه می‌کنند.

 

 

طرح ملی «باهم بخوانیم» برای گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال طراحی شده، که باعث ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و تشویق کودکان مناطق محروم به خواندن کتاب و همچنین رشد زبانی و شناختی کودکان می‌شود.

از ابتدای اجرای طرح به دلیل استفاده از روش‌های جمع خوانی و بلند خوانی به‌صورت گروهی جهت افزایش حس مشارکت در بین کودکان، فضای جلسه به‌گونه‌ای پیش می رود که در هر جلسه ایده‌ای جالب برای مطالعه هر کتاب از سوی کودکان پیشنهاد و ارائه می شود.

برترین مزیت این طرح اجرای فعالیت‌های متنوع در فرایند مطالعه کتاب است که برای کودکان جذابیت دارد و میزان یادگیری را به بالاترین سطح می‌رساند؛ همچنین گفتگوی‌هایی که در حین مطالعه بین مجری طرح و کودکان صورت می‌گیرد باعث تقویت قدرت ایده پردازی و کنجکاوی در آن‌ها می‌شود.

 

شیوه های مطالعه ی این طرح به صورت مطالعه گروهی یا جمع خوانی،بلند خوانی، مطالعه ی فردی و یا امانت کتاب می باشد که خوشبختانه با استقبال زیادی همراه بوده است علاوه براینکه در هنگام مطالعه ذهن کودک با سوالات مربی طرح به چالش کشیده میشود کودکان موظفند در پایان هر جلسه به پرسشنامه مربوط هرکتاب پاسخ دهند.

پرسشنامه شامل سوالاتی درخصوص داستان ها ،برداشت کودکان،نتیجه گیری و انجام برخی تکالیف به صورت گروهی و فردی است، فعالیت ها نیز شامل نقاشی،خوشنویسی،کاردستی،گردش علمی و…. می باشد.

کودکان با کسب امتیاز مربوط به فعالیت و پرسشنامه در جدول امتیازات باهم به رقابت می پردازند،در پایان بالاترین امتیاز به عنوان برگزیده انتخاب خواهد شد.

تمامی ابزار و امکانات این طرح از سوی نهاد کشور تامین شده که سهولت کار را صدچندان کرده است و اقلام و جوایزی نیز برای کودکان در نظر گرفته شده است که در پایان طرح و در جشن اختتامیه به آنان اهدا خواهد شد.

 

 

اجرای طرح ملی با هم بخوانیم در98کتابخانه عمومی مستقر در مناطق محروم کشور

کارشناس فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی استان سمنان، با اشاره به اینکه یک برنامه ترویجی در حوزه کتابخوانی با عنوان «با هم بخوانیم» در 98 کتابخانه مستقر در مناطق محروم و پرآسیب کشوربرگزار شد گفت: این طرح برای اولین بار، پس از برگزاری یک دوره آموزشی سه روزه‌ در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ و آشنایی کتابداران با ملزومات این طرح، در بهمن ماه سال گذشته در ۹۸ کتابخانه عمومی مستقر در مناطق محروم کشور اجرا شد که طی آن اعضای ۹ تا ۱۲ ساله این کتابخانه‌ها در گروه‌های ۱۲ نفری، در جریان این سیر مطالعاتی هدفمند قرار گرفته و از آن بهره مند شدند.

قاسم رئوفی اضافه کرد: این طرح بر اساس یک سیر مطالعاتی هدفمند و با محوریت ۲۰ کتاب با موضوع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی برای گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال، از روز پنجشنبه ۱۲ بهمن آغاز و در مدت ۱۲ هفته برگزار شد.

به گفته وی قبل از انجام این طرح کتاب‌ها و اقلام چاپی و غیرچاپی مورد نیاز برای اجرای طرح، به کتابخانه‌های هدف در کل کشور نیز در راستای اجرای طرح «باهم بخوانیم» ارسال شده بود.

رئوفی تصریح کرد: کتابداران حاضر در این طرح در طول برگزاری آن، اطلاعات اعضای گروه‌های ۱۲نفری خود و سپس کتاب‌های انتخاب شده توسط این اعضا را در سامانه مخصوص این طرح وارد می‌کردند و سپس با تکمیل پرسشنامه‌های طراحی شده در آن، ازریابی خود از عملکرد اعضای گروه را به صورت هفتگی ثبت می‌کردند.

کارشناس فرهنگی اداره کتابخانه های عممومی استان سمنان خاطرنشان کرد:تدوین سیر مطالعاتی و انتخاب ۲۰ کتاب جذاب و خواندنی، اولویت دادن به مناطق محروم و نیمه برخوردار برای اجرای طرح، طراحی سامانه پشتیبانی و گزارش‌گیری به منظور رصد لحظه به لحظه فرآیند اجرای طرح و پشتیبانی کامل از کتابداران مجری، تدوین فعالیت‌های متنوع در فرآیند مطالعه کتاب‌ها که خواندن کتاب ها را برای کودکان لذت‌بخش‌تر و میزان یادگیری را به بالاترین سطح کیفی ممکن می‌رساند از جمله ویژگی‌های برجسته این طرح است.

وی تصریح کرد: در کنار ویژگی‌های برجسته این طرح خلاقیت و ابتکار کتابداران کتابخانه‌های هدف بازوی دیگر اجرای این طرح برجسته بودند که توانستند کتابخانه خود را میزبان اعضای این طرح به صورت هفتگی کنند بدون اینکه حس دلزدگی از اجرای این طرح در بین دانش‌آموزان ایجاد شود و چه بسا حضور فعال همراه با خلاقیت کتابداران در این طرح خود عامل مهمی در انجام و پیشبرد این طرح بود.

رئوفی با بیان اینکه از استان سمنان نیز دو کتابخانه شیخ محمود مزدقانی روستای مؤمن‌آباد سرخه و کتابخانه ابن یمین فریومدی، روستای فریومد شهرستان میامی مجری این طرح بودند اضافه کرد: حاصل اجرای این طرح در این کتابخانه‌ها شور و شوق مضاعف دانش‌آموزان و علاقه آنها برای ادامه دار بودن آن در تمام طول سال است.

 

 

کتابخانه شیخ محمود مزدقانی مومن آباد میزبان طرح باهم بخوانیم

مسئول کتابخانه و مربی «طرح ملی با هم بخوانیم»، با بیان اینکه در این طرح سه نوع شیوه مطالعه بررسی می شود گفت:بلند خوانی، جمع خوانی و فردخوانی نیز از دیگر اهداف این طرح است.

زهرا مومن آبادی هدف اصلی از اجرای این طرح را ارائه خط سیر مطالعاتی برای اعضای شرکت کننده دانست و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اجرای این طرح می‌تواند خلاء‌هایی که وجود داشته را جبران و همچنین در توسعه فرهنگ مطالعه در مناطق محروم نیز تأثیرگذار باشد.

مومن آبادی یادآور شد:«طرح ملی با هم بخوانیم» در راستای طراحی سیرهای مطالعاتی برای کودکان و نوجوانان و اجرای گام به گام سیر های مذکور با هدف نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی از طریق ترویج فرهنگ کتاب خوانی، برگزار می شود.

کتابدار و مجری «طرح ملی با هم بخوانیم» در کتابخانه شیخ محمود مزدقانی مومن آباد سمنان همچنین در خصوص استقبال گروه های سنی هدف از این طرح نیز گفت: با توجه به اینکه در این دوره گروه سنی 10 تا ۱۲ سال انتخاب شده است و بچه ها در این سن شور و اشتیاق خاصی جهت مطالعه دارند، لذا طرح در مراحل اولیه با استقبال خوبی از طرف اعضا برخوردار بوده و در جهت ایجاد روحیه ای نو در مخاطب در مواجهه با کتاب و کتاب خوانی و ترغیب مخاطبان جهت افزایش مطالعه بستر های لازم را فراهم نموده است.

 

وی با اشاره به ویژگی های اجرای «طرح ملی با هم بخوانیم» گفت: طرح با هم بخوانیم جهت مطالعه کتاب از سه قالب بلند خوانی، جمع خوانی و مطالعه فردی بهره می برد و در مرحله بلند خوانی که به عنوان یکی از بروزترین قالب های مطالعه است، درکی عمیق تر از معانی موجود در متن کتاب را در ذهن مخاطب ایجاد می شود، جمع خوانی که تجربه ای جدید از خواندن در فضای گروهی برای مخاطب است و مطالعه فردی که به نحوی فرصتی است تا مخاطب در حین برگزاری طرح به موازات یادگیری نحوه مطالعه، شیرینی مطالعه را در خلوت خود تجربه کند؛ لذا با این سه روش و با توجه به جوایزی که در طول دوره اهدا می شود عادت به مطالعه و انس با کتاب در این گروه سنی تقویت و نهادینه خواهد شد.

مومن آبادی با ارائه پیشنهاداتی عنوان کرد: مطالعه امری اکتسابی است و با تدابیری مثل بلند خوانی و جمع خوانی می توان کودک و نوجوان را به خواندن علاقمند کرد و از طرفی بعد از ایجاد علاقه می توان او را به یک فرد کتاب خوان تبدیل کرد و اگرچه این مسیر می تواند سختی هایی داشته باشد، اما با صبوری و امیدواری دست اندر کاران این حوزه ممکن خواهد بود. لذا پیشنهاد می شود این طرح در قالب کوچکتر و با امکانات و ملزومات کمتر در تمامی کتابخانه ها اجرا شود و کتابداران علاقمند مورد حمایت قرار بگیرند.

 

وی تصریح کرد: در هریک از این مدل‌ها سازوکار‌ی برای رقابتی‌ کردن، افزایش جذابیت و پویایی مطالعه برای کودکان در نظر گرفته شده است.

 

 

مومن آبادی ایجاد علاقه به مطالعه بیشتر در بین کودکان، آموزش نکات و مفاهیم کلیدی در حوزه اخلاق، ایجاد یک رقابت سالم در میان کودکان، برگزاری کارگاه‌های کاردستی با مقوا، گل رس، نقاشی و انجام فعالیت های علمی و … را مزایای این طرح برشمردو افزود: کتاب‌های ارسالی دقیقاً متناسب با حوزه‌های مفهومی‌ که طرح درصدد آشناکردن گروه مخاطب با آنهاست، انتخاب شده و خوشبختانه کودکان عضو کتابخانه نیز علاقه فراوانی به دورهمی‌های کتاب‌خوانی در کتابخانه دارند.

مسئول کتابخانه و مربی «طرح ملی با هم بخوانیم» در کتابخانه شیخ محمود مزدقانی مومن آباد ،اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح افق های جدیدی برای گام نهادن به سوی آینده ای متعالی پیش روی کودکان و نوجوانان این مرزو بوم قرار گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح تنها مطالعه کتاب مد نظر نیست وبیشتر فهم ، درک وبازدهی کتاب به شیوه های مختلف نقاشی، کاردستی و.. مهم است ادامه داد: این طرح در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی با هدف نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی اسلامی به مدت یک ماه است که در این کتابخانه در حال اجرا می باشد.

مومن آبادی تعداد کودکان شرکت کننده در این طرح را 12 نفر ذکر کردوبیان داشت: کودکان یک جلسه در هفته و در مجموع به مدت هشت جلسه با تعداد 20 عنوان کتاب کودک به طور ویژه آشنا می شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه از زمان شروع این طرح، کودکان بسیاری با مراجعه به کتابخانه، خواستار شرکت در کلاس های «با هم بخوانیم» شده اند، ادامه داد: همین که کودکان حضور در این کلاس‌ها را به بازی و استراحت ترجیح می‌دهند، نشان می دهد که «با هم بخوانیم» کودکان را جذب کتابخوانی کرده است.

 

والدین کودکانی که در این طرح شرکت داشتند، اجرای «طرح ملی با هم بخوانیم» را ، باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان و شرکت‌کنندگان عنوان کردوگفتند: افزایش دانش و مهارت علمی، آموزش تفکر نقاد و ترویج فرهنگ کتابخوانی از مهمترین مزیت های برگزاری این طرح می باشد.

آنها با تأکید بر اینکه لازم است این طرح تداوم یابد، خواستار برگزاری دوره های بعدی آن شد و گفت: اجرای دوره های بعدی «طرح ملی با هم بخوانیم» می تواند تاثیر این طرح را دو چندان کند.

 

 

بیدار شدن حس همکاری و تعامل با اجرای «طرح ملی با هم بخوانیم»

معلم پایه چهارم ابتدایی روستای فولاد محله نیز گفت: برای داشتن یک کودک کتابخوان، نیاز است که اول از خودمان شروع کنیم.

هاجر حامدی با بیان اینکه هرگز نمی‌توان به کودکی که در محیطی دور از کتاب بزرگ می‌شود،‌ امید داشت تا در آینده علاقه‌مند به مطالعه باشداز والدین خواست برای اینکه کودکتان کتابخوان شود، اول از خودتان شروع کنید و علاقه خود به کتاب را با در دست گرفتن کتاب، به او نشان دهید.

وی تاکید داشت:همچنین اگر در این مسیر کودکتان از شما خواست تا کتابی را برای او بارها و بارها بخوانید، این کار را انجام دهید. این کار به او فرصت می‌دهد تا در زمینه مورد علاقه‌اش به یک متخصص تبدیل شود.

حامدی استفاده از ابزارهای جدید و تکنولوژی برای تشویق کودکان به مطالعه را از دیگرروشهای ترغیب کودکان ونوجوانان به امر کتاب وکتاب خوانی عنوان کردوگفت: «طرح ملی با هم بخوانیم» می تواند یکی از برنامه های تأثیرگذار در حوزه کتابخوانی کودکان باشد.

 

 

وی با اشاره به اینکه این طرح خلاقیت کودکان را شکوفا کرده و حس همکاری و تعامل را در بچه ها بیدار می کنداظهارداشت: در این گروه همه اعضای حاضر با هم دوست هستند و کارها را با تعامل انجام داده و این موضوع افزون بر اینکه ذوق و نشاط کودکان را برای حضور در کلاس بیشتر می‌کند، اعتماد به نفس کودکان را نیز افزایش داده است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار