موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
152015
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

نظام تعلیم و تربیت ایران دچار بروکراسی آموزشی است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در تعلیم و تربیت دچار بروکراسی آموزشی شده‌ایم و فرهنگ غلط غرب بر ما تحمیل شده است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش کودک پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پنجمین همایش بزرگداشت مقام معلم و تجلیل از الگوهای عرصه تعلیم و تربیت اسلامی که امروز در مرکز همایش اندیشه‌های معلم برگزار شد اظهارداشت: کار معلمی به کار خدای متعال گره خورده است و بسیار هم پیچیده و دشوار است چون با انسانی مواجه است که دارای تعقل و اختیار است.

وی ادامه داد: امروز در سطح جهان در مسائل تعلیم و تربیت خیلی کار می‌شود اما ما نسبت به کشورها فاصله داریم یعنی تلاش ما کمتر از آن چیزی است که نیاز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: اگر امروز افرادی به عنوان خیرین مدرسه‌ساز نیاز داریم که در امر تجهیزات و ساخت و ساز مدارس فعالیت می‌کنند، به خیرین مدرسه‌دار نیز نیاز داریم تا مدرسه را تقویت کرده و بارور کنند.

 

وی به مبانی نظری تحول بنیادین اشاره کرد و بحث چرخش‌ها مطرح کرد و گفت: چرخش‌های 10 گانه در تعلیم و تربیت ما ضرورت دارد که مهمترین چرخش بحث آموزش و تعلیم و تربیت به معنی انتقال ذهنی است یعنی ایجاد توانمندی در متربی است که نسبت به دانش و علم به شوق و رغبت درونی برسد و دانش را مقدم بشمارد. به عبارت دیگر فقط فراگیر نباشد بلکه یادگیرنده، مولد و فکور باشد و بتواند در فرایند تولید و توسعه علم نقش ایفا کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با انتقاد از اینکه در برخی مدارس به این موضوع توجه نمی‌شود، گفت: در برخی مدارس در آن بخش کتاب که می‌گوید فکر کنید و پاسخ دهید، معلم خود جواب می‌دهد و اینگونه آموزش و علم محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مانع اصلی در بدنه آموزش و پرورش که باید اصلاح شود، کنکور است افزود: حذف آزمون سمپاد اقدامی است که باید حمایت شود و باید خطرپذیری، تحول و شجاعت برای تحول در تربیت وجود داشته باشد تا به سمت تربیت محوری برویم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه یکی از موانع مهم در عملکرد دولت‌ها وجود بروکراسی در کشور است، اظهارداشت: نظام بروکراسی غربی فقط در اداره‌ها نیست که معطل می‌کند و روحیه بروکراتیک و مادی‌گرایی مشکل ایجاد کرده است بلکه در تعلیم و تربیت نیز دچار بروکراسی آموزشی هستیم و این فرهنگ غلط به نظام تعلیم و تربیت ما تحمیل شده است.

وی اضافه کرد: نظام بروکراسی آموزشی را در نحوه چینش صندلی کلاس‌ها، نحوه ارتباط مدیر و معلمان با دانش‌آموزان و خانواده‌ها با کادر مدرسه می‌بینیم که نیاز داریم چرخشی از نظام بروکراتیک آموزشی به نظام رهبری و ولایت و آموزشی ایجاد شود.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: باید زمینه رشد و توانمندی‌های دانش‌آموزان در مدرسه ایجاد شود و رابطه عشق درونی در مدرسه وجود داشته باشد که این هم چرخش دیگری است که در رابطه با معلمان باید وجود داشته باشد.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار