151830
۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
دکتر سید محسن زهرایی :

پیشگیری از مرگ ۳ میلیون کودک در سال با انجام برنامه واکسیناسیون

رئیس اداره پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به پیشگیری از مرگ ۳ میلیون کودک در سال با انجام برنامه واکسیناسیون گفت: در حال حاضر ایران در وضعیت عاری از فلج اطفال قرار دارد.

به گزارش کودک پرس ، دکتر سید محسن زهرایی به مناسبت هفته جهانی سلامت درباره انجام واکسیناسیون و برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه اظهار کرد: همه کودکان در کشور علیه ۱۰ بیماری مختلف واکسن دریافت ‌می‌کنند. همچنین واکسیناسیون کودکان از بدو تولد آغاز ‌می‌شود و سپس در سنین ۲، ۴، ۶، ۱۲ ، ۱۸ ماهگی و قبل از ورود به دبستان برای مصونیت کودکان در مقابل بیماری‌ها استفاده ‌می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۹.۵ میلیون کودک غیر واکسینه یا با واکسیناسیون ناکامل در دنیا زندگی ‌می‌کنند، افزود: ایمن سازی در برابر بیماری‌ها راهبرد پایه برای دستیابی به سایر اهداف سلامت مانند کنترل هپاتیت ویروسی، مقابله با مقاومت آنتی میکروبیال، ایجاد بستر مناسب برای سلامت نوجوانان و ارتقای مراقبت‌‌های نوزادی و پس از تولد است که متاسفانه واکسیناسیون کودکان و زنان باردار، در برخی کشورهای همجوار به دلیل ضعف برنامه‌‌های ایمن سازی به طور کامل انجام نمی‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت: ادامه داد: در این مناطق هنوز بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن شیوع زیادی دارند بنابراین احتمال انتشار این بیماری‌ها مانند فلج اطفال یا سرخک به کشور ما نیز وجود دارد لذا مشارکت همه خانواده‌‌ها در واکسیناسیون ‌کودکان و گروه‌های هدف برای حفظ و ارتقای سلامت مردم ضروری است.

زهرایی با بیان اینکه هدف هفته جهانی واکسیناسیون، افزایش آگاهی مردم در خصوص اهمیت حیاتی ایمن سازی کامل و به موقع همه افراد، در تمام طول عمر و نقش آن در دستیابی به اهداف توسعه است، خاطرنشان کرد: بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن در ایرا ن شامل سل، هپاتیتB، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، عفونت‌های ناشی از میکروب هموفیلوس، آنفلوآنزا، سرخه، سرخچه و اوریون است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: تامین تجهیزات زنجیره سرما و خودروهای مورد نیاز نظام بهداشتی کشور، پشتیبانی برنامه واکسیناسیون با واکسن‌‌های تولید داخل و جلب مشارکت وسیع خانواده‌‌ها سبب شده است به سرعت پوشش واکسیناسیون در تمام مناطق شهری و روستایی افزایش یابد و از سال ۱۳۷۰ همواره پوشش واکسیناسیون در کشور بالای ۹۵ درصد گروه هدف بوده که در سطح بین المللی کم نظیراست.

زهرایی با بیان اینکه آخرین مورد بیماری فلج اطفال در سال ۱۳۷۹ در کشور شناسایی شده‌ است که در ۱۶ سال گذشته علیرغم همجواری با ۲ کشور همسایه شرقی که همچنان بو‌می ‌این بیماری هستند، از ورود و انتشار مجدد بیماری به کشور، جلوگیری شده است، یادآور شد: در حال حاضر کشور در وضعیت عاری از فلج اطفال قرار دارد.

وی اضافه کرد: بیماری کزاز نوزادی در سال ۱۳۷۵ به مرحله حذف رسید و برنامه حذف بیماری‌های سرخک، سرخجه و سندروم سرخجه مادرزادی در مراحل انتهایی قرار دارد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت یادآور شد: بیماری دیفتری که زمانی به‌شدت در کشور شیوع داشت و مرگ و میر فراوانی به‌جای ‌می‌گذاشت در حال حاضر بسیار کم شده و بسیاری از پزشکان در ۲۰ سال اخیر، حتی یک مورد آن را ندیده‌اند. علاوه بر کنترل همه گیری‌‌های سیاه سرفه و میزان مرگ و میر آن در کودکان زیر ۵ سال، شیوع هپاتیت B نیز از حدود ۳.۵ درصد در سال‌‌های قبل از آغاز واکسیناسیون به حدود ۱.۵ درصد در سال جاری رسیده است.

زهرایی گفت: برنامه توسعه ایمن‌سازی (EPI) یکی از موفق‌ترین مداخلات انجام شده به منظور حفاظت کودکان و سایر گروه‌های هدف ایمن‌سازی و کاهش بار بیماری‌های مرتبط در کشور است که ریشه کنی، حذف و کنترل بیماری‌های عفونی قابل پیشگیری با واکسن، اهداف اصلی این برنامه هستند به نحوی که هیچ کودکی نباید به‌دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن، جان خود را از دست بدهد.
رییس اداره پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر واکسیناسیون از مرگ ۲ تا ۳ میلیون کودک در سال جلوگیری ‌می‌کند و این موضوع ضرورت توجه هرچه بیشتر به این مسئله را نشان می‌دهد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار