موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
15150
۱۵ دی ۱۳۹۵

بهترین رمان جوایز ادبی «کاستا» معرفی شد

این رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس ایرلندی پیش‌تر در سال ۲۰۰۸ جایزه کتاب سال «کاستا» را از آن خود کرده بود.
به گزارش کودک پرس، برندگان پنج بخش رمان، رمان نخست، زندگی‌نامه، شعر و ادبیات کودک جوایز «کاستا» ۲۰۱۶ معرفی شدند.

«سباستین بری» به عنوان برنده بخش بهترین رمان جوایز ادبی «کاستا» معرفی شد و جایزه رمان نخست به «فرانسیس اسپوفورد» رسید.

«بری» دومین‌بار است که این جایزه را به دست می‌آورد و این‌بار با هفتمین کتاب خود یعنی «رزوهای بی‌پایان» این موفقیت را کسب کرده است. این رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس ایرلندی پیش‌تر در سال ۲۰۰۸ جایزه کتاب سال «کاستا» را از آن خود کرده بود.

«اسپوفورد»  ۵۲ ساله که با اثر غیرداستانی وارد عرصه نویسندگی شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده، برای نوشتن اولین رمان خود یعنی «تپه طلایی» که داستان تاریخی آن در نیویورک سال ۱۷۴۶ رخ می‌دهد، در بخش رمان نخست برگزیده شده است.

جایزه بخش زندگی‌نامه «کاستا» نیز نصیب «کگی کارو» برای نگارش «سرزمین پدری» شده است. «سرزمین پدری» تلفیقی از داستان‌های کارآگاهی، خاطرات و اثر تاریخی است که داستان مبارزه دختری با زمان را روایت می‌کند. در این کتاب «تام کارو» پدر «کگی» به زوال عقل مبتلا شده و دخترش سعی دارد پیش از از دست رفتن قدرت تعقل، به حقایق زندگی رنگارنگ او پی ببرد.

در بخش شعر «کاستا»، «آلیس آزولد» که تاکنون جوایز بسیاری را کسب کرده به عنوان برنده معرفی شد. نام کتاب او «خواب افتادن» است.

«برایان کوناگان» که برای چاپ کتاب «بمب‌هایی که ما را به هم رساند» از ۲۱۷ ناشر جواب رد شنیده بود، موفق شد جایزه بخش ادبیات کودک «کاستا» ۲۰۱۶ را از آن خود کند.

به هر یک از برندگان این پنج بخش که از میان ۵۹۶ اثر ارائه‌شده انتخاب شده‌اند، مبلغی ۵۰۰۰ پوندی اعطا می‌شود. داوران این جایزه از میان این پنج نویسنده و شاعر، برنده جایزه کتاب سال «کاستا» را انتخاب می‌کنند.

برنده نهایی این جایزه که مبلغی ۳۰ هزار پوندی را نیز از آن خود می‌کند، روز ۳۱ ژانویه ۲۰۱۷ معرفی خواهد شد.

از زمان راه‌اندازی جایزه کتاب سال «کاستا» در سال ۱۹۸۵ تاکنون، این جایزه ۱۱ بار به رمان، پنج بار به رمان نخست، شش مرتبه به آثار زندگی‌نامه‌ای و هفت بار به مجموعه شعر تعلق گرفته است. در تاریخ ۳۱ ساله این جایزه، تنها دو بار جایزه کتاب سال به یک اثر در حوزه ادبیات کودک اعطا شده است که آخرین آن‌ها «درخت دروغ» نوشته «فرانسیس هاردینج» بود که سال گذشته به عنوان برنده معرفی شد.

برنده بخش داستان کوتاه «کاستا» نیز که امسال پنجمین دوره برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد، طی مراسم رسمی که برای معرفی برنده جایزه کتاب سال «کاستا» برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد. نامزدهای نهایی بخش داستان کوتاه تا آن زمان معرفی نمی‌شوند.

جایزه «کاستا» یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلیس است که کتاب‌ها و نویسندگان مطرح در انگلیس و ایرلند براساس آن شناخته می‌شوند. این جایزه از سال ۱۹۷۱ کار خود را با عنوان جایزه ادبی «وایت برد» آغاز کرد و سپس در سال ۲۰۰۶ به جایزه کتاب «کاستا» تغییر نام داد. رکورد تعداد کتاب‌هایی که برای رقابت در این جایزه ادبی شرکت کرده‌اند، ۶۴۰ اثر بوده است.

 

 

منبع: فرهنگ نیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار