موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
150859
۲۸ فروردین ۱۳۹۷
مهدی رجبی در گفتگویی:

جای خالی فانتزی در ادبیات کودک/ بردیا به نبرد گولاخ‌ها می‌رود

نویسنده مجموعه «بردیا و گولاخ‌ها» گفت: فانتزی هم گونه‌ای واقعیت نمادین است و ادبیات فانتزی می‌تواند خاصیت جبران‌کنندگی داشته باشد و نیازهای روحی بچه‌ها را تامین کند.

به گزارش کودک پرس ، از انتشار مجموعه سه جلدی «بردیا و گولاخ‌ها» خبر داد و گفت: این مجموعه درباره‌ پسربچه‌ای به نام بردیاست که لکنت زبان دارد و نمی‌داند شاهزاده است و باید کتاب‌های جهان رو از نابودی نجات دهد. از این رو به نبرد با گولاخ ها می‌رود که هیولا و دشمن کتاب اند و به ارباب تاریکی خدمت می‌کنند.

به گفته نویسنده «بردیا و گولاخ‌ها»، جلد اول این مجموعه «شاهزاده‌ شنل تشتکی»، جلد دوم «پیشگوی چشم‌نقره‌ای» و جلد سوم «هیولای کلمه‌خوار» نام دارد. این مجموعه سه جلدی در شمار ادبیات فانتزی می‌گنجد چراکه جای این نوع ادبیات، در داستان‌ها و رمان‌های تالیفی ما برای کودکان و نوجوانان خالی است و ضرورت وجود آن به چشم می‌خورد.

رجبی به این که ادبیات فانتزی خاصیت جبران‌کنندگی دارد اشاره و بیان کرد: بردیا لکنت زبان دارد و اعتماد به نفسش، پایین است چون بچه سر به سرش می‌گذارند و مسخره اش می‌کنند اما پناهگاه او کتاب خواندن است چون وارد جهان فانتزی می‌شود و به قدرت هایش پی می‌برد. از این رو ادبیات فانتزی می‌تواند خاصیت جبران کنندگی داشته باشد و نیازهای روحی بچه‌ها را تامین کند.

نویسنده «کنسرو غول» در پاسخ به این ک بعضی معتقدند فانتزی باعث کندن بچه ها از دنیای واقعی می‌شود گفت: فانتزی هم یک جور واقعیت نمادین است و این امکان را فراهم می‌آورد تا بچه ها جنگ خیر و شر و غلبه بر شر را تجربه کنند. ضمن این که خیال پردازی، نیاز فطری بشر است و به هر حال، باعث ارضا روحی انسان می‌شود آن هم در شرایطی که واقعیت با تلخی و زمختی خود می‌کوشد انسان را شکست خورده مطلق جلوه دهد.

رجبی در جواب این که نگارش مجموعه سه جلدی «بردیا و گولاخ ها» چقدر تحت تاثیر «ارباب حلقه ها» و «جنگ ستارگان» است بیان کرد: من تلاش کردم استاندارد کارهای موفق دنیا را تجربه کنم چرا کهکار خوب، ایرانی و خارجی ندارد و مهم این است که داستان ها، خواننده را راضی و کاری کند که او کتاب را تا آخر بخواند و زمین نگذارد. من در این مجموعه از عناصر زندگی ایرانی و برخی اساطیر ایرانی هم بهره برده ام و نکته مهم این مجموعه، آمیختگی با زندگی شهری معاصر است؛ یعنی مثل کارهای دیگر به یک گذشته اسطوره ای سفر نمی‌کنیم بلکه عناصر شر، وارد زندگی شهری می‌شوند و این مساله می‌تواند برای بچه‌ها خیلی جذاب باشد.

مجموعه «بردیا و گولاخ ها» نوشته مهدی رجبی با تصویرگریمریم محمودی مقدم از سوی نشر افق منتشر و در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار