موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
150595
۲۷ فروردین ۱۳۹۷
یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان:

بهترین درمان برای اتیسم در قالب بازی درمانی است

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه علائم اتیسم با افزایش سن رو به بهبود می‌رود، تصریح کرد: بهترین درمان اتیسم در قالب بازی درمانی انجام می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، دکتر پیمان هاشمیان گفت: اتیسم یک اختلال تکاملی و رشد مغزی است که تظاهرات آن قبل از 30 سالگی بروز می‌کند. به طور کلی اتیسم شامل دو قسمت ارتباط زبانی و ارتباط غیر کلامی است یعنی کودک باید به صورت طبیعی در برخورد اجتماعی اول نگاه کند بعد واکنش‌های هیجانی مانند خندیدن، گریه کردن، خجالت کشیدن نشان دهد. کودک در حالت طبیعی باید هیجانات خود انگیز داشته باشد یعنی بتواند پدر و مادرش را شاد و گاهی خود را برای آنها لوس کند و هیجانات متقابل مانند خندیدن در مقابل خندیدن و صحبت کردن در مقابل صحبت کردن داشته باشد این در حالی است که کودکان مبتلا به اتیسم این واکنش‌ها و هیجانات را ندارند.

عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه علت اصلی اتسیم شناخته شده نیست اما زمینه ارثی و ژنتیکی در آن می‌تواند دخالت داشته باشد، افزود: صحبت کردن کودکان اتیسم دارای اختلال است آنها به خوبی نمی‌توانند حرف بزنند یا آنهایی که خوب حرف می‌زنند موقع حرف زدن با طرف مقابل ارتباط چشمی برقرار نمی‌کنند و فرد مقابل گمان می‌کند کودک با خود و برای خودش حرف می‌زند.

هاشمیان به دیگر علائم و رفتارهای کودک اتیسم اشاره و بیان کرد: برخی از کودکان اتیسم دارای حرکات تکراری و نامنظم مانند حرکت دست‌ها، چرخیدن، بالا و پایین پریدن، جیغ کشیدن و … هستند که غیرعملکردی انجام می‌دهند و گاهی برای لذت شخصی و گاهی برای تنش‌های درونی از این مکانیسم استفاده می‌کنند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در خصوص درمان اتیسم تصریح کرد: درمان به گونه‌ای است که خود علائم با افزایش سن کودک رو به بهبود می‌رود اما یک کودک اتیسم دو ساله روابط اجتماعی خیلی ضعیف‌تر از یک کودک دو ساله طبیعی دارد.

وی در ادامه افزود: درمان کودکان اتیسم به صورت آموزش اصول رفتاری در قالب بازی درمانی اجرا می‌شود که برای کودکان زیر 3 سال 30 ساعت در هفته و برای کودکان بالای 3 سال 40 ساعت در هفته کاردرمانی و گفتاردرمانی است.

هاشمیان با اشاره به درمان کودک اتیسم دارای علائم همراه خاطرنشان کرد: برای کودکان اتیسم که علائم همراه مانند بیش فعالی، پرخاشگری، اختلالات خلقی، اضطراب و افسردگی دارند از دارو نیز استفاده می شود بهبود کودک اتیسم با درمان بستگی به این دارد که پزشک چقدر خوب با کودک بازی کند بیشتر کودکان نزدیک به حد نرمال می رسند، اما به حد نرمال نمی رسند.

وی هم چنین اظهار کرد: درمان اتیسم به اصول فرزندپروری خاص نیز نیاز دارد خانواده باید ساختار خانه خود را اصلاح کند اتاق و خانه ای که کودک اتیسم در آن زندگی می کند باید حداقل چیزها را داشته باشد ما به والدین نیز تکلیف می دهیم تا در منزل با کودک اتیسم خود آن را انجام دهند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه تشخیص اتیسم زیر سن ۶ ماهگی بسیار سخت است، اما از سن شش ماهگی آسان‌تر می‌شود، گفت: وجود حرکات پرپر کردن، دست و بال زدن های زیاد، عدم ارتباط چشمی با والدین و عدم واکنش های هیجانی مانند نخندیدن در مقابل خندیدن تاخیر تکاملی مانند نشستن و راه رفتن به موقع می تواند عواملی از وجود اتیسم باشد که حتما باید برای قطعی شدن به روانپزشک مراجعه کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار