150593
۲۷ فروردین ۱۳۹۷

آخرین وضعیت کودک‌آزاری در ایران

قتل ندا دختر شش‌ساله افغان در مشهد، جدیدترین پرونده کودک‌آزاری است که تاکنون رسانه‌ای شده است.

به گزارش کودک پرس ، هفته گذشته رئیس کل دادگستری استان خراسان با اشاره به پرونده آزار و اذیت و قتل «ندا» اظهار کرد: دو هفته قبل جسد دختربچه‌ای داخل یک کیسه در خرابه‌های اطراف شهر با گزارش مردمی کشف شد. ظرف سه روز اقدامات پلیسی و با مباشرت بازپرس ویژه قتل از طریق چک دوربین‌های محل هم هویت این دختر هفت هشت‌ساله و هم مظنون به قتل مشخص شد. حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری افزود: این دختربچه افغان در مسیر برای خرید نان توسط یکی از مغازه‌داران فریب داده شده و به داخل مغازه برده می‌شود. بعد از بررسی‌ها مشخص شد که مقتول مورد اذیت و آزار قرار گرفته است. رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی اظهار کرد: قاتل مدعی است این دختربچه می گوید موضوع را به خانواده‌اش اطلاع خواهد داد و به همین دلیل وی از ترس آبرو اقدام به خفه کردن کودک می کند که همین امر موجب مرگ وی می‌شود و در نهایت پس از قتل جسد را در داخل کیسه‌ای قرار داده و در محلی رها می‌کند. مظفری خاطرنشان کرد: متهم مدعی شده که معتاد به مصرف مواد مخدر است، اما ادعا نکرده که از طریق استعمال مواد مخدر این حادثه روی داده است. قاتل حدود 35 تا 40‌ساله است و دو فرزند دارد. رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: تاکنون دادسرا به‌صورت ویژه اقدامات مربوط به پزشکی قانونی و دیگر اقدامات قضائی را انجام داده‌ و احتمالا تا پایان هفته تحقیقات در دادسرا تکمیل و کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه کیفری ارسال می‌شود. در این صورت در دادگاه کیفری نیز به پرونده مذکور به‌صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. مظفری خاطرنشان کرد: به‌دنبال این هستیم که اقدامات به‌صورت فوق‌العاده انجام شود و در اسرع وقت فرد مذکور به مجازات قانونی و شرعی در ملأ عام برسد. او در رابطه با درخواست خانواده مقتول نیز اظهار کرد: آنها تقاضای قصاص کرده‌اند؛ البته چون مقتول دختربچه بوده و قاتل مرد است، باید نصف دیه پرداخت شود. برای این موضوع هم ما تمهیدات لازم را بررسی می‌کنیم که اگر احیانا اولیای دم توانایی پرداخت نصف دیه را ندارند در صورت امکان بتوان از بیت‌المال پرداخت کرد که اجرای حکم به تاخیر نیفتد. به گزارش ایسنا، مظفری گفت: با توجه به اصرار خانواده مقتول بر قصاص و اینکه قوه قضائیه تمام کارها را تا به حال به‌صورت فوق‌العاده و ویژه انجام داده است، وعده می‌دهیم که برای مراحل بعدی نیز اقدامات در دادگاه کیفری یک استان به‌صورت ویژه انجام شود و حکم به‌صورت علنی اجرا شود.

سلب حضانت از ۷ کودک‌آزار

ماه جاری معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران از سلب حضانت از هفت والدین متخلف به‌دلیل کودک‌آزاری در سال 96 خبر داد. احمد خاکی اظهار کرد: بر اساس آمارها تا پایان آذر سال گذشته 290‌هزار و 366 تماس با اورژانس اجتماعی استان تهران برقرار شده است. او در ادامه بیان کرد: 36‌هزار و 788 مورد از تماس های فوق با شرح وظایف اورژانس اجتماعی مرتبط بوده است و 253‌هزار و پانصد و هفتاد و هشت مورد از تماس‌ها با اورژانس اجتماعی غیرمرتبط بوده است. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: بیشترین علت تماس با اورژانس اجتماعی استان تهران در مورد افراد نیازمند بوده است و کمترین مورد تماس‌ها نیز به‌دلیل معلول‌آزاری بوده است. خاکی در ادامه یادآور شد: بیش از چهار‌هزار تماس در مورد کودک‌آزاری با اورژانس اجتماعی تا پایان سال 96 برقرار شده است که در مجموع 146 مورد آن به تایید رسیده و صحت داشته است. او تاکید کرد: خانواده های نابسامان و ضرب و شتم کودکان علت عمده کودک‌آزاری های تایید شده در استان تهران است که به تایید اورژانس اجتماعی رسیده و موارد کودک‌آزاری فوق گروه سنی زیر 12 سال را شامل می‌شود. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران اضافه کرد: یک‌هزار و شش پرونده تا پایان آذر سال 96 در مراکز مداخله در بحران اجتماعی تشکیل شده است و بالاترین مراجعه به این مراکز به‌دلیل بی‌‌‌سرپرستی و بدسرپرستی بوده است. خاکی ادامه داد: در پی وقوع کودک‌آزاری های فوق که صحت گزارش آنها از طرف اورژانس اجتماعی تایید شده است، تا پایان آذر سال 96 تعداد هفت مورد سلب حضانت از والدین و سرپرستان متخلف صورت گرفته است و این کودکان به مراکز بهزیستی تحویل داده شده‌اند. او اظهار کرد: افزایش تعداد واحدهای اورژانس های اجتماعی به تبع، میزان تماس‌ها با اورژانس اجتماعی را افزایش داده است و همچنین افزایش آگاهی مردم نیز باعث شده است تا این تماس‌ها بیشتر شود و البته حساسیت مردم نیز در مورد معضلات اجتماعی و گزارش دهی آن درباره کودک‌آزاری و دیگر موارد افزایش یافته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: بیشترین میزان تماس های کودک‌آزاری با اورژانس اجتماعی استان تهران به‌دلیل گستردگی در استان تهران بوده است.

آمار آزار و اذیت کودکان در نیمه نخست سال ۹۶

آبان سال گذشته رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار آزار و اذیت کودکان در شش‌ماهه نخست سال ۹۶ گفت: در این مقطع یک‌هزار و ۱۹۳ مورد به مراکز مداخله، هشت‌هزار و ۵۲۵ مورد تماس با خط ۱۲۳ و پنج‌هزار و ۶۷۲ مورد نیز از در بخش خدمات سیار ثبت شده است. حسین اسد بیگی در مورد ارائه آمار کودکان کار و خیابانی و آزار و اذیت آنها اظهار کرد: این آمارها در سازمان بهزیستی ثبت شده و برای تصمیم‌گیری قرار داده می‌شود. او در مورد آمار ارائه شده از یکی از سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری تهران درباره آزار و اذیت کودکان کار و متکدی بیان کرد: البته ایشان این آمار را انکار کردند و گفتند منظورشان آزار و اذیت جنسی نبوده که البته ارائه چنین آمارهای اغراق‌آمیز در مورد آسیب‌های اجتماعی اگر چه با نیت خیر است که مردم و مسئولان به آن توجه کنند، اما یک تیغ دو لبه است و باعث می‌شود که نگاه‌ها به افراد آسیب دیده اجتماعی منفی شود. رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: سازمان بهزیستی در مورد آزار و اذیت کودکان براساس قوانین و مقررات عمل کرده و در این زمینه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده عمل می‌کند. او در ادامه به آمار آزار و اذیت کودکان کار و خیابانی در سال 95 اشاره کرد و گفت: 13‌هزار و 766 تماس با خط 123، 10‌هزار و 385 مراجعه به خدمات سیار و دو‌هزار و 765 مورد نیز مداخله انجام شده است. به گزارش تسنیم، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: اخیرا آمارهایی از آسیب ‌های اجتماعی در استان‌های مختلف گزارش شده که بر مبنای آن برخی از استان‌ها آسیب‌های بیشتری دارند، در حالی که زیاد‌بودن چنین آمارهایی در اورژانس اجتماعی بیشتر به معنای آن است که استان‌ها عملکرد بهتری داشته‌اند و یا اینکه مردم آن استان آگاهی بیشتری از فعالیت اورژانس اجتماعی داشته‌اند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار