150063
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
در گردهمایی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان عنوان شد

امید به خبرهای خوش‌تر برای ادبیات کودک و نوجوان

فریدون عموزاده خلیلی با اشاره به نامزدی فرهاد حسن‌زاده برای دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۱۸، این رخداد را رخدادی فرخنده دانست که می‌تواند نویدبخش سال‌های درخشان برای ادبیات کودک و نوجوان ایران باشد.

به گزارش کودک پرس ، ‌‌رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که ۲۱ فروردین‌ماه به مناسبت روز جهانی کتاب کودک در دیدار نوروزی اعضای انجمن در محل این تشکل صحبت می‌کرد، گفت: برای ما خوشبختی بزرگی است که سال جدید با خبر خوب راه یافتن فرهاد حسن‌زاده به عنوان یکی از نامزدهای نهایی دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن رقم خورده است. اگرچه او جایزه را دریافت نکرد اما حضور او برای ما خیلی شیرین بود. یک حس پنهانی به ما می‌گوید که او جایزه را می‌بُرد مشروط بر این‌که لوازم این کار فراهم بود. به هر حال ما همچون جایزه اسکار در شب اهدای این جایزه جهانی لحظه به لحظه موضوع را پیگیری می‌کردیم.
او افزود: فرهاد حسن‌زاده ظرفیت‌ها و امکانات این را داشت که بتواند در این زمینه موفق باشد اما مشکلات فرهنگی و حرفه‌ای جامعه ما سبب شد که با کم‌کاری کارگزاران فرهنگی این موفقیت به نتیجه نهایی خود نرسد. ما فرهاد حسن‌زاده را به شکل واقعی معرفی نکردیم. اگرچه آثار او ترجمه شد ولی باید این کار به صورت طبیعی دیده می‌شد نه به صورت گلخانه‌ای. اگرچه او جایزه را نبرد اما من به عنوان یک نویسنده ایرانی احساس افتخار می‌کنم و امیدوارم با تحمیل ادبیات کودک به جهانیان در سال‌های آینده خبرهای خوش‌تری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ایرانی بشنویم.
عموزاده خلیلی در پایان صحبت خود با اشاره به نام‌گذاری سال‌های مختلف برای روشن شدن سیاست‌های کلی سالانه کشور از اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان خواست برای حرکت منظم‌تر شعاری را برای فعالیت‌های سالانه انجمن انتخاب کنند.
مهدی حجوانی هم که مسئولیت خواندن پیام روز جهانی کتاب کودک را در سال جاری بر عهده داشت با اشاره به این‌که امسال بیستمین سال فعالیت این نهاد غیردولتی است به خوانش پیام روز جهانی کتاب کودک پرداخت.
در بخشی از متن این پیام آمده است: کتاب کودک دیگر نمی‌تواند با توهم صدرنشینی و حس برتری‌جویی و تنزه‌طلبی نسبت به دیگر رسانه‌ها و قالب‌های کودکانه برای خود اعتباری به هم زند، بلکه باید از حیات جزیره‌ای خارج شود و با دیگر قالب‌ها و شیوه‌ها تعامل کند. از بین قالب‌های همسایه کتاب کودک اسباب‌بازی اهمیت ویژه‌ای دارد.
این نویسنده افزود: شوربختانه در سال‌های اخیر اسباب‌بازی و بازی‌های الکترونیک به خشونت آلوده شده است. این نکته هم قابل توجه است که اسباب‌بازی‌های زیان‌بار فقط اسباب‌بازی‌های جنگی نیستند بلکه اسباب‌بازی‌های با محتوای ناعادلانه مانند اسباب‌بازی‌های مردسالارانه یا اسباب‌بازی‌های غیراستاندارد از این شمارند. گزارشی که همکاران ما از بازار اسباب‌بازی در تهران تهیه و منتشر کرده‌اند گویای این است که مدتی است عروسک که بیشترین فروش را در میان اسباب‌بازی‌ها داشته جای خود را به اسلحه داده است و در حال حاضر اسلحه پرفروش‌ترین اسباب‌بازی به شمار می‌آید. می‌توان از یک سو ارزیابی و نقد اسباب‌بازی‌های موجود و افزایش آگاهی برای احیای اسباب‌بازی‌های ملی و محلی را ضروری دانست و از سوی دیگر تلفیق دو رسانه راهگشا را در دستور کار خود قرار داد. به هر حال باید با اندیشه و برنامه‌ریزی در این زمینه اقدام عاجلی صورت گیرد.
این مراسم با اجرای قطعات شاد همراه بود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار