موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
149866
۲۱ فروردین ۱۳۹۷
کارشناس کاردرمانی خبر داد

وجود ۲۸ کودک اوتیسمی در مرکز توان‌افزایی استان/ انجام غربالگری به منظور شناسایی کودکان اوتیسم

کارشناس کاردرمانی تعداد کودکان اوتیسم در مرکز توان‌افزا را ۲۸ کودک عنوان کرد و گفت: همچنین در مرکز آموزشی فرشتگان که زیر نظر آموزش‌وپرورش استان به‌صورت مدرسه دولتی است حدود ۲۱ کودک و نوجوان دو سال تا ۱۸ سال هستند.

به گزارش کودک پرس ، در حاشیه مراسم افتتاحیه کمپین اوتیسم شهرستان بیرجند اظهار داشت: اوتیسم یک اختلال ناتوانی‌های رشدی است که معنی لغوی آن درخودماندگی است.

وی با اشاره به علائم جدید شناسایی بیماری اوتیسم عنوان داشت: علایق محدود، مشکل تعاملات اجتماعی، گفتاری و وجود حرکات کلیشه‌ای در این افراد است.

کارشناس کاردرمانی گفت: همچنین یک سری علائم آن کاهش حسی را دارند که نمی‌شود به‌طور قاطع وجود این حرکت را اوتیسم بدانیم.

ملک‌آبادی زاده اذعان داشت: متأسفانه شناسایی بیماری اوتیسم به‌طوری نیست که بتوانیم از بهره هوشی فرد شناسایی کنیم چراکه این بیماری گسترده و نیاز به درمان دارد.

وی ادامه داد: عملکردهای بالای اوتیسم در افراد این است که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند که متأسفانه ممکن است این بیماری در افراد شناسایی نشود.

کار درمانگر مرکز آموزشی فرشتگان خراسان‌جنوبی بیان داشت: متأسفانه بیماری اوتیسم در افراد ممکن است در سنین بزرگسالی شناسایی شود که آن هم به موجب شناسایی تفاوت‌های رفتاری و یا گفتاری نسبت به افراد یا اطرافیانشان باشد.

ملک‌آبادی زاده عملکرد پایین بیماری اوتیسم در افراد را وجود حرکات کلیشه‌ای حسی عنوان کرد و افزود: علائم اصلی بیماری در این افراد وجود مشکلات ارتباطی و به‌خصوص تعاملی است.

وی ادامه داد: برخی از افرادی که بیماری اوتیسم را دارند در حال تحصیل در مقاطع بالا و آکادمی باشند که مشکل تعاملی و اجتماعی را دارند که متأسفانه از وجود این اختلال بی‌خبر هستند.

این کارشناس کاردرمانی اضافه کرد: متأسفانه خانواده‌ها ممکن است علائم این بیماری را به خوبی شناسایی نکنند تا بتوانند خود را برای درمان ارجاع دهند.

ملک‌آبادی زاده گفت: برخی از افرادی که این اختلال را داشته‌اند شناسایی شده‌اند اما والدین آنان به دلیل اینکه جامعه پذیرش آن را ندارد این مسئله را انکار می‌کنند.

وی تعداد کودکان اوتیسم در مرکز توان‌افزا را 28 کودک عنوان کرد و اذعان داشت: همچنین در مرکز آموزشی فرشتگان که زیر نظر آموزش‌وپرورش استان به‌صورت مدرسه دولتی است حدود 21 کودک و نوجوان دو سال تا 18 سال هستند.

کار درمانگر مرکز آموزشی فرشتگان خراسان‌جنوبی متذکر شد: متأسفانه مردم فکر می‌کنند که سن رفتن به مدرسه 6 سال است اما مراکز ما کودکان 2 سال به بالا را پذیرش می‌کنند.

ملک‌آبادی زاده پذیرش کم کودکان در استان را شناسایی نشدن این بیماری در جامعه بیان کرد و گفت: باید فراگیرتر از گذشته راه درمان این بیماران از طریق غربالگری بهزیستی و آموزش‌وپرورش استان طی دو یا سه جلسه با وجود روان‌پزشک، روان‌شناس، کاردرمانگر شناسایی شود.

وی افزود: کودکان کم‌توان ذهنی دیرتر شناسایی می‌شوند لذا ما از طریق غربالگری در سطح استان این بیماری و اوتیسم را شناسایی می‌کنیم.

این کارشناس کاردرمانی تصریح کرد: مرکز اوتیسم از تیرماه سال 93 به‌عنوان نخستین مرکز توان‌بخشی به اختلالات نافذ رشد در استان تأسیس شده است.

ملک‌آبادی زاده با اشاره به اینکه مرکز اوتیسم به دنبال ارتقاء مهارت‌های کودکان اوتیستیک می‌باشد، افزود: کار درمانگر با یک ارزیابی آموزش‌های خود را به سبب بهبود محدودیت‌های حسی و حرکتی در بیماران اوتیسم اعمال می‌کند.

کار درمانگر مرکز آموزشی فرشتگان خراسان‌جنوبی از غربالگری در افراد 3 تا 18 سال در استان در چند ماه اخیر خبر داد و افزود: ما در این غربالگری به‌منظور شناسایی کودکان اوتیسم با وجود تیمی از روان‌پزشک، روان‌شناس، کاردرمانگر، گفتار درمانگر کار خودمان را شروع و بعد به شهرستان‌های استان سفر می‌کنیم.

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار