148754
۱۰ فروردین ۱۳۹۷
نتایج پژوهشی بین‌المللی نشان می‌دهد؛

رابطه آسیب مغزی شدید در کودکان با ابتلا به اختلال «نقص توجه/بیش فعالی»

نتایج آخرین پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آسیب مغزی شدید تروماتیک در کودکان می‌توانند تا هفت سال پس از آسیب، منجر به ابتلای آن‌ها به اختلال نقص توجه/بیش فعالی یا ADHD شود.

به گزارش کودک پرس ، آسیب مغزی تروماتیک یا به‌اختصار TBI سالانه بیش از یک‌میلیون کودک، نوجوان و جوان را در آمریکا به اورژانس می‌فرستد. ADHD شایع‌ترین اختلال روان‌پزشکی میان کودکانی است که سابقه TBI دارند.

عوامل خطر برای ADHD ثانویه، که پس از یک آسیب مانند TBI آغاز می‌شود، به‌خوبی شناخته نشده‌اند. اما در مطالعه‌ای که توسط محققین آمریکایی انجام‌شده، ایجاد ADHD ثانویه، پنج تا ده سال پس از آسیب در کودکانی که TBI داشته‌اند، با گروهی از کودکان که صرفاً آسیب‌های ارتوپدیک داشته‌اند، مقایسه شده است.

در این تحقیق مشاهده‌ای، مگان ای. نراد و همکارانش از بیمارستان کودکان سیسیناتی در اوهایو، 187 کودک بین 3 تا 7 سال را که از 2003 تا 2008، حداقل یک شب به علت TBI یا آسیب ارتوپدیک در بیمارستان‌های اوهایو بستری‌شده بودند به همراه والدینشان،  ارزیابی‌ کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که از 187 کودک، 48 نفر (25.7 درصد) نشانه‌های ADHD ثانویه را نشان می‌دادند. نتایج همچنین حاکی از آن بود که TBI شدید با افزایش خطر ابتلا به ADHD ارتباط دارد.

محققین با توجه به نتایج حاصله می‌گویند: «TBI در اوایل کودکی با افزایش ریسک ADHD ارتباط دارد. این یافته‌ها از نیاز به نظارت بر مشکلات توجه در کودکان، پس از بروز چنین آسیب‌هایی حکایت دارد».

به گفته مجریان این پژوهش، توجه به عواملی که می‌توانند با مشخصه‌های آسیب، تعامل داشته باشند، مانند عملکرد خانواده، برای برنامه‌ریزی پیگیری‌های بالینی برای کودکان مبتلابه TBI، امری بسیار مهم است و بایستی توسط پزشکان به‌خوبی در نظر گرفته شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار