148634
۰۹ فروردین ۱۳۹۷

مددکاری اجتماعی حمایت از کودک چیست؟

مددکاران اجتماعی در حمایت از کودکان مسئولیت انواع مختلفی از خدمات طراحی شده برای کمک به خانواده ­ها و کودکان را بر عهده دارند. مددکاران اجتماعی متخصص در حمایت از کودکان باید آمادگی روبرویی با برخی از شرایط و موقعیت­ها را داشته باشند.

به گزارش کودک پرس ، آموزش نیازمند مجموعه ­ای از مهارت­های خاص و متنوع برای حمایت از کودکان به بهترین شکل است. برای شروع، متخصصان در این زمینه باید توانایی روبه رویی با استرس، همدلی، برقراری ارتباط شفاهی و نوشتاری و توانایی­ های چندگانه را دارا باشند. یکی دیگر از کیفیت­ های مهم جهت تأثیرگذاری بیشتر کار در این زمینه این است که مددکاران اجتماعی باید قادر به برقراری تعادل در موقعیت­ های دشوار باشند و مشکلات را به موقعیت­ های خارج از حیطه کار وارد نسازند.

مددکاران اجتماعی شاغل در زمینه رفاه و حمایت از کودکان باید قادر به مدیریت، نظارت، سازماندهی و تدوین اطلاعات و نیز کار تیمی و فردی با افراد باشند. برای آمادگی و رویارویی با انواع شرایطی که مددکاران اجتماعی در این زمینه با آن مواجه می­ شوند، حداقل الزام آموزش، داشتن مدرک لیسانس مددکاری اجتماعی، جامعه ­شناسی، عدالت کیفری یا روانشناسی است.

  • زمینه­ یابی و کار موردی

در پایگاه­های روزانه حمایت از کودکان، مددکاران اجتماعی مسئول بررسی سوء آزار کودکان، تهدید، غفلت و یا شرایط دیگری که ممکن است برای کودک یا کودکان واجد امنیت نباشد، هستند. ارجاعات در این زمینه اغلب توسط خانواده، دوستان، مدارس، پزشکان و سایر اشخاصی که شاهد یا مشکوک به مسأله امنیت کودکان هستند، صورت می­ گیرد. مددکاران اجتماعی حمایت از کودک، نیازمند بررسی و گردآوری شواهد برای اثبات یا رد ادعاهای ارائه شده هستند. مددکاران اجتماعی اغلب با بخش ارجاع، والدین یا سرپرست کودکان در مورد کودکان درگیر پرونده صحبت می­کنند و در مورد اقدامات بعدی تصمیم­ گیری می­ کنند.

  • کار با خانواده­ ها

در مواردی که سوء آزار، غفلت و یا احتمال ناامنی وجود دارد، مددکاران اجتماعی در حمایت از کودک، درخواست صدور حکم انتقال (کودک) خواهد نمود. اغلب اوقات، این امر نیازمند یک مددکار اجتماعی متخصص است تا در این زمینه برای شهادت یا ارائه گزارش برای رسیدگی به دادگاه­های مختلف اقدام نماید. در موارد دیگر، تصمیم برای انتقال ممکن است مستقیماً پس از ارجاع انجام نشود. با این حال مددکاران اجتماعی اغلب برای حمایت از مورد (کودک) نیازمند منابع دیگری نیز هستند. این امر ممکن است شامل کلاس­ هایی برای آموزش والدین، آموزش مدیریت خشم، مشاوره خانواده، حمایت مالی و یا سایر خدمات باشد.

ارائه دهندگان خدمات حمایت از کودکان در این موارد با خانواده­ ها کار خواهند کرد تا منابع مورد نیاز دولتی و اجتماعی را در حمایت از کودکان بیابند. کار کردن در موقعیت­ های مختلف حمایت از کودکان علاوه بر نتایج خوشایندی که بر جای می­گذارد، اغلب پرتنش و با همراه با استرس خواهد بود.

مددکاران اجتماعی حمایت از کودک، با برخورداری از ترکیبی از مهارت­های مناسب، آموزش و تجربه می­ توانند زندگی کودکان در سراسر جامعه را بهبود بخشند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار