موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
14860
۱۱ دی ۱۳۹۵

کارگاه آموزشی «مدرسه مادران»

این روش برای کودکان به‌ ویژه کودکان احساسی بسیار مفید است. مثلاً نقاشی کودکان و تشویق والدین اعتماد به نفس آنها را بالا برده و باعث می‌شود همه او را دوست داشته باشند.

به گزارش کودک پرس، برنامه آموزشی «مدرسه مادران» با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی، ارتقای سطح آگاهی مادران، توانمندسازی خانواده‌ها و ایجاد فضای آرام توام با مهربانی و سلامت اجتماعی شهروندان با حضور مادران عضو کتابخانه فرزانگان عصر روز چهارشنبه هشتم دی در محل این کتابخانه برگزار شد.

ابتدا کارشناس برنامه مروری از مباحث مطرح شده در فصل پاییز داشت و توضیحاتی را در مورد انواع بازی‌های کودکان با در نظر گرفتن سن، ایجاد مسئولیت‌پذیری بر اساس توانایی‌های آنان و اهداف بازی‌های کودکانه  برای مادران بیان کرد و روش‌های یادگیری صحیح و استفاده از ابزارهای آموزشی و علمی برای کودکان را توضیح داد.

آموزش صحیح با به‌کارگیری خلاقیت در بازی‌های ساده: این روش برای کودکان به‌ ویژه کودکان احساسی بسیار مفید است. مثلاً نقاشی کودکان و تشویق والدین اعتماد به نفس آنها را بالا برده و باعث می‌شود همه او را دوست داشته باشند. باید برای تربیت درست مراحل کوچک را در نظر بگیرید، کارها را آسان‌تر کنید تا کودک موفقیت را تجربه کند و هر تلاشی را تشویق کنید، مهم نیست چقدر کوچک باشد.

آموزش برد و باخت در بازی با کودک: این آموزش در سه مرحله انجام می‌شود؛ در مرحله اول در بازی کودک به راحتی برنده می‌شود برای اینکه اعتماد به نفس اولیه او تقویت شود و بازی را رها نکند. در مرحله دوم پدر یا مادر برنده می‌شوند تا کودک بفهمد که گاهی شکست امکان دارد. این مرحله باید زمان بیشتری از مرحله قبل داشته باشد. اگر کودک در همه حال برنده شود فکر می‌کند از پدر و مادر خود با هوش‌تر و زرنگ‌تر است. در مرحله بعد کودک باید با پشتکار و تمرین به موفقیت دست پیدا کند و در بازی‌های متعددی که والدین به او آموزش داده‌اند، پیروز می‌شود.
بازی با فرزند زمانی که والدین خسته هستند:

پازل: کودکان از توانمندی خود برای تشخیص رنگ‌ها و چیدن تکه‌های پازل با نظم و ترتیب آشنا می‌شوند.

خواندن با صدای بلند: به کودکان خود کتابی دهید و به آنها بگویید کتاب را با صدای بلند بخوانند یا با صداهای مختلف بخواند.

نقشه‌خوانی: یک نقشه به او بدهید و بگویید مثلاً فرودگاه‌ها را پیدا کند.

درست کردن کاردستی ساده مانند پرچم و…

در این برنامه همچنین مطرح شد: والدین باید با توجه به علاقه‌مندی‌های کودک خود برای موضوع و مفاهیم بازی از قبل برنامه‌ریزی کنند. تعلیم و تربیت کودکان تنها در مدارس صورت نمی‌گیرد، بلکه از طریق خانواده، همسالان در هنگام بازی گروهی و یا انفرادی صورت می‌گیرد.

والدین باید محیطی آرام و سالم و بدون خطر برای کودکشان فراهم سازند تا کودک در آسایش به بازی بپردازد و مادران در هنگام بازی با کودکان خود همبازی شوند و با آنها به صورت کودکانه صبحت کنند تا کودک خود را تنها حس نکند، اما پاسخ بازی را به او نگوید و بگذارد کودک فکر کند.
همچنین اجازه دهیم هر کاری که لازم است از قبیل جور کردن کارت‌های رنگی، ورق زدن کتاب‌های مورد علاقه‌اش و توجه به جزئیات، رنگ‌ها  و تصاویر آن و… را خود کودک انجام دهد و وقت بیشتری را در اختیار او قرار دهید.

کارشناس برنامه به مادران حاضر در کارگاه آموزشی گفت: حتماً نقاط مثبت و توانمندی کودکان خود را شناسایی کنید. اگر به خواندن کتاب و بازی کردن علاقه‌مند هستند، از هیچ تلاشی کوتاهی نکنید. برای تعلیم و آموزش صحیح همراه با زمان‌بندی مناسب و مشارکت در انجام بعضی از کارها در کنار کودکانتان باشید. وجود والدین در کنار آنان ایجاد آرامش توام با صبر و مهربانی را به همراه خواهد داشت که باعث پیشرفت ذهنی و شخصیتی فرزندانمان در اجتماع می‌شود.

 

 

منبع: فرهنگ و هنر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار