موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
14833
۰۹ دی ۱۳۹۵

رابطه صبحانه با کارنامه!

این‌که بدن یک فرد در طول روز و در هر وعده غذایی، چه نوع مواد غذایی را باید دریافت کند نیز محل اجماع نظر بسیاری از کارشناسان قرار داشته و دارد.

به گزارش کودک پرس، این‌که بدن یک فرد در طول روز و در هر وعده غذایی، چه نوع مواد غذایی را باید دریافت کند نیز محل اجماع نظر بسیاری از کارشناسان قرار داشته و دارد. از طرفی نگاه دین اسلام نیز به تغذیه، نگاهی عمیق و علمی است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این خصوص معتقد است؛ دانش‌آموزانی که صبحانه کاملی را پیش از شروع کلاس درس، مصرف کرده باشند، نمره‌های بهتری را خصوصا در درس‌هایی که نیازمند تمرکز و دقت بیشتری است، در کارنامه خود می‌بینند.

عاطفه کهنسال با این تاکید که رفتار و مواجهه دانش‌آموزانی که صبح را با یک صبحانه کامل شروع می‌کنند، نسبت به دیگران بهتر است و در کل دانش‌آموزانی که صبح زود بیدار شده و بعد از تناول صبحانه، راهی مدرسه می‌شوند، کارآیی بهتری را نسبت به افرادی که بدون صرف صبحانه سرکلاس حاضر می‌شوند، خواهند داشت.

کهنسال در مورد اهمیت خوردن صبحانه در دانش آموزان، گفت: دانش آموزانی که با خوردن صبحانه روانه مدرسه می‌شوند، مشکلات رفتاری کمتری دارند، به‌طوری که دانش آموزانی که 20 دقیقه پیش از آغاز کلاس، صبحانه میل می‌کنند، در مقایسه با گروهی که یک ساعت قبل از کلاس صبحانه خورده‌اند، تمرکز بیشتری داشته و نمره‌های بالاتری هم کسب می‌کنند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به این‌که بیشترین فعالیت فکری دانش آموزان در ساعت‌های آغاز روز است، ادامه داد: صبحانه باید شامل موادی باشد که بتواند یک سوم کل انرژی موردنیاز روزانه را (معادل 600 تا 700 کالری برای پسران و حدود 500 تا 600 کالری برای دختران)، تامین کند.

 
اگر صبحانه نخوریم چه می‌شود؟

 
او در پاسخ به این سئوال که با نخوردن صبحانه چه اتفاقی می‌افتد، پاسخ داد: نخوردن صبحانه باعث می‌شود، دانش‌آموزان احساس خستگی کنند و در نتیجه عصبی باشند؛ وقتی دانش‌آموز گرسنه باشد انرژی بدنش کاهش پیدا کرده و به دنبال آن توان کافی برای فکر کردن نداشته و تمرکز این فرد کاهش پیدا خواهد کرد و سطح یادگیری افت می‌کند.

این کارشناس تغذیه گفت: به طور کلی، اگر با تغذیه نامناسب میزان کافی آهن، ید و پروتئین وارد بدن نشود، تاثیر مشهودی بر رشد ذهنی و بهره هوشی(IQ)، مشاهده خواهد شد.
بهترین صبحانه

 

کهنسال در پاسخ به این سئوال که بهترین انتخاب برای صبحانه چیست؟ گفت: برای تامین انرژی مورد نیاز بدن در ابتدای صبح انواع نان، مربا، کره، عسل، خامه، حلیم، پنیر، تخم مرغ، عدسی و غلات آماده صبحانه مانند برشتوک، توصیه می‌شود.
او افزود: تکه‌هایی از یک سیب برش زده به همراه پنیر و گردو که پروتئین و فیبر دارند، می‌تواند صبحانه سالمی باشد؛ می‌توانیم یک تخم مرغ سفت شده را بین دو لایه نان سبوس دار قرار دهیم و یک پرتقال تازه هم به صبحانه اضافه کرده یا برای خودمان پیتزای صبحانه آماده کنیم! به این ترتیب که سه قاشق غذاخوری پنیر کم چرب روی قطعه‌ای نان ترد ریخته و تکه‌های برش خورده گوجه فرنگی را روی آن قرار دهیم و با اضافه کردن حدود یک قاشق چایخوری روغن زیتون و مقدار کمی نمک و فلفل مصرف کنیم.
شام شب مانع صبحانه نشود!
این کارشناس تغذیه، ادامه داد: برای این که نتایج منفی نخوردن صبحانه را از خودمان دور کنیم، بهتر است دنبال راه‌هایی بگردیم که اشتهای ما زیاد شود و نخستین راه این است که شب‌ها کمتر شام بخوریم، این کار به احساس گرسنگی ابتدای صبح خیلی کمک می‌کند.

کهنسال اضافه کرد: می‌توانیم به خوردن صبحانه‌ای متفاوت فکر کنیم و هم‌چنین به صبحانه به عنوان بخشی از درمان یک بیماری نگاه کنیم، باید جملاتی مانند اشتها ندارم و نمی‌توانم بخورم را کنار بگذاریم.

این کارشناس تغذیه گفت: بهتر است وعده‌های غذایی را در زمانه‌های معین و مشخصی صرف کنیم، صبحانه ساعت هفت صبح، اگر ناهار در مدرسه هستیم ساعت 12 و اگر در خانه صرف می‌کنیم، بعد از پایان مدرسه و در نهایت شام را حدود ساعت 9 شب بخوریم.

 

 

منبع: سلام خبر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار