موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
147839
۲۸ اسفند ۱۳۹۶

نکاتی درباره تغذیه کودکان اوتیسمی

از آن جا که این بیماران با بی توجهی، غذا دریافت می کنند، افزایش وزن و چاقی در آنها بسیار شایع است .

به گزارش کودک پرس ،  اوتیسم بیماری با عامل ناشناخته است که علاوه بر ایجاد علایم رفتاری نامتعارف درکودکان، می تواند کمبودهای غذایی نیز ایجاد کند.
اوتیسم نوعی اختلال تاثیرگذار در رشد طبیعی مغز است که برای تشخیص آن، مداخله پزشکی و بازتوانی شناختی باید سریع اقدام کرد. این اختلال که تا پیش از سه سالگی بروز می کند، در رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیرمی گذارد.این بیماری، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای مبتلایان دشوار می کند و در برخی موارد با رفتارهای خودآزاردهنده و پرخاشگری همراه است، اما در صورت تشخیص به هنگام وآغاز معالجات پزشکی و بازتوانی شناختی، در دوران طلایی (زیر سه سالگی) می توان تا حد زیادی عوارض آن را کاهش داد.یکی از راه های کاهش علایم این بیماری ، توجه به رژیم غذایی مناسب و رفع کمبودهای غذایی است.
دکتر سارا صرافی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور تغذیه انجمن اوتیسم ایران در این باره به ایرنا می گوید: کمبودهای غذایی می تواند عوارضی مانند کوتاهی قد و مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست و ریفلاکس را برای این بیماران ایجاد کند.وی بی توجهی والدین به مسائل تغذیه ای کودکان اوتیسمی را از عوامل تشدیدکننده وضعیت بیماری این کودکان بیان کرد و افزود: در موارد زیادی مشاهده شده است که والدین هیچ توجهی به مسائل تغذیه ای کودکان خود ندارند و متوجه نیستند که بسیاری از مشکلات و رفتارهای فرزندان آنان، می تواند ناشی از مشکلات گوارشی باشد.
رژیم غذایی فاقد گلوتن
برخی خانواده ها بر اساس اطلاعات پراکنده ای که از منابع مختلف به دست می آورند، رژیم غذایی فاقد گلوتن را برای کودکان خود اتخاذ می کنند که این روش اشتباه است زیرا نمی توان یک رژیم غذایی واحد برای تمام کودکان اوتیسمی تهیه کرد؛ وضعیت بیماری هر کودک با کودک دیگر متفاوت است و رژیم غذایی مناسب برای هر بیمار باید با توجه به داروهای مصرفی و نیاز او براساس پارامترهای خونی تعیین شود.رژیم غذایی فاقد گلوتن برای تمام بیماران اوتیسمی مناسب نیست؛ از آنجا که در این رژیم گندم حذف می شود، ممکن است مشکلات گوارشی و کمبودهای تغذیه ای برای کودکان ایجاد شود.
همچنین مطالعات اخیر نشان می دهد، رژیم غذایی بدون گلوتن در مواردی که کودکان مبتلا به سلیاک هستند یا التهابات روده ای دارند، مفید است و برای مدتی یا تا پایان عمر برای آنان تجویز می شود.
گاهی برخی رفتارهای کودکان مانند تمایل زیاد آنان به خوردن فست فودها، سبب می شود که خانواده ها برخلاف میل باطنی خود، اقدام به تهیه این گونه موادغذایی کنند که به مرور زمان ممکن است سبب ایجاد اختلالات تغذیه ای و تشدید وضعیت بیماری آنان شود.
زینک (روی)
صرافی زاده کمبود زینک (روی)، کلسیم، امگا 3 و ویتامین D و همچنین کم خونی را از جمله کمبودهای غذایی کودکان مبتلا به اوتیسم عنوان کرد .
کلسیم
برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن نمی توان به همه بیماران اوتیسمی توصیه کرد که شیر یا جایگزین های آن را مصرف کنند و باید با توجه به ذائقه آنان توصیه های لازم را ارائه داد.
امگا 3
کمبود این ماده غذایی نه تنها در کودکان مبتلا به اوتیسم بلکه در دیگر کودکان نیز به میزان زیادی دیده می شود.
ویتامین D
کمبود این ویتامین درایران بسیارشایع است، اگر این کمبود اصلاح شود، در رفع علایم کودکان اوتیسمی بسیار تاثیرگذارخواهد بود.
مکمل های غذایی
میزان مصرف مکمل ها بستگی به نوع و دوز داروها و شدت بیماری دارد؛ مصرف خودسرانه مکمل ها می تواند سبب بروز اختلالات غذایی و دارویی شود و گاهی حتی تاثیر داروها را کاهش می دهد.
شیوع چاقی بین کودکان مبتلا به اوتیسم
از آن جا که این بیماران با بی توجهی، غذا دریافت می کنند، افزایش وزن و چاقی در آنها بسیار شایع است .این کودکان معمولا اشتهای کاذب دارند و همیشه گرسنه اند و والدین آنان همواره از این مشکل گلایه مند هستند که برای حل این مسئله به مشاوره تغذیه ای و روان شناسی نیاز است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار