146248
۲۱ اسفند ۱۳۹۶

تغذیه کودک باشیر مادر

شروع زودهنگام تغذیه کودکان در سنین قبل از یک سالگی با استفاده از پروتئین‌های گاوی (شیر، پنیر، ماست و …) به‌عنوان فاکتور خطر در ابتلای کودکان به دیابت در سنین کودکی یا بزرگسالی محسوب می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،  شیر مادر را می توان از مفید و مقوی ترین انواع خوراکی ها در دنیا به شمار آورد. این ماده مغذی تا شش ماه تنها غذایی است که نوزاد قادر به مصرف آن است اما با این حال توانی کامل تغذیه نوزاد و رساندن مواد مغذی برای تکامل وی را دارد. جلوگیری از ابتلا به دیابت از جمله خواص ویژه شیر مادر است.
شروع زودهنگام تغذیه کودکان در سنین قبل از یک سالگی با استفاده از پروتئین‌های گاوی (شیر، پنیر، ماست و …) به‌عنوان فاکتور خطر در ابتلای کودکان به دیابت در سنین کودکی یا بزرگسالی محسوب می‌شود.
براساس تحقیقاتی اثبات شده است که شیر مادر اثر حمایتی در پیشگیری از ابتلا افراد به انواع دیابت دارد.

تحقیقات ثابت کرده که تغذیه نوزادان تا سن ۲ سالگی با شیر مادر، اثر حمایتی و پیشگیرانه‌ای بر ابتلا به دیابت نوع یک دارد.
استفاده از شیر مادر در مورد ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز پیشگیرانه است، شروع زودهنگام تغذیه کودکان در سنین قبل از یک سالگی با استفاده از پروتئین‌های گاوی (شیر، پنیر، ماست و …) به‌عنوان فاکتور خطر در ابتلای کودکان به دیابت در سنین کودکی یا بزرگسالی محسوب می‌شود.
این فوق‌تخصص با بیان اینکه جنسیت در ابتلا به دیابت تاثیری ندارد، گفت: دادن آگاهی به خانواده‌ها، خصوصا مادران در مورد دیابت، یک اصل مهم در پیشگیری از ابتلا به دیابت و تشخیص به‌موقع آن محسوب می‌شود و رسانه‌ها در این ارتباط مهم‌ترین کارکرد را دارند.
ایلخانی با یادآوری اینکه بیشترین موارد ابتلا به بیماری دیابت نوع یک در دوران نوزادی و کودکی است، اضافه کرد: بسیاری از نوزادان و کودکان مبتلا به دیابت به‌دلیل اینکه بیماری آنان دیر تشخیص داده می‌شود، با علائم لیتواسیدوز دیابتی مراجعه می‌کنند که عارضه‌ بسیار خطرناکی برای کودکان محسوب می‌شود.
وی دیابت را شایع‌ترین بیماری مزمن کودکان دانست و گفت: مشخصه اصلی این بیماری قبل از بروز عوارض، بالا بودن قند خون است که با انجام آزمایش‌هایی مشخص می‌شود. در این افراد، سوخت و ساز قند، چربی و پروتئین با اشکال مواجه شده و کودک را دچار مشکل می‌کند.
وی شایع‌ترین علائم ابتلای کودکان به دیابت را پر ادراری، پر نوشی، پر خوری و در عین‌حال کاهش وزن بدن عنوان و اضافه کرد: در دیابت نوع یک بر خلاف نوع ۲، بیماری و ابتلای فرد بسیار پر سر و صدا است، اما بعضی اوقات از سوی خانواده یا کادر درمانی، به علائم موجود توجه و دقت کافی نمی‌شود و کودک با وضعیتی نامناسب به متخصص مراجعه می‌کند.
ایلخانی‌پور در عین‌حال از افزایش ابتلا به دیابت نوع ۲ در کودکان در سطح جهان خبر داد و گفت: با توجه به کم‌تحرکی کودکان، پرخوری، تغذیه نامناسب و بدون برنامه و ناآگاهی خانواده‌ها، شاهد رشد بسیار زیاد چاقی در کودکان و مواردی از ابتلا به دیابت نوع ۲ در آنان هستیم.

مهم‌ترین راهکار برای این افراد تلاش برای کاهش وزن، استفاده از داروهای کاهش دهنده قند خون خوراکی، ورزش،‌ برنامه تغذیه‌ای مناسب و بعضا استفاده از انسولین می باشد.

در سال‌های اخیر یک دوم موارد تازه شناخته شده دیابت در کودکان، دیابت نوع ۲ است، ما به شدت نیازمند ارتقای آگاهی‌های عمومی در جامعه هستیم. چاقی به سرعت در تمام سنین روند افزایشی را طی می‌کند و کم تحرکی و تغذیه نامناسب، به آن اضافه شده و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را قوت می‌بخشد.

مبتلایان به دیابت در انواع یک و دو معمولا با رژیم‌های سخت غذایی درمان نمی‌شوند، بلکه برنامه غذایی آنان سالم‌ خواهد شد. اینگونه نیست که فرد به شکل کامل از مصرف کربوهیدارت، پروتئین و چربی محروم شود بلکه نوع سالم این مواد غذایی برای فرد تجویز و توصیه می‌شود.

به‌عنوان مثال به افراد دیابتی توصیه می‌شود که از قندهای پیچیده به‌جای قندهای ساده استفاده کنند یا در تغذیه مقدار مشخصی برنج یا ماکارونی و … سایر کربوهیدرات‌ها را بگنجانند و سعی کنند از گوشت سفید و کم‌چرب بهره مند شوند.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار