موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
145993
۲۰ اسفند ۱۳۹۶

سلامت دندان‌های دائمی، در گرو حفظ دندان‌های شیری

یک دندانپزشک گفت: حفظ دندان‌های شیری باعث می‌شود دندان‌های دائم زیرین در زمان مناسب تکامل یابند.

به گزارش کودک پرس ، «ایمان پریسای» اظهار کرد: توجه و مراقبت از دندان‌های شیری در سنین کودکی اهمیت بسیاری دارد. در زمان رشد دندان‌های شیری، برای این‌که آن‌ها بهتر تکامل یابند، کودکان باید تغذیه سالم و مناسبی داشته‌ باشند. حفظ دندان‌های شیری به کودکان کمک می‌کند تا از نظر جسمی رشد بهتری داشته ‌باشند.

 

ضرورت حفظ دندان‌های شیری برای داشتن دندان‌های دائمی مناسب

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: حفظ دندان‌های شیری سبب می‌شود دندان‌های دائم زیرین در فرصت و زمان مناسب تکامل یابند. اگر از دندان‌های شیری به خوبی مراقبت نشود و کودک آن‌ها را زود از دست بدهد، ممکن است دندان‌های دائمی که جایگزین آن‌ها می‌شوند، به‌طور مرتب کنار یک‌دیگر رشد نکنند و وی به ارتودنسی نیاز پیدا کند.

وی در رابطه با اهمیت توجه به دندان‌های شیری افزود: حفظ دندان‌های شیری به‌علل متعددی اهمیت دارد از جمله این‌که به تکلم کودک کمک می‌کند، اگر کودک در سنی دندان‌های شیری خود را از دست بدهد که تازه شروع به صحبت کردن کرده ممکن است در ادا کردن برخی واژه‌ ها دچار مشکل بشود.

 

پریسای گفت: هم‌چنین حفظ دندان‌های شیری به‌علت اهمیت آن‌ها در زیبایی نیز مهم است. کودکانی که دندان‌های خود را زود از دست می‌دهند تصویر خوبی از خود در جامعه و در میان همسالانشان ندارند، در نتیجه ممکن است سلامت روان آن‌ها تحت‌تأثیر قرار بگیرد و منزوی شوند.

این دندانپزشک اظهار کرد: اگر دندان‌های شیری کودک آسیب ببینند، او به راحتی نمی‌تواند غذا را بجود. ممکن است او حین غذا خوردن دردهایی را احساس و در نتیجه از غذاخوردن امتناع کند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان اظهار کرد: اگر دندان‌های کودکان عاری از پوسیدگی باشد و بهداشت دهان به خوبی رعایت شود، دندان‌های دائمی در آینده در محیطی رشد می‌کنند که میکروب کمتری وجود دارد و پوسیدگی در آن‌ها نیز کمتر روی‌ خواهد داد.

 

سلامت اولیه دندان‌ها با صرف هزینه‌های فراوان برگشت‌پذیر نیست

وی تصریح‌ کرد: متأسفانه در کشور و برخی دیگر کشورهایی که در حال توسعه هستند، کمتر به مقوله بهداشت دهان و دندان در کودکان توجه می‌شود. امروزه بیشتر کودکانی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنند از مشکل پوسیدگی دندان رنج می‌برند. پس از ایجاد پوسیدگی با وجود هزینه‌های فراوانی که خانواده‌ها پرداخت می‌کنند، گاهی دندان‌های آنان سلامت اولیه را به‌دست نمی‌آورد.

پریسای خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته افراد چون بیشتر بهداشت را رعایت می‌کنند و پیشگیری‌کردن برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، کمتر از مشکل پوسیدگی دندان رنج می‌برند.

 

شیوع پوسیدگی دندان در کودکان ایرانی

این دندانپزشک با بیان این‌که« پوسیدگی دندان یکی از بیماری‌های مزمن دوران کودکی است»، ادامه داد: پوسیدگی دندان در کودکان ایرانی شیوع بسیاری دارد و آن‌ها از نظر آماری در ابتلا به این بیماری در سطح بالایی قرار دارند. اگر پوسیدگی درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد عفونت در دهان کودک بشود. این عفونت در شرایط حاد حتی ممکن است حیات کودک را به‌خطر بیندازد، او نیاز به بستری‌شدن پیدا کند و درمان وی پیچیده‌تر شود.

وی تصریح کرد: اگر کودک بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کند و به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کند، محیط مناسبی در دهان فراهم می‌شود که امکان رشد میکروب‌های ایجادکننده پوسیدگی را کاهش می‌دهد. در نتیجه دندان‌های دائمی به‌طور منظم‌تری رشد می‌کنند و سالم‌تر هستند.

پریسای یادآور شد: برای این‌که در دوران کودکی دندان‌ها استحکام بیشتری داشته‌باشند و سلامت آن‌ها حفظ شود باید بهداشت دهان و دندان رعایت شود، رژیم غذایی کودکان کنترل شود، موادغذایی که امکان ایجاد پوسیدگی را افزایش می‌دهند کمتر مصرف شوند و به‌طور منظم هر سه ماه یک‌بار به دندانپزشک مراجعه شود.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار