موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
145712
۱۹ اسفند ۱۳۹۶
مسیب‌زاده مطرح کرد؛

برپایی «زنگ نماز» در همه مدارس

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: بیش از ۱۰۵ هزار مدرسه در آموزش و پرورش داریم که تمام مدارس ما اقامه نماز را در دستور کار خود دارند منتها با شرایط خود دانش‌آموزان و مدارس مختلف، نماز در آنها اقامه نماز می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،  محمدرضا مسیب‌زاده در گفت‌وگو با شبکه خبر با اشاره به اضافه شدن زنگ نماز به مدارس سراسر کشور، گفت: بحث قانونی و هدفمندی که وزارت آموزش و پرورش طی چند سال گذشته با جدیت در پیش گرفته سند اقامه نماز در مدارس است.

وی اظهار داشت: بر اساس طرح جامع توسعه و فرهنگ اقامه نماز در مدارس و مراکز آموزشی یک سند نظام جامع مهندسی فرهنگی، توسط ریاست جمهوری به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده و این سند در شورای عالی آموزش و پرورش نیز به تصویب رسیده است که نیم ساعت به زمان «اقامه نماز» اختصاص داده شود که به صورت ویژه به این امر ارزشمند که ستون دین بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پرداخته شود.

 

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ما قبلا از زمان درس‌های دیگر و یا از زنگ تفریح دانش‌آموز کسر می‌کردیم تا به بحث نماز اختصاص داده شود اما اکنون به عنوان یک تکلیف در آموزش و پرورش، نیم ساعت ویژه به عنوان زنگ اقامه نماز در نظر گرفته شده است و در واقع این نیم ساعت در افق شرعی قرار دارد که در استان‌های مختلف کشور متفاوت خواهد بود.

وی ابراز داشت: نیم ساعت، زنگ نماز در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شده است که همه مدارس موظف هستند در ساعت نماز، شرایط را برای اقامه نماز مهیا کنند و در واقع در افق شرعی هم اذان گفته می‌شود و هم دانش‌آموزان برای اقامه نماز آماده می‌شوند و بعد از نماز به ادامه درسشان می‌پردازند.

مسیب‌زاده با بیان اینکه تعلیم و تربیت،‌یک سند جامعی است که همه جوانب امر در آن دیده شده است که در بخش تربیت 3 ضلع مدرسه، اجتماع و خانواده قرار دارد،‌ گفت: در این طرح جامع همه جوانب موضوع دیده شده و یکی از مصوبات در آموزش و پرورش برپایی امر نماز جماعت برای همه پایه‌های تحصیلی است.

 

وی ادامه داد: بیش از 105 هزار مدرسه در آموزش و پرورش داریم که از این تعداد 10 هزار مدرسه با جمعیت 10 نفر دادیم و پنج هزار مدرسه با جمعیت کمتر از 5 دانش‌آموز داریم و حدود 125 مدرسه یک نفره داریم؛ به طور کلی تمام مدارس ما اقامه نماز را در دستور کار خود دارند منتها با شرایط خود دانش‌آموزان و مدارس مختلف، نماز در آنها اقامه نماز می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه هیچ اجباری برای حضور دانش آموزان در نماز جماعت وجود ندارد، تصریح کرد: در بحث اقامه نماز یک بخش قانون‌گذاری و انجام تکلیف وجود دارد که آن بر عهده ما است که باید شرایط را فراهم کنیم و یک طرف هم حضور دانش‌آموزان است ما تأکید می‌کنیم همه دانش آموزان در کنار بهترین الگوهای خویش یعنی معلمان مربیان در نماز جماعت شرکت کنند و بنابراین وظیفه ما مهیا کردن بستر مناسب برای برپایی نماز جماعت در مدارس است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که در نیم ساعت وقت نماز علاوه بر نماز چه آموزش‌های دیگری به دانش‌آموزان داده می‌شود، بیان داشت: بحث تعلیم و تربیت یک جریان سیالی است که اگر از داخل کلاس شروع شود و دانش‌آموزان با فراغ بال وضو می‌گیرند و برای اقامه نماز آماده می‌شوند و در نماز جماعت شرکت می‌کنند.

مسیب‌زاده خاطرنشان کرد: آنچه که در قانون، برای زمان اقامه نماز پیش‌بینی شده، نیم ساعت است که در حدود  20 هزار از مدارس ما روحانیون و طلاب به عنوان امام جماعت در کنار 45 هزار فرهنگی حضور دارند که اقامه نماز جماعت را برعهده دارند و در نزدیک به 65 هزار مدرسه ما نماز جماعت اقامه می‌شود که در بین دو نماز نیز 3-4 دقیقه مباحثی مانند نکات مختلف آموزشی، آموزش احکام و مشاوره‌های دینی به صورت خلاصه و ساندویچی تقدیم دانش آموزان می‌شود.

 

وی ابراز داشت: اختصاص ساعت نماز در مدارس مختلف به نحوه زمان بندی استان‌ها با توجه به افق شرعی‌ای که دارند باز می‌گردد و آنچه که لحاظ شده و مورد تاکید ما در مدارس قرار گرفته این است که ما از زمان یک درس برای درس دیگر یا از تفریح دانش‌آموزان برای اقامه نماز جماعت، حذف نکنیم از طرفی هم نیم نگاهی به سرویس مدارس داریم که زمان خروج دانش آموزان از مدرسه چه ساعتی است و به طور کلی، نیم ساعت به ساعات آموزشی مدارس اضافه شده است.

 

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش آنچه که اهمیت اساسی دارد این است که نماز در هر شرایطی در مدارس اقامه شود و ما در این خصوص یک سری امکانات تجهیزی و تمهیدی داریم که معمولاً در تابستان انجام می‌شود اعم از رنگ آمیزی نمازخانه مدرسه، تهیه بعضی از اقلام آموزشی در راستای ترویج فرهنگ اقامه نماز.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار