145613
۱۹ اسفند ۱۳۹۶

تاثیر تغذیه روی جنین در دوران بارداری

پیغمبر اکرم (ص) فرمود: زنان آبستن در آخرین ماه‌هاى باردارى خرما بخورند تا فرزندان‌شان خوش اخلاق و بردبار شوند.

به گزارش کودک پرس ، اولین محیط تربیتی فرزندان رحم مادر است. یعنی فکر نکنیم حالا یک بچه ای را داریم با خودمان حمل می کنیم و این بچه چیزی نمی فهمد و در یک عالم دیگر است. نه این طور نیست بلکه اولین محیط تربیتی زمان بارداری است و لذا یک مادر آگاه اگر بخواهد یک فرزند خوبی را تربیت کند.

خورد و خوراک مادر در دوران بارداری تاثیرات مختلفی روی جنین می گذارد و بر رفتار وی در دوران بزرگسالی چه اثراتی می تواند بگذارد. نوع تغذیه و حلال بودن آن تأثیر مهمی بر فرزند دارد. تغذیه حتی در بارداری چند خاصیت دارد که بر اساس روایت بیان می شود. که اگر تغذیه مناسب باشد کودک به این ویژگی ها می رسد.

الف: فرزندان باهوش
ب: فرزندان زیبا
ج: فرزندان قوی
د: فرزندان باحلم و بردبار
و…

امام معصوم (ع) فرزندی را دیدند که خیلی زیبا است فرمودند؛ پدر و مادرش قبل از انعقاد نطفه٬ «بِه» خورده اند. یعنی زیبایی کودکان به تغذیه پدر و مادر مربوط است. نسبت به هوش بچه ها، هم قبل از بارداری و هم بعد از بارداری مهم است. پدر و مادر اگر قبل از انعقاد نطفه، قاووت (مجموعه ای از مغز های مختلف؛ بادام، پسته، گردو، فندق، سنجد که آسیاب شده باشد.) بخورند، تأثیر می گذارد در این که کودکان باهوش شوند و همین طور استخوان بندی را درشت می کند و در حلیم و بردبار می شوند.

یک بخش از هوش کودکان مربوط است به تغذیهٔ قبل از بارداری و بخش دیگر به تغذیه حین بارداری و تغذیهٔ بعد از بارداری مربوط است. تربیت یک فرایند است که قبل از تولد شروع می شود وبعد از تولد ادامه می یابد. تربیت دفعی نیست. استمرار در تربیت شرط است.

برنامه غذایى یک خانم آبستن باید حساب شده و بسیار دقیق باشد، زیرا فقدان یا کمبود بعضى مواد غذایى و ویتامین‌ها، ممکن است سلامت مادر را در معرض خطر قرار دهد یا به جسم و جان کودک لطمه غیر قابل جبرانى وارد کند. تغذیه مادر به قدرى از نظر اسلام اهمیت دارد که به زنان آبستنى که روزه براى خودشان یا کودک‌شان ضرر دارد، اجازه مى‌دهد روزه‌هاى واجب ماه مبارک رمضان را افطار کنند و بعدا قضایش را بگیرند. اغلب خانم‌ها هنگام باردارى دچار کمبود کلسیم شده به پا درد، کمردرد و شکستن ناخن مبتلا مى‌شوند. از این رو به بانوان باردار توصیه مى‌شود خوردن میوه‌ها و سبزیجاتى را که کلسیم زیاد دارند، فراموش نکنند.

وضع تغذیه مادر در ایام باردارى، حتى در اخلاق و مقدار هوش و استعداد کودک نیز تاثیر فراوانى دارد، زیرا اعصاب و مغز کودک از غذاى مادر درست مى‌شود و هر نوع غذایى اثر مخصوص دارد. در اسلام نیز تصریح شده که غذاى مادر در پرورش اخلاقى کودک موثر است:

پیغمبر اکرم (ص) فرمود: زنان آبستن در آخرین ماه‌هاى باردارى خرما بخورند تا فرزندان‌شان خوش اخلاق و بردبار شوند.

تغذیه مادر در دوران بارداری در بروز بسیاری از اختلالات رفتاری از جمله بیش فعالی نقش بسیار مهمی دارد. مواد مفید و مضر موجود در انواع مختلف مواد غذایی نه تنها سلامت مادر بلکه سلامت جنین را تحت تاثیر خود قرار می دهد. تحقیقات نشان داد فرزندان مادرانی که به طور منظم از ماهی تغذیه کرده بودند، هیچ نشانی دال بر اختلالات رفتاری از نوع بیش فعالی از خود نشان نمی دهند.

سیب می تواند باعث پیشگیری از ابتلای جنین به آسم شود.همچنین کمک می کند در آینده کودک شما مبتلا به خس خس سینه نشود. کمخونی در بارداری می تواند باعث منجر به زایمان زودرس و یا وزن کم نوزاد شود.سیب غنی از آهن می باشد و اگر هر روز به طور منظم سیب بخورید می توانید از کمخونی پیشگیری کنید. سیب ها غنی از ویتامین ث می باشند. ویتامین ث باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما و جنین می شود و باعث می شود در مقابل عفونت ها در امان بمانید. و غیره…

خوردن چیپس در دوران بارداری سبب ایجاد عوارض متعددی بر جنین شده که مهم ترین آن کاهش وزن نوزاد است. نوزادانی که مادران آن ها در زمان بارداری چیپس مصرف می کنند حتی کم در زمان تولد اندازه دور سر آن ها کوچک تر از سایر نوزادان می باشد. به دلیل ترکیباتی که در هنگام سرخ شدن در زمان کم و حرارت بالا در چیپس به وجود می آید عوارض نامطلوبی بر روی مادران باردار و جنین می گذارد.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار