145290
۱۷ اسفند ۱۳۹۶
با نزدیک شدن به چهارشنبه‌سوری؛

خانواده‌ها با همراهی فرزندان خود از حوادث تلخ چهارشنبه‌سوری جلوگیری کنند

مسئول آموزش سازمان آتش نشانی خدمات ایمنی شهرداری زنجان یکی از راه‌های مهم جلوگیری از حوادث تلخ در مراسم چهارشنبه آخر سال را همراهی خانواده‌ها با فرزندانشان دانست.

به گزارش کودک پرس ، سید امیرحسن کاظمینی افزود: سال گذشته در میان حوادث مختلف، انفجار مواد محترقه دست ساز 2 نوجوان زیر 18 سال در شهر زنجان نمود بیشتری داشت که نفر اول به سوختگی شدید بدن و دوم نیز از ناحیه صورت به این عارضه دچار شده بود.
وی اظهار کرد: برخی از فروشگاههای رنگ و ابزار فروشی بخاطر نوع فعالیت کاری خود موادی اشتعال زا از قبیل سرنج و اکلیل استفاده می کنند و حتی به مراجعه کنندگان بویژه جوانان می فروشند.
مسئول آموزش سازمان آتش نشانی خدمات ایمنی شهرداری زنجان ادامه داد: بر این اساس صاحبان این فروشگاهها با توجه به در پیش بودن چهارشنبه آخر سال از فروش این نوع مواد به نوجوانان و جوانان خودداری کنند.

به گفته کاظمینی، این افراد با خرید این مواد اشتعال زا و ترکیب آن با مواد دیگری مواد منجره تهیه کرده و برای تخلیه هیجانات خود در چهارشنبه آخر سال استفاده می کنند.
وی بیان کرد: مواردی که در نارنجک، ترقه و منور و سایر مواد آتش زا و محترقه استفاده می شود، خاصیت خودبخودی آتش گیری و انفجاری دارند و لذا از نگهداری آنها حتی به مقادیر بسیار کم در منزل و زیر زمین خودداری شود.

 

 

** در صورت آتش سوزی با تلفن 125 آتش نشانی تماس بگیرید

کاظمینی افزود: به گروههای هدف بویژه نوجوانان و جوانان توصیه می شود، از انداختن مواد منجره به قوطی های دربسته مخازن کوچک گاز، ظروف تحت فشار به داخل آتش که منجر به انفجار شدید می شود، خودداری کرده، زیرا در اثر انفجار بدنه، آنها به اطراف پرتاپ شده موجب جراحات شدید در بدن بویژه سر و صورت می شود.

مسئول آموزش سازمان آتش نشانی خدمات ایمنی شهرداری زنجان ادامه داد: خانواده ها نیز توجه داشته باشند، در صورت بروز حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و بویژه کودکان، افراد مسن و دیگران را از محل حادثه به محل امن انتقال دهند.
وی یادآوری کرد: بلافاصله با تلفن 125 آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده و در هنگام حضور آتش نشانان نیز در محل نهایت همکاری انجام گیرد.
این مسئول ادامه داد: نوجوانان و جوانان از برپایی آتش در معابر و یا در نزدیکی پست های برق، ایستگاههای تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی خودداری کنند.
به گفته کاظمینی، پرتاپ ترقه و فشفشه به سمت افراد و یا خودروها موجب بروز حوادث ناگوار می شود و به این موضوع باید توجه جدی داشت.

وی اظهار کرد: گزارش ها و حوادث چهارشنبه آخر سال بیانگر آن است که بیشتر سوختگی های شدید مصدومین منجر به فوت، بر اثر سقوط آنها برروی آتش و مواد غیر استاندار بوده است.

کاظمینی افزود: با توجه به آمارهای منتشر شده 40 درصد مصدومین حوادث چهارشنبه آخر سال کشور در سال گذشته کاهش داشت اما این وضعیت در استان زنجان قدری با افزایش مواجه بود.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته 111 نفر شمار مصدومین حوادث چهارشنبه آخر سال استان زنجان گزارش شد که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ما قبل ان که 103 نفر بود، چهار درصد رشد نشان می داد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 6 ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر زنجان فعال است که 123 نیروی این سازمان آماده خدمات رسانی در هنگام بروز حوادث و سوانح احتمالی هستند.

شهر زنجان به عنوان مرکز استان با سه منطقه شهرداری 430 هزار نفر جمعیت دارد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار