14525
۰۶ دی ۱۳۹۵

کانکس فرهنگی طرح «خشت و خواندن»

به دنبال اجرای طرح «خشت و خواندن» در راستای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، این‌بار انجمن دوستداران کودک پویش با استقرار کانکسی در محل تلاقی چند روستا وارد مرحله دیگری از فعالیت‌های ترویج خواندن شده است.

به گزارش کودک پرس ، انجمن دوستداران کودک پویش در اقدام اخیر خود برای ارتقای توانایی‌های خواندن و نوشتن کودکان سه روستای محمودآباد، اسلام‌آباد و غنی‌آباد با استقرار کانکسی در محل تلاقی این سه روستا تلاش کرده است تا کتاب‌های باکیفیت را در اختیار خانواده‌ها و این کودکان قرار دهد. محور این طرح امانت‌دهی و رساندن کتاب‌های باکیفیت به کودکان در خانه، مدرسه و محل و همزمان برگزاری کارگاه‌های کتاب‌خوانی (توسط مربیان مجرب و آموزش‌دیده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران) در مدرسه‌هاست.

بنا بر اعلام، شورای اسلامی روستا با در اختیار گذاشتن یک عدد کانکس هشت مترمربعی و قرار دادن آن در میدان روستا مقدمه این ایده را فراهم کرده و قرار است این کانکس  به مکانی جذاب برای  کودکان بدل شود. قرار است به زودی پس از آماده‌سازی فیزیکی، تزئینات ظاهری و ساخت قفسه این مکان به محلی برای کتاب‌ها، انتخاب و خرید حداقل ۵۰۰ جلد کتاب باکیفیت با مشورت موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک ایران تبدیل شود و  از این پس، کتابداری متخصص و یک دستیار داوطلب حداقل در سه روز از هفته به کودکان و خانواده‌های آن‌ها خدمت‌رسانی کنند.

موسسه غیردولتی پویش با برگزاری کارگاه‌های کتاب‌خوانی توسط مربیان مجرب و آموزش‌دیده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران در مدرسه‌های این روستا تلاش می‌کند تا توان آموزشی کودکان را ارتقا دهد. هم‌اکنون این آموزش‌ها هر هفته برای بیش از ۱۰ کلاس دبستان‌های روستای اسلام‌آباد در حال اجراست و مقدمات اجرای آن در مدارس دیگر روستاها نیز انجام شده است.

پیش‌تر انجمن دوستداران کودک پویش از برقراری طرح خشت و خواندن در مناطق حاشیه‌ای تهران خبر داده بود. این فعالیت برای تقویت زیرساخت‌های آموزشی از طریق ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به کودکان بازمانده از تحصیل ساکن کوره‌های آجرپزی جنوب شرقی تهران و خانواده‌های آنان اجرا می‌شد. در حال حاضر مرکز مذکور با طراحی پروژه‌ای با عنوان استقرار کانکس درصدد است تا این محدوده را برای تجهیز کتابخانه‌ای با کیفیت بالا برای استفاده کودکان و نوجوانان طراحی کند. این طرح در همکاری با طرح «با من بخوان» در حال اجراست.

منبع:    ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار