145121
۱۶ اسفند ۱۳۹۶

ایمن‌سازی ۱۱ هزار کودک غیرایرانی در برابر فلج اطفال در هرمزگان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به پایان مرحله اول واکسیناسیون فلج اطفال در استان، گفت: در این مرحله ۱۱ هزار و ۲۴۷ کودک زیر پنج سال غیرایرانی در برابر این بیماری ایمن شدند.

به گزارش کودک پرس ، دکتر غلامعلی جاودان اظهار داشت: اجرای طرح ایمن سازی در برابر ویروس فلج اطفال در اقصی نقاط استان که شاهد ورود اتباع بیگانه از کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان در فصول مختلف سال به ویژه نیمه دوم سال می باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: در مجموع در مدت اجرای مرحله اول این طرح (پنجم تا هشتم اسفندماه) 217 هزار و 782 کودک زیر 5 سال در سطح استان در برابر بیماری فلج اطفال واکسینه شدند.
جاودان تصریح کرد: پیش از اجرای این طرح پیش بینی می شد که 210 هزار کودک در سطح استان هرمزگان قطره فلج اطفال دریافت کنند که در پایان اجرای آن، این شمار به بیش از 217 هزار کودک رسید.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح با مشارکت یک هزار و 750 گروه 2نفره انجام شد، خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح واکسناسیون فلج اطفال هم 18 تا 21 فروردین 97 در استان اجرا می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی در چهل و یکمین اجلاس خود در ژنو ریشه کنی بیماری فلج اطفال را به تصویب رساند و تمام کشورها را موظف کرد تا سال 2000 این ویروس را ریشه کن نمایند.
این مصوبه موجب شد در سال 2001 فقط در سه کشور افغانستان و پاکستان و نیجریه این بیماری را گزارش دهند و در 125 کشور این بیماری به طور کامل حذف شد.
در حال حاضر بیماری در سه کشور پاکستان، افغانستان و نیجریه بومی است و در سال 2013 افزون بر کشورهای یاد شده در کشورهای سومالی، اتیوپی، کامرون، کنیا و سوریه نیز گزارش شده است.

از سال 2001 موارد قطعی فلج اطفال در ایران مشاهده نشده ولی به دلیل اینکه ایران در مجاورت 2 کشور با شیوع بالای موارد فلج اطفال (افغانستان و پاکستان) قرار دارد و به علت تردد مهاجران و اتباع این کشورها ،عملیات ایمن سازی در 40 شهرستان مرزی و پرخطر کشور هر ساله اجرا می شود.

ایران به عنوان یکی از 27 کشور منطقه، درخشان ترین کارنامه در زمینه فلج اطفال را دارد که مطمئنا ریشه کنی جامعه هدف از این بیماری، به عنوان یکی از برگه های زرین وزارت بهداشت و درمان در نظام جمهوری اسلامی شمرده می شود.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار