145103
۱۶ اسفند ۱۳۹۶
شاعر کورد؛

قدمت ادبیات مکتوب کوردی در حوزه کودک و نوجوان به ۳۰۰ سال می‌رسد

کلثوم عثمان‌پور، شاعر و نویسنده‌ حوزه‌ ادبیات کوردی گفت: قدمت ادبیات مکتوب کوردی در حوزه کودک و نوجوان به ۳۰۰ سال می‌رسد.

به گزارش کودک پرس ، نشست تخصصی با عنوان «کتاب، کودک و نوجوان و زبان کوردی» شامگاه سه‌ شنبه‌ در حاشیه‌ هفتمین نمایشگاه کتاب کردستان که با حضور اساتید دانشگاهی و شاعران حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان درسنندج برگزار شد.

کلثوم عثمان پور یکی از شاعران  و نویسندگان کورد دراین نشست با اشاره‌ به‌ قدمت ادبیات مکتوب کوردی در حوزه‌ کودکان، گفت: ۳۰۰ سال پیش از این مرحوم ماموستا ملاخضر روای کتاب منظومی تحت عنوان «روله‌ بزانی» در حوزه‌ مسائل دینی و فقهی برای کودکان نوشته‌ است.

وی افزود:  با وجود اینکه‌ ادبیات کوردی بسیار غنی است اما متاسفانه‌ شاعران و نویسندگان توجه‌ آنچنانی به‌ حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان نداشته‌ اند و این بخش مهم و تاثیرگذار ادبیات‌ رشد نیافته‌ است.

هادی یوسفی استاد ادبیات دانشگاه پیام نور کردستان هم دراین نشست به‌ بررسی ویژگی و معیارهای ادبیات کودکان و لزوم سنخیت تولیدات فرهنگی و ادبی با ذهن، زبان و فهم برای کودکان پرداخت.

وی عنوان کرد: توجه‌ به خیال پردازی و استفاده‌ از کلمات آسان متناسب با سن کودکان و نوجوان برای داستان پردازی برای کودک اهمیت زیادی دارد.

یکی دیگر از اساتید دانشگاه در حوزه ادبیات نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: ادبیات به‌ ویژه‌ شعر زبان بُرای دارد و ذوق انسان ها با شعر بیشتر تسلی داده‌ می شود.

علی حسن پور افزود: مخاطب شناسی و طبقه‌ بندی مخاطب در ادبیات بسیار مهم است به‌ عنوان مثال عناصری که‌ در یک داستان برای بزرگسالان لذت بخش است برای کودکان شاید اصلا هیچ معنی نداشته‌ باشد و به‌ این دلیل نویسندگان حوزه ادبیات کودکان باید معیارهای ویژه‌ برای تولید آثار این رده‌ سنی را در نظر بگیرند که باعث جذب کودکان و نوجوان شود.

علیرضا محمدیان، نویسنده کتاب کودک  در حوزه‌ زبان کوردی که‌ مشهورترین کتاب آن «ماسی خانم» است در ادامه این نشست افزود: نویسنده‌ و شاعر زمانی می توانند در حوزه ادبیات کودکان موفق باشند که کودک درونشان هنوز زنده‌ باشد و کودکان را خوب بشناسنند.

وی به نویسندگان جوان توصیه کرد که در تالیف کتاب های ماندگار و جذاب برای کودکان از نصیحت کردن پرهیز کنند و بیشتر محتوا متنی آنها طنز، آهنگین و موزون باشد.

در پایان این نشست دکتر پارسا یعقوبی از اساتید ادبیات کودک  به‌ بررسی ظرفیت آثار فاخر از جمله‌ مسنوی معنوی برای بازآفرینی در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان پرداخت.

وی بیان کرد: که‌ در ادبیات فاخر ایرانی این ظرفیت وجود دارد که‌ بخش های آز آنها به‌ ویژه‌ بخش های که‌ داستان گونه‌ هستند برای کودکان و نوجوانان باز آفرینی شوند.

منبع: مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار