145100
۱۶ اسفند ۱۳۹۶

نمایشگاه کتاب کردستان نگاه و توجه متفاوتی به کودکان دارد

نمایشگاه کتاب کردستان توجه خاصی به کودک و کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان دارد و علاوه بر حضور عروسک‌ها و برپایی ایستگاه نقاشی، تلاش شده انتشارات خاص این حوزه هم حضوری فعال داشته باشند.

به گزارش کودک پرس ، این توجه در نشست های تخصصی جانبی نمایشگاه هم دیده شد بطوریکه عصر سه شنبه در سومین روز از برگزاری نمایشگاه یکی از نشست ها به موضوع کتاب کودک و نوجوان و زبان کُردی اختصاص داشت.

استاد دانشگاه های کردستان در این نشست با اشاره به ضرورت شعر و خواندن کتاب برای کودکان گفت: اشعار کودکانه اگر معنای خاصی هم نداشته باشد موجب خلاقیت می شود.
هادی یوسفی با بیان اینکه کودک بر اساس ضدیت و تقابل موضوعی را درک می کند و بر اساس منطق نیست، اظهار کرد: داستان شنگول و منگول به یک کودک نشان می دهد گرگ هم می تواند از یک گوسفند شکست بخورد.

وی با اشاره به اینکه آهنگ و زیبایی شناسی در ادبیات کودک اهمیت دارد، افزود: باید شاخصه هایی را در ادبیات کودک در نظر بگیریم که موجب جذب کودکان به اثر شود.
یوسفی تاکید کرد: در ادبیات نوجوان نیز همان تقابل حفظ می شود اما منطق نیز به آن اضافه شده و کم کم به سمت داستانی شدن و توصیف بیشتر می رود.
نویسنده کتاب های کودک هم در این نشست با بیان اینکه همه انیمیشن های حوزه کودک را نگاه می کنم، گفت: نویسنده ای که برای کودک می نویسد باید در فضایی کودکانه باشد.
علیرضا محمدیان اضافه کرد: کار برای کودک بی نهایت مشکل اصل است چرا که دایره کلماتی که کودک متوجه می شود، محدود است.
او با اشاره به اینکه کودک علاقه مند به طنز و شوخی است، یادآور شد: نصیحت های فراوان موجب ایجاد دافعه در میان کودکان شده و اینک بیشتر کارهای حوزه کودک به شکل نصیحت است.
وی ضمن اشاره به کتاب ماسی خانم که به زبان کُردی منتشر شده است، گفت: این اثر که در آن از اِلمان های حاضر جامعه بهره گرفته به چاپ هجدهم رسید و 140 هزار نسخه از آن به فروش رفته به شکلی که حتی در کشور سوئد نیز عرضه شده است.

استاد دانشگاه کردستان هم در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه بسیاری امور را به جهان کودک تحمیل می کنیم، گفت: جهان کودک، جهان متفاوتی است و نباید توقع کارکرد گرایانه از آن داشته باشیم.
پارسا یعقوبی افزود: ادبیات کودک تولید و تفسیر نمی کند و ما به جای آنها تولید می کنیم پس باید خود را جای کودک بگذاریم و خوب او را بشناسیم.

یک استاد دانشگاه هم در این نشست با اشاره به اینکه کودکان از لحاظ روانی، درک و فهم متفاوتی از سایر گروه های سنی دارند، گفت: برای ماندگاری یک اثر و توسعه آن باید به معیارهای آثار فاخر بیش از پیش توجه شود و نویسندگان ما لازم است شناخت بیشتری از کودک داشته باشند تا بتوانند آثار قابل توجه تولید کنند.
شهرام اقبال زاده با برشمردن معیارهای لازم در تولید آثار فاخر، اضافه کرد: پشتوانه فرهنگی، شناخت، عواطف انسانی و ظرافت ادبی از جمله مولفه های تولید اثار و کتاب های ماندگار است که لازم است رعایت هر کدام از این مولفه ها مورد توجه نویسندگان باشد.

این استاد دانشگاه ذهن کودک را محسوس گرا بیان کرد و افزود: استفاده از کلمات توصیفی در حوزه کودک جایگاهی ندارد و چون نمی توان از مسائل عقلی برای کودکان بهره گرفت باید در تولید آثار این حوزه از عنصر تشبیه استفاده کرد.

 

هفتمین نمایشگاه کتاب کردستان با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزیر فرهنگ و جوانان کردستان عراق،نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان روز یکشنبه 13 اسفند در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی سنندج گشایش یافت.

628 ناشر برای حضور در این نمایشگاه متقاضی شده بودند که 338 ناشر برای حضور در هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب کردستان انتخاب شدند.
علاوه بر ناشران داخلی، 14 ناشر برجسته منطقه شمال عراق (اقلیم کردستان) دو هزار و 718 عنوان کتاب شامل 42 هزار نسخه را در این نمایشگاه عرضه می کنند.

هفتمین دوره نمایشگاه بزرگ کتاب استان کردستان پس از وقفه‌ای سه ساله 13 تا 18 اسفند ماه جاری با حضور ناشران برجسته و فعال کشوری و منطقه شمال عراق در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی سنندج در حال برگزاری است.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار