موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
14503
۰۵ دی ۱۳۹۵

پویش «نه به کودک‌ آزاری» در ساری

کمپین نه به کودک‌آزاری، احترام به کودکان آری برای اولین بار در ساری باهدف آشنایی و حساس سازی جامعه و خانواده‌ها نسبت به مقوله کودک‌آزاری و مصادیق آن در تمام شهرهای مازندران برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، غروب یک روز سرد زمستانی، مرکز ساماندهی کودکان ساری که تحت پوشش بهزیستی است، به  خانه‌ای گرم برای کودکان و نوجوان تبدیل‌شده و سجاد نیز یکی از اعضای این کانون است.

پسری با جثه‌ای نحیف و چهره‌ای رنگ‌پریده، می‌گوید، سجاد هستم و ۱۵ سال سن دارم و اهل مشهد مقدس هستم. باآنکه ۱۵ سال سن دارد اما سرتاسر زندگی‌اش مملو از زخم و درد و رنج است،او ادامه می‌دهد: پدر و نامادری‌ام هردو معتاد هستند و بجای فرستادن من به مدرسه، من را به کارکردن در یک تولیدی کفش وادار کرده بود و در آخر نیز همه پول‌هایم را صرف مصرف مواد می‌کرد.

 

سجاد به خاطر اعتیاد پدر و مادر و فقر مالی بسیار مورد اذیت و آزار قرار داشت تا جایی که براثر فشارهای زیاد تصمیم به فرار از خانه و سفر به‌سوی تهران می‌گیرد، می‌گوید: شب‌ها را روی پل عابر پیاده به صبح می‌رساندم و تا برای کار در قهوه‌خانه‌ای رفتم و سپس توسط یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد به بهزیستی و مرکز نگهداری کودکان در ساری معرفی شدم.

سرنوشت رضا نیز با سرنوشت سجاد گره‌خورده است، کودکی لاغراندام و نحیف که تنها ۹ سال دارد و اهل ساری است. پدر و مادر وی هم معتاد هستند و از طریق یکی از خانم‌هایی که به مسائل مادرش رسیدگی می‌کرده به این مرکز معرفی‌شده است، او در خانه از سوی والدینش معتادش به‌جای رسیدگی به امور درسی، تغذیه و مسائل روحی و روانی مورد آزار و اذیت قرارگرفته است.

 

دخترکی که در آتش منقل اعتیاد دستش را از دست داده است

در بین کودکان مرکز ساماندهی، دختری خردسال اما تک دست توجهم را جلب می‌کند، سرنوشت این کودک بسیار دردناک است و او نیز قربانی و زخم‌خورده کودک‌آزاری است. در نوزادی پدر و مادر معتادش به دلیل اعتیاد متوجه نمی‌شوند که کودک نوزادشان درون منقل آتش افتاده و دستش تا کتف دچار سوختگی درجه ۳ و درنهایت به دلیل عفونت قطع می‌شود.

انتقال نوزاد ضربه‌مغزی به بیمارستان، آزار جنسی دختر شش‌ساله توسط پسر همسایه، انداختن مکرر نوزاد تازه متولدشده در سطل زباله، کوبیدن کودک چهارماهه به زمین توسط پدر شیشه‌ای، سربریدن کودک توسط پدر معتاد، آزارو تنبیه کودک شش‌ماهه توسط مربی مهد و…همه این‌ها موارد گزارش‌شده‌ای از کودک‌آزاری که هرروز در رسانه‌ها ثبت می‌شود.

 

صورت‌هایی کبود و زخمی، بدن‌هایی سوخته و تکه‌تکه شده، سرهایی شکسته با موهای کنده‌شده و سوخته آثار آشکاری است که بر روی جسم این کودکان خودنمایی می‌کند و دل‌هایی شکسته و روانی پریشان و مضطرب آثار پنهانی است که درروان این کودکان تا پایان عمر آن‌ها را همراهی می‌کند.

پور شریعه مدیر مرکز ساماندهی کودکان آسیب‌دیده ساری، مسامحه و کم‌کاری را علت همه کودک‌آزاری‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: اعتیاد، طلاق و بیکاری عامل غفلت‌ها است وزنانی که به سمت اعتیاد همسر سوق داده می‌شوند دچار خشم معطوف به خود و سرکوبی احساسات می‌شوند که در این صورت کل خانواده دچار آسیب می‌شود.

 

به گفته مدیر مرکز ساماندهی کودکان ساری، برای کودکانی که وارد این مرکز می‌شوند در ابتدای ورود آزمایش‌های مختلفی ازنظر سلامت جسمی و روانی در نظر گرفته‌شده که انجام می‌شود و پس‌ازآن نیز یک دوره ۲۱ روزه مشاوره مداوا و نگهداری در نظر گرفته‌شده که در صورت صلاح‌دید کارشناسان بهزیستی این مدت تمدید خواهد شد.

 

وی بازگشت به خانواده و ترمیم روابط بین فردی خانواده را از اولویت‌های مراکز نگهداری و مشاوره بهزیستی عنوان می‌کند و می‌گوید: برای افرادی از این مراکز وارد خانواده می‌شوند کارشناسان به‌صورت دوره‌ای بازدید و خدمات مشاوره‌ای انجام می‌دهند و با تشخیص کارشناسان مددکاری هرماه مبلغی به‌صورت امداد به خانواده‌های آسیب‌دیده و بازگشته به اجتماع داده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی مازندران نیز بابیان این‌که کودک‌آزاری فقط کودک‌آزاری جنسی را در برنمی‌گیرد افزود: کودک‌آزاری جنسی دامنه وسیعی را در برمی‌گیرد و آثار بسیار بدی بر روحیه و جسم کودک بر جا می‌گذارد و شامل به‌کارگیری، استفاده و واداشتن کودک به درگیرشدن یا هرگونه رفتار یا نمایش رفتارهای غیراخلاقی و هرگونه بهره‌برداری و تماشای برنامه‌های نامناسب جنسی در حضور کودکان را در برمی‌گیرد.

 

دکتر سعید آرام هرگونه ضرب و شتم آزارو شکنجه عمدی که باعث بریدگی، کبودی و شکستگی استخوانی وسایر جراحات و یا حتی مرگ کودک شود شامل کتک زدن، بستن کودک، کوبیدن به دیوار، سوزاندن بدن کودک با اشیا و آب جوش یا مایعات داغ و تکان دادن شدید را از موارد کودک‌آزاری جسمی عنوان کرد.

 

 

۱۱۲ مورد کودک آزاری به اورژانس اجتماعی مازندران گزارش شده است

دکتر آرام بابیان این‌که ۱۱۲ مورد کودک‌آزاری به مراکز اورژانس اجتماعی استان گزارش‌شده است گفت:۹۶ مورد تلفنی به اورژانس اجتماعی و ۲۶ مورد گزارش مردمی بوده که ۱۲۸ مورد کودکان کار و خیابانی نیز به مراکز ساماندهی هدایت شدند که از این تعداد ۵۳ درصد دختران و ۴۷ درصد پسران را در برمی‌گیرد.

وی کودک‌آزاری را از پدیده‌های بسیار خطرناک توصیف کرد و علت اصلی آن را ناآگاهی جامعه و خانواده‌ها نسبت به کودکان عنوان کردوگفت: هدف از برگزاری کمپین نه به کودک‌آزاری، احترام به کودکان آری را آشنایی و حساس سازی جامعه و خانواده‌ها با مقوله کودک‌آزاری اعلام کرد.

 

عیسی قاسمی طوسی مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری مازندران نبود قوانین مشخص درزمینهٔ کودک‌آزاری را یکی از کاستی‌های قانونی مبارزه با این پدیده عنوان کرد و افزود: اگر قوانینی برای حمایت از کودکان آسیب‌دیده در غالب لایحه به مجلس ارائه شود دیگر شاهد این‌گونه آسیب‌ها در جامعه نخواهیم بود، هرچند که بسیاری از این آسیب‌ها به دلایل فرهنگی و اجتماعی به‌صورت مخفی است و آشکار نمی‌شود و یا مردم اجازه دخالت ندارند.

 

طوسی با اشاره به تأکید آموزه‌های دینی در خصوص تربیت فرزند و ابراز مهر و عطوفت به کودک تصریح کرد: اقدامات باید متناسب با آموزه‌های دینی باشد و باید حساسیت‌های لازم توسط رسانه‌ها برای تغییرات اساسی و لازم ایجاد شود تا بسترسازی مناسب صورت گیرد.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار