144989
۱۶ اسفند ۱۳۹۶
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر؛

مشکل اصلی ما در بحث اعتیاد فقر دانش است

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اقدامات بزرگی در نظام صورت گرفت اما در راستای ایمن‌سازی قشر نوجوان و جوان شرایط مورد نظر تحقق پیدا نکرده است.

به گزارش کودک پرس ، علی مویدی در نشست تخصصی آموزشی توجیهی ویژه مدرسان و روحانیون آموزش دیده عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد گفت: امروز اگر ادعا داریم باید گامهای بلند بر می داشتیم، در حوزه آسیب های اجتماعی جای اینگونه نشست ها خالی بوده است.

وی افزود: اذعان داریم که به فرموده رهبر انقلاب در بحث آسیب اجتماعی همه غفلت کردیم. حتی ایشان فرمودند بنده در واقع غفلت کردم. وقتی رهبر ما اینگونه می فرمایند ما حتما باید اعتراف کنیم به خوبی حرکت نکردیم. البته توفیقات ما در عرصه های مختلف جای شکرگذاری دارد. اقدامات بزرگی در نظام صورت گرفت اما در راستای ایمن سازی قشر نوجوان و جوان شرایط مورد نظر تحقق پیدا نکرد.

وی ادامه داد: اگر به همین دستاوردهای موجود اکتفا کنیم به غفلت های بعدی می انجامد. آنچه امروز ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر شاهد هستیم فراز و فرودهای زیادی داشته است.

 

مویدی ادامه داد: در دهه های اول پیروزی انقلاب اسلامی شرایط ایجاب می کرد تهاجمی و سخت افزاری به قاچاق بپردازیم اما بعد از یکی دو دهه وقتی بحث ابلاغ سیاست ها و ساختارها و آیین نامه های مربوط به این حوزه تدوین شد، باید با رویکرد دیگری اقدام می کردیم و با سایر کشورها و تکنولوژی همسو می شدیم و خوشبختانه با بررسی هایی که صورت گرفت، اقدامات زیربنایی خوبی گذاشته شد و بحث پیشگیری و درمان و صیانت در مراحل بعدی مورد توجه جدی قرار گرفت و توفیقات نسبی ایجاد شده است.

 

مویدی تاکید کرد: اما همچنان بیشترین پتانسیل ما در بحث مقابله بود چرا که نگاه مجریان مدام در بحث اعتیاد به سمت مقابله و نگاه تهاجمی و سخت افزاری می رود. اینکه معتاد را دستبند بزنیم و… در حالیکه برخی از این رفتارها خود تبعاتی دارد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارکرد: اگر سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را که در سال ۸۵ اعلام شد مطالعه کنیم، احساس می کنیم که ایشان در سال ۸۵ جلسه امروز را پیش بینی کرده اند و بخش اعظمی از آن سیاست های ابلاغی در این یک دهه نادیده گرفته شد و به آن مطالب پرمحتوا خوب پرداخته نشده است. هنوز خیلی از دستگاه ها به ابتدایی ترین سیاست های ابلاغی در این حوزه توجهی ندارند. امروز ما با رویکرد تجمع ارگان ها به بحث پیشگیری از اعتیاد به تاثی از سیاست های ابلاغی و همچنین رویکردهای جهانی ورود کرده ایم.

 

سردار مویدی تاکید کرد: آقای رحمانی فضلی در ابتدای ورود خود به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر ابتدا به ساکن دستور دادند قوانین و سیاستهای ابلاغی و هر آنچه در دنیا در این زمینه رخ می دهد رصد شود و فارغ از اینکه هر کشوری فرهنگ، قوانین، آداب و رسوم خود را دارد، اما یک سری از پروتکل ها در زمینه هایی مانند اعتیاد در دنیا ثابت شده است و ما شروع به حرکت بر اساس کنوانسیون سازمان ملل کردیم و با یک مطالعه همه جانبه که بیس اصلی آن از دانشگاه و حوزه علمیه و تجاربی که در دنیا صورت گرفته بود قرار داشت، اعلام کردیم که مبارزه با مواد مخدر باید اجتماعی شود.

وی ادامه داد: یکی از آرزوهای من به عنوان کهنه سرباز مبارزه با مواد مخدر این است که هر پدر و مادر و هر صنف و دستگاهی نقش خود را در کاهش این معضل ایفا کند. این بنا را امروز گذاشته ایم و مطمئن هستم این رویکرد که نقش همه گروه های مرجع در کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد تعریف شود، بسیار اثربخش است و چشم انداز روشن و قابل دفاعی را شاهد خواهیم بود. هرچند طبیعی است هر کار علمی و فرهنگی در حوزه اجتماع نیازمند طی کردن یک پروسه زمانی است.

 

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با اشاره به اینکه برخی شعار می دهند روزی برسد که یک معتاد هم کف خیابان نباشد، گفت: ریشه کنی مواد مخدر اصطلاحی است که در برخی رسانه ها و از سوی برخی مسئولان نیز مطرح می شود و آرزوی ما نیز هست اما تحقق آن بسیار سخت و حتی شاید بعید باشد به این معنا که در هیچ نقطه ای از دنیا و حتی هیچ جزیره ای نمی توان تهدید مواد مخدر و قاچاق را به صفر رساند. بحث معتاد از بحث پیشگیری جدا است.

سردار مویدی تاکید کرد: مشکل اصلی ما در بحث اعتیاد فقر دانش است و اینکه اعتیاد را چگونه مهار و کنترل کنیم. برخی دستگاه ها در استان ها می گویند ما چهار پادگان اختصاص بدهیم تا همه معتادها را جمع کنیم اینکه معتادها را از کف خیابان جمع کنیم و به فضایی برای نگهداری و ترک اعتیاد بفرستیم بسیار خوب است اما این تنها راه کنترل اعتیاد نیست و در دنیا نیز ثابت شده است که تنها راه کنترل و مهار اعتیاد تمرکز بر پیشگیری است یعنی پیشگیری را به درون خانواده به میان جوانان ببریم و با وصل کردن این موضوع به مدرسه، معلم و بحث تربیت و همچنین بردن این امر به محله ها مسیر صحیح را طی کنیم. خوشبختانه امروز با نگاهی که در حاکمیت وجود دارد ریل گذاری مناسبی در این مسیر انجام شده است و معتقدیم هیچ خانواده ای نیست که نخواهد از هنجارهای خود دفاع کند.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر نباید فراموش کنیم در مملکت ما بیش از ۹۶ درصد افراد جامعه سالم هستند و نباید آمارها به گونه ای بیان شود که سیاه نمایی باشد و خدمات موثر در این زمینه مورد توجه قرار نگیرد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این نشست با اشاره به طرح توانمندسازی پیشگیری از اعتیاد که در مدارس در حال اجراست، گفت: باید به تولیدکنندگان این فکر تبریک گفت که آغازگر چنین بحثی در مدارس شدند. ماندگارترین کار در این حوزه این است که سلامت آیندگان جامعه را با توانمندسازی آنها تضمین کنیم. خوشبختانه با این کار در استان ها نیز آن طوفان مغزی که از ستاد مرکزی آغاز شد اتفاق های خوبی رخ داده است. اما انتظاری که از دوستان داریم این است که این بنای خوب به مرور به فراموشی سپرده نشود.

وی ادامه داد: امروزه آموزش و پرورش ما غرق در آموزش است و به مباحث متعددی ورود کرده است از جمله محیط زیست و… حجم زیادی از آموزش در مدارس صورت می گیرد. اگر در کنار این حجم بحث پیشگیری از اعتیاد مداوم نباشد و ما در همان آموزش ها غرق شویم این طرح هم ناخودآگاه به مسیری می رود که نتیجه بخش نخواهد بود.

 

سردار مویدی با اشاره به اینکه این طرح برای دوره متوسطه دوم آماده شده است در حال حاضر برای متوسطه اول نیز در حال آماده سازی است، اضافه کرد: ما علاوه بر مدرسه باید ظرفیت های اجتماعی دیگر از جمله مساجد، روحانیت، سازمان های مردم نهاد و … را نیز درگیر کنیم. همچنین باید استفاده خوبی از فضای مجازی ببریم. انتظار داریم صدا و سیما و رسانه ها در این امر همکاری کنند. حضرت آقا در آخرین دیدار با مسئولان تاکید داشتند باید ۵۰ درصد وقت و منابع به امر پیشگیری اختصاص پیدا کند. مبنای ما امروز در ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز جبران همین غفلتی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند. رئیس جمهور نیز تاکید کردند که تمرکز ۵۰ درصدی بر پیشگیری کف خواسته ماست و اگر در این زمینه بیشتر هزینه کنیم در واقع هزینه های درمان را کاهش داده ایم.

 

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این روزها همه می گویند اعتیاد در کشور زیاد شده در صورتی که جمعیت کشور نسبت به اوایل انقلاب رشد قابل ملاحظه ای داشته و با توجه به رشد جمعیت این حرف صحیح نیست. ضمن اینکه در کشورهای دیگر ما شاهد رشد اعتیاد بسیار بالایی هستیم به طوری که قبل از فروپاشی شوروی آنها به طور کلی ۱۵۰ هزار معتاد داشتند و حالا روسیه به تنهایی با ۱۳۰ میلیون جمعیت ۱۰ میلیون معتاد شناسنامه دار دارد که اگر سقف این تعداد را با توجه به کسانی که به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می کنند محاسبه کنیم به ۳۰ میلیون نفر می رسد، پس ما سیاه نمایی در این زمینه را نمی پذیریم.

 

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار