144918
۱۶ اسفند ۱۳۹۶

‘هیارهیار، داری کشته رام آمه’ درختکاری در تالش

دختران نوجوان مدرسه‌ای در تالش روز گذشته ۱۵ اسفند ماه ملبس به پیراهن‌های رنگارنگ محلی با دستان کوچکشان نهال‌هایی را در خاک این دیار کهن نشاندند.

به گزارش کودک پرس ، این میراث داران کوچک جنگلهای هیرکانی ، نهال در دست با خواندن این شعر تالشی ‘هیار هیار ،داری کشته رام آمه ‘ (خبردار، خبردار برای کاشت درخت اومدیم) به دل طبیعت رفتند و نهال های خود را با امید حفظ سرسبزی زادگاهشان کاشتند.

این برنامه به همت موسسه محیط زیستی شقایق های وحشی هیرکانی با هدف آموزش حفظ جنگلهای هیرکانی این فسیلهای زنده باستانی برگزار شد.

دانش آموزان آموزشگاه 13 آبان روستای خرجگیل علاوه بر درختکاری به خواندن سرود محلی و دکلمه و برنامه های شادمانه در مدرسه خود پرداختند.
رویا بابایی از موسسه محیط زیستی شقایق های وحشی هیرکانی در این مراسم برای کودکان گفت: در این روز همه دنبال کاشتن نهالی نو و افزودن زندگی جدید به طبیعت هستند ، همه می دانیم که نفس هایمان را مدیون درختان هستیم ، می دانیم اگر درختان بمیرند همه زندگی ها نیست خواهند شد و همه ی موجودات مرگ را تجربه خواهند کرد.
وی همچنین از اهمیت درخت و حفظ طبیعت بکر و زیبای تالش و چگونگی کم کردن دور ریزها و استفاده از مواد بازیافتی برای ساختن کاردستی های زیبا ، صحبت کرد.

در خاتمه مراسم 60 جلد کتاب بازیافت بامزه تألیف دکتر محمد شیدایی و 50 تابلوی هنری دست ساز از مواد دورریز بعنوان جایزه از طرف موسسه و با کمک شورای روستای خرجگیل تقدیم دانش آموزان فعال محیط زیستی شد.
اکنون آنها باور دارند که اگر خودشان بخواهند ، میتوانند طبیعتی زیبا و دلپذیر داشته باشند.آنها یقین دارند که این نهالها در خاک حاصلخیز این دیار ریشه می دواند و هر روز سبزتر و پربارتر می شوند.

جنگل‌های هیرکانی (یا جنگل‌های مختلط خزری-هیرکانی) یک زیست‌منطقه در زیست‌بوم جنگل‌های مختلطِ پهن‌برگِ حاشیهٔ جنوبی دریای خزر به مساحت 55 هزار کیلومتر مربع در حاشیهٔ جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشورِ ایران و جمهوری آذربایجان است. این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی می‌باشد. این جنگل با قدمت 40 میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار