موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
144907
۱۶ اسفند ۱۳۹۶

کتاب، کودک، نوجوان و زبان کوردی در هفتمین نمایشگاه کتاب کردستان بررسی شد

نشست تخصصی با عنوان «کتاب، کودک و نوجوان و زبان کوردی» در حاشیه هفتمین نمایشگاه استانی کتاب با حضور اساتید دانشگاهی در حوزه ادبیات کودک نقد و راهکاری توسعه این حوزه بررسی شد.

به گزارش کودک پرس ، کلثوم عثمان پور رئیس پنل تخصصی کتاب، کودک و نوجوان و زبان کوردی شامگاه سه شنبه (15 اسفند) در این نشست تخصصی، اظهار کرد: قدمت ادبیات مکتوب کوردی در حوزه کودک و نوجوان به 300 سال می رسد.

وی اولین کتاب های حوزه کودکان را در حوزه ادبیات تعلیمی عنوان کرد و افزود: با وجود ریشه و سبقه تاریخی کار در حوزه کودکان در زبان کوردی متاسفانه این ادبیات آنچنان که باید و شاید توسعه نیافت و رشد نکرد.

عثمانپور همچنین گفت: بیشتر آثار در این حوزه در قالب شعر است و این سوال برای ما پیش می اید که ادبات ما چقدر توانسته است سهم کودکان و نوجوانان را شایسته و بایسته بدهد و در این حوزه کار کند.

شهرام اقبال زاده، استاد دانشگاه در حوزه ادبیات در ادامه این پنل تخصصی گفت: کودکان از لحاظ روانی، درک و فهم متفاوت از سایر گروه های سنی هستند و همین وجهه تمایز موجب می شود که آثار مکتوب در حوزه کودک متناسب با ذهن، زبان و فکر کودک باشد.

وی با اشاره به عدم پیشرفت آثار حوزه کودکان اذعان کرد: برای ماندگاری یک اثر و توسعه ی آن باید به معیارهای آثار  فاخر بیش از پیش توجه شود و نویسندگان ما لازم است شناخت بیشتری از کودک داشته باشند تا بتوانند آثار قابل توجه تولید کنیم.

اقبال زاده، با برشمردن معیارها لازم در تولید آثار فاخر عنوان کرد: پشتوانه فرهنگی، شناخت، عواطف انسانی و ظرافت ادبی از جمله مولفه های تولید اثار و کتاب های ماندگار است که لازم است رعایت هر کدام از این مولفه ها مورد توجه نویسندگان ما باشد.

این استاد دانشگاه ذهن کودک را محسوس گرا ذکر کرد و افزود: استفاده از کلمات توصیفی در حوزه کودک جایگاهی ندارد و چون نمی توان از مسائل عقلی برای کودکان بهره گرفت بایستی در تولید آثار این حوزه از عنصر تشبیه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه پرداختن به عواطف انسانی در بین کودکان منوط به گذاشتن خود به جای کودک است، گفت: پرداختن به خیال برای داستان پردازی برای کودک اهمیت زیادی دارد.

یکی دیگر از اساتید دانشگاه در حوزه ادبیات نیز در ادامه این پانل تخصصی به ضرورت ادبیات کودکان اشاره کرد و افزود: بخش اعظم ادبیات در حوزه کودک به زبان شعر است.

دکتر هادی یوسفی با بیان اینکه ادبیات ودک رده سنی تا 8 سال را دربرمی گیرد؛ اظهار کردک تفاوت اثار در رده سنی کودکان این است که کارکرد محتوایی در ادبیات کودک کمتر است و بایستی در تولید اثار به موسیقی و آهنگ بیش از پیش توجه شود.

وی ادامه داد: ادبیات کودک منطق را نمی شناسد و زیباشناسی بر این ادبیات حاکم است و لازم است برای رسیدن به تولید محتوای مطلوب از عوامل داستانی بهره گرفت.

یوسفی خاطر نشان کرد: قدم اول در حوزه کودک تقابل است که داستان بر محتوای برتری خیر بر شر منتهی می شود و از آنجایی که اثار تولیدی این حوزه نیازی به توصیف ندارد باید عناصر داستان در کودکان باید فوق العاده سریع اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: نویسندگان حوزه ادبیات کودکان باید شاخص های را برای تولید آثارشان در نظر بگیرند که باعث جذب کودک شود.

علیرضا محمدیان، نویسنده کتاب کودک نیز در ادامه این نشست تخصصی اظهار کرد: زمانی می توانیم در حوزه ادبیات مکتوب کودکان موفق شویم که خود نیز کودک باشیم و کودکان را خوب بشناسیم.

وی به نویسندگان جوان توصیه کرد که در تالیف کتاب های ماندگار و جذاب برای کودکان از نصیحت کردن آن دست بردارند و چون زاویه دید برای کودک است باید محتوا مبتنی بر آثار طنز و به دور از دافعه باشد.

دکتر پارسا یعقوبی نیز از دیگر سخنرانان این نشست با بیان اینکه جهان کودک متفاوت است؛ خاطر نشان کرد: ادبیات کودک تفسیر و تحمیل نمی کند بلکه با زبانی ساده خود را جای کودک بگذاریم و برایش اثری را تولید کنیم.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار