آموزش پیشگیری از اعتیاد به ۲۳۸۰ مدرس آموزش و پرورش

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی پیشگیری از اعتیاد در سال‌های ۹۵ و ۹۶، گفت: ۲۳۸۰ نفر از مدرسین آموزش و پرورش، ۲۰ هزار نفرساعت آموزش‌های لازم را در این دوره طی کرده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، حمید صرامی در دوره آموزشی، تخصصی، توجیهی ویژه مدرسان طرح توانمندسازی ادارات کل آموزش و پرورش و روحانیون کشور، گفت: امروز در این جلسه بازآموزی مربیان و روحانیون را خواهیم داشت.

وی افزود: تاکنون ۲۳۸۰ نفر آموزش‌های تخصصی و توجیهی لازم را در طرح توانمندسازی و پیشگیری از اعتیاد دیده‌اند ولی فقط ۱۶۰ نفر از مربیان در سراسر کشور و ۳۰ روحانی در این دوره، بازآموزی را در این نشست مرور خواهند کرد.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: می‌کوشیم با استفاده از تجارب موفق از استان‌های خود، مربیان، روحانیون و مشاورانی که دوره توانمندسازی را دیده‌اند بهره بیشتری از این آموزش را ببینند.

وی خبر داد: هر یک دقیقه، یک نفر روانه زندان‌های کشور می‌شود ولی طرح آموزشی توانمندسازی می‌تواند مانع این کار شود.

صرامی به روند پیشگیری از اعتیاد در ۱۰۷ سال اخیر اشاره کرد و افزود: از کنفرانس شانگهای چین در سال ۱۹۰۹ تا سال ۱۹۷۰ تمامی رویکردها برای مقابله با عرضه مواد مخدر بود ولی بعد از آن اقدامات اولیه پیشگیری از اعتیاد آغاز شد؛ این در حالی است که از سال ۱۳۷۳ جمهوری اسلامی ایران هم گام‌های اساسی در این مسیر را برداشته و در دهه ۹۰ رویکرد پیشگیری از اعتیاد و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار خود قرار داده است.

 

وی با اشاره به سیر تطور برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد برای مهار آن اظهار داشت: در نسل اول، رویکرد افزایش اطلاعات و برنامه دانش‌محور بود اما در نسل دوم، رویکردها محرک محور مبتنی بر آموزش‌های عاطفی و در نسل سوم رویکردها دانش و محرک محور و در نسل چهارم رویکردها به فعالیت‌های جایگزین و اقدامات برانگیزاننده و رضایت‌بخش و در نسل پنجم رویکردها به توانمندسازی روحی، اجتماعی با آموزش مهارت‌های زندگی و در نسل ششم رویکردها به استراتژی سیستماتیک پرداخته است.

 

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در آموزش سیستماتیک پیشگیری از اعتیاد باید معلم، مشاور، والدین، مستخدم، دانش‌آموز و مربی پرورشی توأمان با یکدیگر آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را طی کنند.

صرامی تصریح کرد: برای مداخله در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد باید ابتدا شیوع‌شناسی کرده و سپس با ابتکار استفاده از جامعه مدنی پیشگیری بلوغ یافته‌ای را آغاز کنیم.

وی اظهار داشت: عوامل شروع‌کننده مصرف در نوجوانان شامل حیطه خانواده، حیطه دانش‌آموزان، حیطه همسالان، حیطه محله و حیطه مدرسه است.

 

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: مدارس مهمترین جایگاه برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه است چرا که ۱۰۷ هزار واحد آموزشی و یک میلیون کادر آموزشی و ۱۳ میلیون دانش‌آموز و ۲۶ میلیون والدین را در خود دارد که می‌تواند با اجرای برنامه‌های مختلف موفقیت‌هایی را به دست آورد.

صرامی تصریح کرد: طرح توانمندسازی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در تمام استان‌های کشور برگزار شده است که در این طرح ۲۳۸۰ نفر از مدرسین آموزش و پرورش بین ۹ تا ۱۱ ساعت آموزش‌های لازم را طی کرده‌اند و ۲۰ هزار نفر ساعت آموزش به آنان ارائه شده است.

 

وی گفت: در طرح آموزشی توانمندسازی به بحث درمان به هیچ وجه نپرداخته‌ایم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در طرح توانمندسازی موفقیت‌هایی به دست آمده است که می‌توان به ایجاد حساسیت در مسئولین و خانواده‌ها و حساسیت بیشتر دانش‌آموزان اشاره کرد.

صرامی اظهار داشت: باید کوشید توسعه برنامه مهارت را از طریق شبکه مجازی APTV که قرار است برای والدین دانش‌آموزان برنامه‌های آموزشی خود را در سال ۹۷ اجرا کند بهره بگیریم.

وی در پایان گفت: یک دلار هزینه در پیشگیری از اعتیاد از ۲۰ دلار خسارت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر مؤثرتر است.

 

 

منبع: فارس