موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
144828
۱۵ اسفند ۱۳۹۶

آوار آثار مکتوب خارجی بر سر کودکان ایران

در دنیای امروز، کودکان با انبوهی از آثار خارجی روبرو هستند که با فرهنگ ایرانی- اسلامی منطبق نیست.

به گزارش کودک پرس ، در دنیای پرهیاهوی امروز که فضای مجازی در زندگی انسان بسیار گسترده شده است، کودکان گاهی شاید بسیار درگیر این فضا شده و از فرهنگ اسلامی دور مانده‌اند.

اما نباید در این دنیا، کودکان به فراموشی سپرده شده و یا در دنیای کتاب‌هایی که با فرهنگ ایرانی – اسلامی ما سازگار نیستند، گم شوند چرا که این سردرگمی آسیب‌های اجتماعی زیادی را در آینده به دنبال خواهد داشت.

 

آثار مکتوب ایرانی و اسلامی، منطبق با فرهنگ تعلیم اسلامی

«فاطمه حسینی‌فر»،  کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی اظهار کرد: معجزه دین ما قرآن است که احسن‌القصص را در قالب کلمات به ما هدیه می‌کند.

وی ادامه داد: دانش روان‌شناسی نشان داده قصه‌ها تأثیر چشمگیری در زندگی افراد دارند، چون قصه‌ها می‌توانند نگرش فرد را به زندگی تحت‌الشعاع قرار داده و سرنوشت فردی را به دست گیرند.

مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تجربه و دانش نشان داده وقتی فردی از کودکی با قصه‌های اصیل پرورش می‌یابد از  مهارت‌های اجتماعی و گفتاری بیشتری برخوردار است، از این رو انتخاب قصه‌های به جا و مناسب و ارائه آن به کودکان رسالت مهمی به دوش اولیای تربیتی  است.

 

حسینی‌فر ادامه داد: هر چند در دنیا با قصه‌ها و افسانه‌های اصیل بسیاری مواجه هستیم که هر کدام به نوبه خود می‌توانند دریچه‌ای تازه در زندگی فرزندان ما بگشایند اما به نظر می‌رسد در کنار آن‌ها  انتخاب قصه‌هایی که با فرهنگ ایرانی- اسلامی همخوانی داشته باشد در اولویت است.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی مکتوبات ایرانی و اسلامی قابل ارائه به کودکان و نوجوانان را می‌توان به دو دسته متون کهن و آثار معاصر تقسیم کرد.

 

این کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی خاطرنشان کرد: قصه‌های قرآن، قصه‌های اصیل شاهنامه  و گلستان، قصه‌های کلیله و دمنه و قصه‌های مثنوی از جمله متون کهن هستند که ظرفیت بالایی برای ارائه دارند اما در موارد زیادی برای اینکه برای کودکان و نوجوانان معاصر جذاب باشند نیاز به باز نویسی‌های قوی و تخصصی دارند.

حسینی‌فر ادامه داد: دسته دوم آثار معاصر هستند که هم‌اکنون شاهد آثار قوی در حوزه کودک و نوجوان هستیم.

وی افزود: نویسندگان متخصص متعددی در حوزه کودک و نوجوان در کشور ما قلم می‌زنند که می‌توان با اطمینان کتاب‌های آنان را برای فرزندانمان تهیه کنیم.

 

سردرگمی کودکان در میان انبوهی از کتاب‌های کودک

مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی در خراسان‌جنوبی بیان کرد: به نظر می‌رسد مشکل مهمی در حوزه کتاب کودک در کشور داریم و آن ارائه حجم زیادی از کتاب‌های کودک است که دارای ضعف‌های فراوان از نظر ساختار و محتوا است.

حسینی‌فر ادامه داد: به نظر می‌رسد نیاز است شورای تخصصی بر صدور مجوز چاپ کتاب کودک نظارت داشته باشد تا هر روز شاهد ارائه انبوه کتاب‌های کارشناسی نشده نباشیم.

 

وی با بیان این‌که انتشار انبوه کتاب‌هایی که از نظر ساختار و محتوا ضعیف هستند آثار سوء متعددی دارد، تصریح کرد: والدین میان انتخاب کتاب‌های خوب و کتاب‌های ضعیف سر در گم می‌مانند و در بیشتر مواقع کتاب‌های خوب با نویسنده قوی غریبانه مورد غفلت قرار می‌گیرد.

این کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی افزود: کتاب‌های ضعیف همچون خوراکی‌هایی که بار تغذیه‌ای بالا ندارند و تنها اشتها را کور می‌کنند ذائقه مطالعاتی کودک و خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حسینی‌فر خاطرنشان کرد: همچنین برخی از کتاب‌ها با ساختار ضعیف ترجمه‌های ناپسندی از شاهکارهای ادبیات جهان هستند که به رسالت آن داستان‌ها و غنای آن آسیب می‌رسانند.

وی یادآور شد: توصیه می‌شود والدین برای انتخاب قصه‌ها و کتاب‌های مناسب برای فرزندان خود دقت و حساسیت کافی به خرج داده و در صورت لزوم با مشاوران با تجربه این حوزه مشورت کنند.

 

پرهیز از بازی زیاد کودک در فضای مجازی

حجت‌الاسلام «ایمان حسنی»، مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف علیه‌السلام) بیرجند گفت: بیشتر نوجوانان وقت زیادی را پای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند که این موضوع طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: اگر فرزند بیش از حد از اینترنت استفاده می‌کند، یا اهل بازی‌های رایانه‌ای است یا با تلفن‌همراه صحبت می‌کند باید و اگر تاثیری نداشت باید از یک روان‌شناس کمک گرفت.

مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف علیه‌السلام) بیرجند اظهار کرد: فرزند نباید تمام مسایلی را که در سایت‌های مختلف می‌خواند باور کند و باید با دید انتقادی به آن‌ها بنگرد.

 

آموزه‌های قرآنی در تعلیم فرزند

حسنی ادامه داد: یکی از امتیازات و ویژگی‌های قرآن مجید این است که خود یک کتاب تربیتی است و تمام آیات آن به طور مستقیم و غیر مستقیم در مقام تربیت انسان در رده‌های مختلف سنی، از خردسال تا کهن سال است.

وی تصریح کرد: یکی از بخش‌های مهم تربیت، تربیت فرزندان است که قرآن در سوره‌های متعدد و در ضمن بیان سرگذشت انبیا و فرزندان آنان، به مسائل تربیت فرزند آگاهی داده است.

مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف علیه‌السلام) بیرجند اظهار کرد: اوج آموزه‌های قرآن در این زمینه در سوره لقمان است که خداوند متعال به صورت مستقیم محورهای مختلف تربیتی را از زبان لقمان خطاب به فرزندش بیان کرده است.

حسنی ادامه داد: تعلیم و تربیت در مکتب قرآن، کامل‌ترین و جامع‌ترین آیین بوده و قابل مقایسه با هیچ آیین تعلیم و تربیتی دیگری نیست.

وی افزود: این آیین هدفدار است و برای رسیدن به این هدف باید به یک مجموعه‌ای از اهداف مرحله‌ای دست پیدا کرد، همچنین دارای طرح و برنامه است، طرحی که مربی و محور اصلی آن خدا است.

مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف علیه‌السلام) بیرجند یادآور شد: توجه، اهتمام و اهمیت دادن به امر تعلیم و تربیت مبتنی بر معیارها و ارزش‌های ذکر شده در قرآن کریم با هر زمان و مکان سازگار است و یک ضرورت و زیرساخت تفکر سالم انسانی به‌شمار می‌آید.

باید توجه داشت که تربیت کودکان با آثاری که با فرهنگ ایرانی – اسلامی عجین نیسـت، آثار سوئی به همراه دارد که در آینده باعث بروز آسیب‌های اجتماعی در نسل آینده خواهد شد.

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار