14477
۰۴ دی ۱۳۹۵

اختتامیه هجدهمین جشنواره سراسری کتاب کودک و نوجوان

هجدهمین جشنواره سراسری کتاب کودک و نوجوان، با حضور نویسندگان شاخص کشوری، در تالار اندیشه سازمان پارکها و فضای سبز تبریز بکار خود پایان داد.

به گزارش کودک پرس ، مراسم جشنواره سراسری کتاب کودک و نوجوان، با حضورسعید شبستری معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، شهرتی فر فرماندار تبریز، حسن زاده مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز تبریز و جمعی از مسئولان و نویسندگان مطرح حوزه ادبیات کودک و نوجوان برپا شد.

دبیر هجدمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان در این مراسم، وضعیت کتاب و مطالعه را در کشور خوب ارزیابی کرد و گفت: این شرایط اصلا نگران‌کننده نیست.

جواد محقق در آیین پایانی هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان که در تبریز برگزار شد، تاکید کرد: این ارزیابی و ادعای او برخلاف فضای رایج رسانه‌ای و گلایه‌های کوچک و بزرگ، مبنی بر خوب‌نبودن وضع کتاب و مطالعه در کشور است چرا‌که وضعیت چاپ و نشر کتاب در ایران، در مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه در منطقه و جهان، شرایط خوبی دارد، اگرچه تا آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها راهی دراز پیش‌رو داریم.

 

 

وی در توضیح این ارزیابی خود تاکید کرد: در این زمینه باید از مقایسه‌های عددی بدون تحلیل و موارد استثنا بگذریم و منصفانه، به کثرت عناوین کتاب‌ها، کمیّت و کیفیت فنی و هنری آن‌ها، قوّت و غنای علمی و ادبی آثار، فراوانی پدیدآورندگان و گسترش ناشران و بسیاری جشنواره‌ها و تخصصی‌تر شدن رشته‌ها و گردش مالی این حوزه نگاه کنیم، و آن را در همه‌ی ابعاد، با پیشینه‌ی خودمان بسنجیم، و یا با کشورهای هم‌وزن خودمان مثل ترکیه و مصر ـ مقایسه کنیم، که از نظر سابقه‌ی تاریخی و تمدنی، شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، تناسب جمعیتی و .. امثال آن به هم نزدیکتریم.

محقق در ادامه تاکید می‌کند [با این مقایسه] آن‌وقت به راهی که آمده‌ایم، افتخار می‌کنیم و امیدوارانه برای تداوم آن می‌کوشیم و از حرف‌های کلی و شبه روشنفکرانه‌ی بدون تحلیل و بی‌مبنا پرهیز می‌کنیم و به جای نق‌زدن‌های معمول و مرسوم – که قرن‌هاست انگار به یک خصیصه‌ی ملی تبدیل شده است – به راه‌ها و راه‌حل‌های واقع‌بینانه می‌اندیشیم.

دبیر هجدمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان گزارشی از روند برپایی و داوری آثار این جشنواره نیز گزارشی ارایه کرد و افزود: در این دوره، سی داور در ده گروه داوری، طی 24 جلسه‌ی سه تا 6 ساعته! بیش از 2730 جلد کتاب از 94 ناشر را، در رشته‌های شعر، داستان، ترجمه، علمی ـ آموزشی، دین، بازنویسی، زندگینامه، متون نمایشی و تصویرسازی و گرافیک، در سه گروه خردسال، کودک و نوجوان بررسی کردند و در نهایت 300 عنوان کتاب در سی و چند شاخه به مرحله‌ی نهایی رسید و از میان آنها 16 اثر برگزیده و 15 کتاب تقدیری به صورت مستقل یا مشترک انتخاب شدند.

همچنین در این مراسم معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز گفت: با توجه به عقب‌ماندگی در زمینه تولید کتاب‌های مناسب و توجه به تربیت کودکان از هشت سال گذشته عقب افتاده‌ایم برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند کمک شایانی در بهبود وضعیت داشته باشد.

سعید خیابانی‌شبستری اظهار داشت: اگر بخواهیم کشور را آباد کنیم باید به این کودکان توجه کنیم زیرا سکان‌دار آینده آنها هستند.

 

 

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم جامعه خوب آینده داشته باشیم چاره‌ای جز توجه از دوران کودکی به مسائل کودکان نیست، گفت: یکی از روش‌ها که می‌تواند کودکان را پخته‌تر کند کتاب است که کتاب‌هایی که در شأن آنها باشد و به گونه‌ای باشد که حداکثر استفاده را کنند که استعدادهای آنها را در مسیر درست شکوفا کند.

معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: مسئولیت اصلی تولید کتاب‌های مناسب بر عهده نویسندگان است و متاسفانه در جامعه امروز آنگونه مطلوب نبوده و عقب مانده‌ایم.

خیابانی‌شبستری افزود: با توجه به عقب‌ماندگی در زمینه تولید کتاب‌های مناسب و توجه به تربیت کودکان از هشت سال گذشته عقب افتاده‌ایم برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند کمک شایانی در بهبود وضعیت داشته باشد.

 

گفتنی است، سازمان پارکها و فضای سبز تبریز با مشارکت در برنامه های متعدد فرهنگی ، سعی در ارتقا فرهنگ زیست محیطی و آموزه های اجتماعی در زمینه نگهداری و توسعه فضاهای سبز دارد.

 

 

 

منبع:    نصر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار