موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
144701
۱۵ اسفند ۱۳۹۶

امروز از مدرسه و عموم دانش‌آموزان فاصله گرفته‌ایم/ لزوم کاهش بار سنگین فعالیت‌های اجرایی مربیان تربیتی در مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز از مدرسه و عموم دانش‌آموزان فاصله گرفته‌ایم، گفت: باید گفتمان امور تربیتی و پرورشی به گفتمان اول آموزش و پرورش تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش کودک پرس، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش امروز در همایش تقدیر از فعالان امور تربیتی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران که در این اداره کل برگزار شد با اشاره به فلسفه بعثت پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) و تربیت اسلامی، اظهار داشت: تنها راه برون رفت آموزش و پرورش از وضعیت کنونی، تغییرات اساسی و برنامه‌ای در حوزه پرورشی و فرهنگی است.

وی با اشاره به اولویت نظام جمهوری اسلامی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، یادآور شد: مهم‌ترین راهبرد کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های پرورشی البته با تغییر رویکردها و مدل‌هاست.

کاظمی افزود: معتقد هستیم اگر قرار است منویات متعالی در عمل پیاده شود باید ابتدا گفتمان امور تربیتی و پرورشی به گفتمان اول آموزش و پرورش تبدیل شود چرا که تعلیم ذیل تربیت تعریف می‌شود.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت بازنگری در برنامه‌های پرورشی و فرهنگی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم این موضوع را به شکل مطلوب و اصلی خود برگردانیم، چالش‌های متعددی پیش رو داریم که یکی از آنها نگاه حاکم بر تعلیم و تربیت است.

وی اضافه کرد: آموزش زدگی صرف، تمرکز بر ساحت‌های علمی و حرکت بر ریل آن، محدود کردن فعالیت‌ها در برنامه درسی ملی و عدم وجود فضای مناسب برای فعالیت‌های پرورشی باعث شده است بار سنگین این موضوع بر دوش مربیان تربیتی باشد که این موارد از جمله چالش‌های مهم است.

کاظمی اظهار داشت: امروز تمام آسیب‌ها و مشکلات جامعه ناشی از این است که دانش‌آموز با انبوهی از معلومات که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، فارغ‌التحصیل می‌شود؛ در حالیکه فاقد مهارت ارتباط در حوزه‌های مختلف است.

 

وی با بیان اینکه امروز از کف مدرسه و عموم دانش‌آموزان فاصله گرفته‌ایم، تاکید کرد: باید نگاه برنامه محوری را از سطح ستاد تا کف مدرسه حاکم کنیم ضمن اینکه رویکردهای نخبه‌گرایی و تمرکز صرف به مسابقات فرهنگی را کم کرده و به سمت فعالیت‌های دانش‌محور برویم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید به سمت ایجاد شبکه‌های بزرگ دانش‌آموزی در حوزه فعالیت‌های هنری و مشاوره‌ای حرکت کنیم، افزود: باید بار سنگین فعالیت‌های اجرایی مربیان تربیتی را در کف مدارس کم کنیم چرا که بخشنامه‌های فزاینده‌ای که وجود دارد از خلاقیت، نوع‌آوری در امور تربیتی باز می‌دارد.

 

وی ابراز داشت: باید معلمان را به عنوان مهم‌ترین عناصر تربیتی در مدرسه سهم داده ضمن اینکه نمی‌توانیم مسائل تربیتی را بدون معلمان و مشارکت دانش‌آموزان رقم زنیم و برای تحقق آن باید جایگاه مربیان تربیتی را تغییر دهیم.

کاظمی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به دنبال برنامه‌ریزی برای نظام جامع امور تربیتی در مدارس، سهم‌خواهی، مطالبه‌گری و مشارکت همه عوامل در حوزه‌های تربیتی در مدارس هستیم؛ البته نیاز به گفتمان‌سازی داریم و برای عملی کردن آن نیاز به ساختارهای درست داریم که در حال تدوین هستیم.

 

وی از تشکیل مجمع مشورتی با استفاده از مربیان تربیتی در سطح کشور خبرداد.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار