14430
۰۲ دی ۱۳۹۵

صندوقچه خاطرات روایتگر برنامه های کودک دهه ۶۰ است

ضحی شهریاری تهیه کننده و کارگردان بیان کرد که «صندوقچه خاطرات» به برنامه های کودک دهه ۶۰ می پردازد.

به گزارش کودک پرس، شهریاری درباره این مستند توضیح داد: این اثر به پروین شمشکی می پردازد؛ تهیه کننده و ایده پرداز بسیاری از برنامه های کودک مطرح دهه ۶۰ و ۷۰ از جمله «الستون و ولستون»، «هوشیار و بیدار»، «بچه ها مواظب باشید» و «صندوق پست» که اولین حضور کلاه قرمزی و پسرخاله در تلویزیون است.

وی درباره انگیزه اش از ساخت این مستند گفت: سال ۹۳ بعد از مدتی رصد برنامه های کودک تلویزیون به ضعف شدید محتوایی و ساختاری برنامه های کودک پی بردم. اگر اثری در ساختار خلاقیت داشت و اصول برنامه سازی را رعایت کرده بود، به لحاظ محتوایی ضعف داشت و در بحث پر اهمیت تربیت و آموزش کودک، ناتوان به نظر می رسید. حتی برنامه هایی برعکس عمل کرده بودند و برای کودکان آموزش غلط داشتند. از جمله استفاده نادرست از تلفظ کلمات، لحن های اشتباه و … .

عقب گرد محتوایی و ساختاری در برنامه های کودک

شهریاری تأکید کرد: مقایسه برنامه های کودک حاضر با برنامه های کودک دوران کودکی خودم این سوال را برایم ایجاد کرد که علت این عقب گرد ساختاری و محتوایی در ساخت برنامه ها چیست؟ در زمان ما اگر برنامه ای به لحاظ ساختاری نوآوری نداشت که البته نوآوری داشتند و خلاقانه بودند، حداقل به لحاظ آموزشی به تربیت کودک اهمیت زیادی می داد.

وی ادامه داد: مثلا در برنامه هایی مثل «الستون و ولستون» می دیدم که بحث آموزش چقدر پررنگ است و چقدر درست انجام می شود و تاثیرگذار است، یا برنامه هایی مثل «بچه ها مواظب باشید» که در آموزش کودکان در ارتباط با خطراتی که ممکن است با آن مواجه شوند، بسیار موثر بود که البته به همه این مباحث از جمله آموزش به کودکان در این مستند اشاره شده است.

کارگردان «صندوقچه خاطرات» این مباحث را انگیزه اصلی اش برای رفتن سراغ یکی از برنامه سازان مطرح دوران کودکی اش عنوان و یادآوری کرد: من پروین شمشکی را انتخاب کردم. چون مخاطب بیشتر کارهای او بودم تا سایر برنامه سازان. قالب این اثر مستند پرتره و روایتی است از زندگی کاری و شخصی پروین شمشکی که بسیاری از برنامه های کودک مطرح دهه ۶۰ و ۷۰ را ساخته بود و صاحب ایده اولیه و تهیه کننده این برنامه ها بود.

شهریاری ادامه داد: این مستند مصاحبه محور است و در خلال آن دقایقی، چگونگی شکل گیری ایده اولیه و نحوه ساخت برنامه های کودک را از زبان پروین شمشکی می شنویم. همچنین با او درباره زندگی شخصی و تربیت فرزندانش گفتگو کرده ایم. اینکه در آن زمان چطور زندگی کاری و شخصی خود را به عنوان یک زن مدیریت می کرد و اینکه در حال حاضر که بازنشسته شده، زندگی خود را چگونه می گذراند.

وی یادآور شد: همچنین به سراغ همکاران او از جمله سوسن کرامتی، خانم طباطبایی و آقای حسینی که هر سه از تهیه کنندگان شبکه ۲ و شبکه ۵ هستند، رفتیم و درباره اخلاق کاری و نوع مدیریت او در ساخت برنامه ها مطلع شدیم. همچنین درباره لحظات شکل گیری شخصیت های عروسکی معروفی چون کلاه قرمزی با آنها گفتگو کردیم.

کارگردان «صندوقچه خاطرات» درباره خاطره بازی در این مستند گفت: دقایقی از برنامه های خاطره انگیزی همچون «کلاه قرمزی»، «جغجغه و داداش»، «الستون و ولستون»، «هوشیار و بیدار»، «بچه ها مواظب باشید» را در «صندوقچه خاطرات» مرور می کنیم.

وی در پایان گفت: ما برای این مستند به سراغ متولدین دهه ۶۰ هم رفتیم و با آنها گپ زدیم تا ببینیم چیزی از برنامه های آن دوران خاطرشان مانده یا خیر. جالب این است که اکثرا آن برنامه ها را با جزییات به یاد داشتند.

عوامل تولید این مستند عبارتند از تصویربردار: علی رنجبر، صدابردار: علیرضا رمضانی، تدوینگر: زهره احمدزاده، گرافیست: الهام السادات حسینی، انیماتور: فرزانه فرنام.

«صندوقچه خاطرات» جمعه سوم دی ساعت ۲۱:۳۰ برای اولین بار از تلویزیون و شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و شنبه چهارم دی ساعت ۱۲:۳۰ بازپخش می شود.

منبع:خبرگزاری مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار