14425
۰۲ دی ۱۳۹۵

مراسم نکوداشت عبدالمجید نجفی برگزار شد

در مراسم نکوداشت عبدالمجید نجفی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان استان آذربایجان شرقی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان بر لزوم برجسته کردن شخصیت‌های فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش کودک پرس، هادی یوسف‌زاده مدیرکل کانون پرورش کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی گفت: برای ما این افتخار بزرگی است که عبدالمجید نجفی از پرورش‌یافتگان کانون است و امروز به عنوان نویسنده برتر این خطه از او تقدیر می‌شود امیدوارم امثال او روز به روز زیادتر شوند به ویژه که در چند سال اخیر ما نتوانسته‌ایم چهره‌هایی همچون او را داشته باشیم. البته امیدوارم با برنامه‌ریزی‌هایی که در سطح استان انجام شده این مشکل برطرف شود.

محسن هجری نویسنده و منتقد ادبی نیز در این مراسم که با حضور 50 نویسنده اعزامی از سراسر کشور در قالب کاروان کتاب کلید خورده بود، گفت: نویسندگان همچون هنرپیشگان رادیو، تلویزیون نیستند که در مراکز عمومی به سرعت شناخته شوند. آنان به واسطه کتاب‌هایشان و آثار نوشتاری‌شان برای اهل فن شناخته‌ شده‌اند.

این نویسنده با محور قرار دادن کتاب دختری به نام پریا به نوشته عبدالمجید نجفی تاکید کرد: این کتاب از واقعیت‌های تلخ زندگی اجتماعی حکایت می‌کند و به نوعی بر «سنگی بر گوری» جلال آل احمد طعنه می‌زند. درواقع این کار گزارش قوی اجتماعی است اما من به جرات می‌گویم کتاب دختری به نام پریا به قلم عبدالمجید نجفی یک سر و گردن از کتاب جلال آل احمد بالاتر است. چرا که او به قصه‌گویی می‌پردازد و در چارچوب قصه پرده‌ای از تاریخ را نشان می‌دهد و حوادث تلخی را که بر دختران این سرزمین رفته در قالبی زیبا تصریح می‌کند.

مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودکان نیز گفت: من با عبدالمجید نجفی بیش از 20 سال است که دوستم اما نمی‌دانستم که تا این اندازه کتاب نوشته است. حسن نجفی در این است که با همه کسانی که با او هستند حتی اگر عقیده‌شان مخالف عقیده او باشد کنار می‌آید. بخشی از داستان‌های این نویسنده زندگی خود اوست. امروز عبدالمجید نجفی نه تنها افتخار مردم تبریز بلکه افتخار ایرانیان است و من امیدوارم که او همیشه پرکار باشد و همچنان خوب خوب خوب بنویسد.

طاهره ایبد نویسنده کودکان و نوجوانان نیز که بنا بود در این مراسم به ذکر خاطره‌ای کفایت کند، تاکید کرد: موضوع خوبی که به واسطه بزرگداشت عبدالمجید نجفی اتفاق افتاده، حضور 50 نویسنده از شهرهای مختلف در پاسداشت نویسنده کودکان و نوجوانان است. طی سی و اندی سالی که مدیران فرهنگی نخواسته‌اند فعالان این حوزه را ببینند این تلاش قابل تقدیر است.

وی افزود: اگر قرار است جامعه‌ای بهتر شود باید به سراغ کودکان و نوجوانان آن رفت و برای آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. امروز این سه اصل مطرح است که بچه‌ها باید دوست داشتن خود، دوست داشتن هم‌نوع و زمین را یاد بگیرند و اگر این موضوع تامین شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

وی با اشاره به دومین طرح کاروان کتاب که در تبریز اتفاق افتاده است، گفت: همه ما همچون جزایر کوچکی هستیم که در نقطه نقطه این سرزمین مشغول فعالیتیم. طرح کاروان کتاب می‌تواند این نقاط پراکنده را طی جریان فرهنگی به هم متصل کند و آغازگر حرکتی باشد که بتواند اقتصاد، سیاست و فرهنگ را تحت‌الشعاع قرار دهد. آثار نجفی زمین و زمان را درهم می‌آمیزد. افراد با آثارشان پایدار می‌شوند و عبدالمجید نجفی در زمره این افراد است.

دکتر هدیه شریفی با نقل خاطره‌ای از این نویسنده کودکان و نوجوانان گفت: نجفی زاده سرزمینی است که با هوشی انکارناپذیر و روش‌هایی آرام برای اعتراض در عین رعایت ادب توانسته‌اند راه هر زیاده‌گویی را ببندند. نجفی بخشی از این سرزمین است که ثابت کرده است دارای ویژگی‌های ممتازی در این حوزه است. او نه تنها یک نویسنده بلکه یک خواننده و پژوهشگر فعال است و در وهله اول یک ادیب که می‌داند چگونه با الهام‌گرفتن از ریشه‌های فرهنگی زادگاهش در قامت یک نویسنده جایگاه واقعی ادبیات را حفظ کند.

حسن احمدی نویسنده نیز در این مراسم گفت: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عهده‌دار این برنامه بودند در حالی که خود ما هم می‌توانیم و باید نسبت به معرفی آثار و شخصیت همکاران خود هوشیارانه رفتار کنیم. عبدالمجید نجفی دارای آثار بسیاری است که برخی از آن ها هنوز توسط امثال منی خوانده نشدند.

مهدی حجوانی نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز با اشاره به اینکه مراسم بزرگداشت نویسندگان حس دامادی را در آنان تقویت می‌کند، گفت: عبدالمجید نجفی در زمره چهره‌های دانشگاهی است که آثارش توانسته است از 4 نهاد مهم فرهنگی کشور جوایزی را دریافت کند. انتخاب کتاب سال برگزیده شورای کتاب کودک منتخب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برترین اثر از یکی از نهادهای دفاع مقدس در زمره مفاخر فرهنگی است.

وی گفت: ما به 2 طریق می‌توانیم فرهنگ یک سرزمین را بشناسیم. نگاهی که یک نویسنده می‌تواند از طریق آثارش در شناخت یک سرزمین ایجاد کند بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است. آثار نجفی از چنین قوتی برخوردار است. او عمیقا یک تبریزی است که توانسته است فرهنگ جامعه خود را بدون آن‌که در دام ایسم‌های مختلف بیفتد نمایان کند. به شخصه به احترام تمام زنان بزرگی که در این مسیر او را یاری کرده‌اند همچون مادر عزیزشان که در قید حیات نیستند و همسر و دخترشان از این بابت تشکر می‌کنم.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد تبریز نیز با حضور در این مراسم تاکید کرد: تبریز همیشه بزرگان زیادی را در دامن خود پرورانده است. شمس تبریزی در زمره این افراد است. امروز برای من حضور در این مراسم خاطره‌ای به یادماندنی است که اگرچه با نکوداشت عبدالمجید نجفی پیونده خورده ولی باید از دیگر فعالان همچون محمد رمضانی که از فعالان حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان است یادی کنیم.

عبدالمجید نجفی نیز در پایان این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: 50 سال زمستان آمد و رفت اما این زمستان‌ها نتوانستند کاری کنند چون من همچنان با ورود به تیمچه‌ها و خانه‌های قدیمی با آنان حرف می‌زنم. من هنوز فکر می‌کنم بسیاری از چیزهاست که باید یاد بگیریم. محمد رمضانی متعلق به این شهر است. ما باید با هم باشیم. اگر این با هم بودن‌ها حفظ شود آمدن و رفتن این زمستان تاثیری بر ما نخواهد داشت چرا که ما به واسطه نوشتن از صف مردگان فاصله می‌گیریم.

در انتهای این مراسم الواح تقدیری از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قاب عکسی از طرف مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به این نویسنده کودکان و نوجوانان تبریزی تعلق گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار