14412
۰۲ دی ۱۳۹۵

ادبیات کودک، ظرفیت موثر توسعه مهارت‌های اجتماعی

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه شهر برای رسیدن به شکوفایی، باید همواره بستر تقویت فرهنگی باشد،‌ گفت: این ضرورت مهم، به خصوص در قشر و کودک و نوجوان، از اهمیت و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است.

به گزارش کودک پرس، صادق نجفی در دیدار با کاروان نویسندگان حوزه کودک و نوجوان شرکت کننده در هجدهمین جشنواره سراسری کتاب کودک و نوجوان در تبریز، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از چالش‌های شهری و آسیب‌های اجتماعی، ریشه در ضعف‌های آموزشی دارد؛ رفع این نارسایی‌ها جز با تقویت شاخص‌های زندگی شهروندی میسر نخواهد بود.

وی به ظرفیت‌های ادبی و هنری در این خصوص اشاره کرد و افزود: حوزه داستان کودک و نوجوان، با توجه به محتوای تاثیرگذار و خاصیت ماندگار ادبی، می تواند نقش تعیین‌کننده در این خصوص ایفا کند.

شهردار تبریز در ادامه با بیان این که آذربایجان و تبریز از خطه های پیشرو در ادبیات و هنر به شمار می‌روند، اظهار داشت: بایاتی‌های شیرین و قصه‌های فولکور آذری، از برجسته‌ترین بخش‌های فرهنگ شفاهی آذربایجان بشمار می‌رود؛ این پشتوانه موجب شده در دهه‌های اخیر، شاهد بروز و ظهور نویسندگان و داستان‌نویسان نامی  از این دیار باشیم.

نجفی با اظهار تاسف از این‌که گسترش بی‌رویه فضای مجازی، در شاخص‌های مطالعه تاثیر نامطلوب داشته است، گفت: نیاز اساسی جامعه امروز، اعتلای سبک زندگی اسلامی و ایرانی است و  قابلیت‌های هنری و ادبی، در این خصوص باید نقش هدایت‌کننده داشته باشند.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: بحث فرهنگ مقوله‌ای است که نباید برای آن سریع تصمیم‌گیری کرد و نباید انتظار ثمردهی پیش از موعد کرد.

مناف یحیی‌پور گفت: فرهنگ نیازمند سرمایه‌گذاری بلندمدت است چرا که فرهنگ در طول زمان ایجاد می‌شود و در بستر زمان نیز تغییر می‌یابد.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان دارای چنان ظرفیتی است که می تواند به عنوان بازوی کمکی شهرداری تبریز در تبریز 2018 ایفای نقش کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی نیز گفت: کانون پرورش فکری استان اعلام آمادگی دارد تا برای تبریز 2018 همکاری های فرهنگی، هنری و ادبی لازم را به انحام برساند.

هادی یوسف‌زاده گفت: برای ارتقا فرهنگ شهرنشینی باید به کودکان و نوجوانان توجه جدی داشته باشیم چرا که این کودکان هستند که آینده‌سازان مملکت اسلامی را تشکیل می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری همایش سراسری کتاب، کودک و جامعه برای اولین بار در شهر تبریز امکان خوبی است تا بتوانیم شهر تبریز را برای نویسندگانی که از سراسر کشور در این شهر حضور دارند به نحو احسن معرفی کنیم.

یوسف‌زاده تصریح کرد: این کار سبب می‌شود نویسندگان و شاعران، داستان هایی و یا شعرهایی با موضوع تبریز برای کودکان و نوجوانان بنویسند و یا بسرایند.

در ادامه نویسندگان حاضر در این دیدار به بیان نکته نظرات خود در خصوص مسائل فرهنگی شهر تبریز و موضوع تبریز 2018 پرداختند.

تبریز نخستین شهری است که پس از 17 سال برگزاری جشنواره سراسری کتاب کودک و نوجوان در شهر تهران، میزبانی این رویداد فرهنگی را بر عهده می‌گیرد.

منبع:خبرگزاری فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار