14406
۰۲ دی ۱۳۹۵

60 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم زیر پوشش خدمات بهزیستی گلستان

مدیرکل بهریستی گلستان گفت که در مراکز تحت نظارت بهزیستی در شهرستان های گرگان و گنبدکاووس 60 کودک دارای اختلال نافذ رشد 'اوتیسم' خدمات آموزشی و حمایتی دریافت می کنند.

به گزارش کودک پرس،  ابراهیم غفاری در حاشیه بازدید از مرکز اوتیسم یارا گرگان اظهار داشت: از این تعداد 30 کودک در مرکز یارا و 30کودک در مرکز اوتیسم ‘افق’ گنبدکاووس از این خدمات بهره مند هستند.
وی با یادآوری اینکه اوتیسم یا خوددرماندگی نوعی اختلال رشدی در حوزه روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می شود، افزود: در این مراکز کودکان از سن 3 سالگی پذیرش شده و خدمات روانشناسی،
کاردرمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی و هنر درمانی به آنان ارائه می شود.
وی گفت : اوتیسم را از جمله اختلالات پرهزینه نسبت به سایر معلولیت ها و خدمات درمانی عنوان نمود که نیاز به خدمات تخصصی در حوزه روانشناسی، کاردرمانی و گفتار درمانی دارد و گفت: بهزیستی ماهیانه 4میلیون و 30هزار ریال بابت هر کودک به این مراکز یارانه پرداخت می کند؛ علاوه برآن ارائه یک وعده غذای گرم ،کمک هزینه درمانی تا سقف ده میلیون ریال و 500هزار ریال (هرماه) بابت رفت و آمد این کودکان پرداخت می کند.
به گفته وی؛ هزینه رفت و آمد این کودکان به صورت هر سه ماه یکبار در اختیار مراکز یا خانواده این کودکان قرار می گیرد.
غفاری اضافه کرد: برگزاری جلسات آموزشی مستمر ویژه والدین این کودکان و ارائه بسته های آموزشی به آنان ازدیگر خدمات بوده خانواده ها درخانه بتوانند رفتاری متناسب با شرایط این کودکان داشته باشند.
افزون بر 48هزار معلول جسمی- حرکتی و ذهنی و 377 هزار زن سرپرست خانوار از جمله افراد زیر پوشش بهزیستی استان گلستان هستند.
درخودماندگی یا اوتیسم (به انگلیسی: Autismm) نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود.
علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌ است، این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.
وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز درخودماندگی ندارد، این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد.
کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند، این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد، در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود.
همچنین در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیر معمول دیده شود، هستهٔ مرکزی اختلال درخودماندگی، اختلال در ارتباط است.
از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است.
کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می دانند، نتیجه یک مطالعه نشان می دهد زنانی که چاق و یا دیابتی هستند، در صورتی که باردار شوند، بیش از مادران سالم با احتمال تولد نوزاد اوتیسمی روبرو خواهند بود.

منبع:خبرگزاری ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار