14403
۰۲ دی ۱۳۹۵

راه‌اندازی 82 بلوک زایمان طبیعی در گلستان

82 واحد تک نفره زایمان طبیعی در گلستان از 714 بلوک زایمانی کشور تا پایان امسال افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش کودک پرس، «تقی ریاحی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان در این باره گفت: بلوک‌های زایمانی در 5 هزار مترمربع فضا در استان به اجرا درآمده و اقدام ارزشمندی برای ارائه خدمات به خانم‌های باردار به حساب می‌آید. بلوک‌های زایمانی اتاق‌های کاملاً مجزاست که کل فرآیند زایمان مادران از بدو ورود تا ترخیص در آن انجام می‌شود. سرویس‌های بهداشتی و حمام هر یک از این بلوک‌ها جدا بوده و همراه زن باردار می‌تواند در اتاق‌ها حضور پیدا کند.
افزایش یک هزار تخت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اضافه کرد: راه‌اندازی بلوک‌های زایمانی بخشی از طرح تحول نظام سلامت بود؛ در کنار این طرح، یک هزار تخت جدید نیز طی 3 سال گذشته به بخش درمان استان اضافه شده است. بخشی از تخت‌ها، در بیمارستان‌های بندرگز و مینودشت از چرخه خارج و تخت نو جایگزین شد و 800 تخت جدید دیگر هم اضافه شد که در مجموع 50 درصد ظرفیت استان را در بخش تخت‌های بیمارستان افزایش داد.
به گفته وی، افزایش تخت‌های مراقبت ویژه و بلوک‌های زایمانی از دغدغه‌های حوزه درمان و بستری در استان است که بخشی از تعهدات مربوط به آن با پایان رساندن پروژه‌های معوق انجام شد و قسمت‌هایی هم توسط خیرین انجام گرفت.
قدیمی‌ترین اورژانس، بزرگ‌ترین مشکل درمانی استان
بزرگ‌ترین دغدغه درمانی در گلستان اورژانس قدیمی بیمارستان شهدای 5 آذر گرگان بود که بیشتر از 7دهه خدمات ارائه کرد، اما قرار است این اورژانس از محل اعتبارات وزارتخانه و استان بازسازی شود.
ریاحی در این باره گفت: وضعیت درمانی این بیمارستان به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد منتظر پروژه‌های بلندمدت شد. تنگناها در گرگان و گنبدکاووس آنقدر زیاد است که نمی‌توان صبر کرد. 5آذرماه امسال اورژانس بیمارستان 5 آذرگرگان تخلیه شد و در حال تخریب شدن است تا یک اورژانس درمانی در همان مکان ساخته شود. بخشی از تخت‌های بیمارستانی هم به این ساختمان جدید انتقال خواهد یافت که هم کمبودهای اورژانس و هم تخت جبران شود.300 تخت جدید در ساختمانی 6 طبقه برای این اورژانس تعریف شده که قسمتی از یک بیمارستان جدید خواهد بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: غیر از دو شهر گرگان و گنبدکاووس دیگر شهرستان‌های استان در بخش خدمات درمانی به ثبات نسبی رسیده، اما در این دو شهر مشکل داریم. مشکل بیمارستان‌های قدیمی 5 آذر و کودکان طالقانی گرگان و شهدای گنبدکاووس زخم کهنه‌‌ای بر دامن این دو شهر است که امیدواریم آنها را برطرف کنیم.
به گفته وی، سخت تر از اورژانس بیمارستان 5 آذر، بیمارستان کودکان طالقانی گرگان است که ابتدا بهداری ارتش بوده است. این بیمارستان همین امسال دوباره ساخته خواهد شد. در گنبدکاووس هم بخشی از خدمات جدید در بیمارستان شهدا از بهار 96 در فاز اول، خدمات ارائه می‌دهد. همچنین بخشی از خدمات روانپزشکی و غربالگری سرطان قرار است جانمایی شود تا مرهمی در کوتاه مدت برای این مشکل شود.
خدمات روانپزشکی و دیالیز در گرگان و گنبدکاووس شرایط خوبی ندارد. ریاحی اظهار امیدواری کرد، در این دو شهر تا سال آینده پروژه‌هایی افتتاح شود به طوری که 4 مرکز دیالیز در این رابطه راه‌اندازی خواهد شد. گلستان در تخت‌های دیالیز از میانگین کشوری عقب است و برای جبران آن در کوتاه مدت اقدام‌هایی انجام خواهدشد هر چند به سرعت رشد بیماران دیالیزی استان نمی‌رسد.
معوقات کارکنان
ریاحی در مورد معوقات کارکنان بخش بهداشت و درمان گلستان، اظهارداشت: کارکنان این بخش تا پایان سال 94 کارانه خود را گرفته‌اند و امیدواریم با اختصاص 2 هزار میلیارد ریال بیمه که قول آن داده شده، بتوانیم معوقه پرسنل، پزشکان و پرستاران را پرداخت کنیم؛ بخصوص که در طرح نظام سلامت مقرر بود پرداخت‌ها به روز باشد و بیمه‌ها در دو هفته معوقات را پرداخت کنند.
امکانات بلوک‌های راه‌اندازی
«آمنه کمال غریبی»، سرپرست امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز توضیح داد: طبق سیاست‌های برنامه تحول نظام سلامت مدل زایشگاهی باید تک نفره باشد که مادر باردار از ابتدای پذیرش تا ترخیص به طور کامل در یک اتاق است. به این ترتیب مادران باردار دیگر از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل نمی‌شوند. در برخی بلوک‌های راه‌اندازی شده وان و جکوزی نیز نصب شده که مادران در صورت تمایل می‌توانند درد خود را در وان طی کنند. تخت‌های این اتاق‌ها قابلیت تبدیل به تخت زایمان را دارد و امکانات اولیه برای احیای نوزاد فراهم است.

منبع :خبرگزاری آنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار