14346
۰۱ دی ۱۳۹۵

برگزاری همایش تبیین سیاست‌های جمعیتی در آران و بیدگل

همایش «تبیین سیاست‌های جمعیتی مبتنی بر سلامت مادر و کودک» برای ارتقای نرخ باروری کلی در سالن شهید استادی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل برگزار شد.

به گزارش کودک پرس، دکتر مسعود دهقانی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران‌وبیدگل ضمن ابراز امیدواری از اثربخش بودن مباحث ارایه شده در این همایش، گفت:  هدف اصلی برگزاری این نشست، ارتقای یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کلان نظام سلامت یعنی مبحث جمعیت است و همه مسئولین نظام سلامت در گوشه و کنار سیستم بهداشتی و درمانی شهرستان باید طبق وظیفه‌ای که برعهده گرفته اند، در این امر کوشا و فعال باشند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان در این همایش با تاکید بر نظریه‌های جمعیت در دین اسلام، گفت: تکثیر نسل مایه برکت، منشا قدرت و محرک پیشرفت اقتصادی می‌شود و همچنین تقلیل نسل برهم زننده تعادل بین امکانات و جمعیت، زمینه‌ساز فقر و فساد می‌باشد.
حجه‌الاسلام و المسلمین شاه‌فضل در ادامه به مبانی و اصول فرزندآوری اشاره کرد و افزود: خدا باوری، رزاق، رحیم، واسع، باور به معاد، گسترش اسلام و تشیع و همچنین آرمان‌گرایی، تکلیف‌گرایی، بقاء نسل ( من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا ) و نیاز روحی و جسمی والدین به فرزند و توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سایه تکثیر نسل از مبانی فرزند‌آوری در اسلام می‌باشد.
در ادامه دکتر سید علیرضا مروجی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان نیز، گفت: سیاست‌های کلی جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده شامل ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی و رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد می‌باشد.
در پایان، معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان آران‌وبیدگل ضمن انتقاد از برنامه تنظیم خانواده در گذشته، گفت : آموزش‌ها و پوسترهای ارائه شده بیشتر تبلیغات بود نه آموزش والقای تصمیم آنی و ندادن دانش و آگاهی بود.
دکتر اعظم باقری ادامه داد: آموزش بهداشت برای تنظیم خانواده اگر بر اساس تعریف علمی سازمان جهانی بهداشت و با اصول علمی و به دور از رنگ و لعاب های تبلیغاتی صورت بگیرد، نه نیاز به تلاش برای تفهیم فرزند کمتر زندگی بهتر است و نه فعالیت برای فرزندآوری بیشتر زندگی شیرین‌تر؛ لذا نفهمیدیم چه کسی تنظیم خانواده را فرزندآوری کمتر معنی کرد؟!!
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان آران‌وبیدگل، افزود:با توجه به تنظیم خانواده از دید سازمان جهانی بهداشت ،انتخاب روشی آگاهانه، داوطلبانه و مسئولانه توسط زوجین به گونه‌ای که بتوانند فرزندان دلخواه خود را با فاصله مناسب(3 تا 5 سال) بصورت خواسته و در بهترین و کم خطرترین زمان بدنیا بیاورند و متناسب با شرایط توان بازنگری داشته باشند.
دکتر باقری در پایان گفت: آسیب‌شناسی فرزندان کمتر دارای معضلات بسیار جدی برای خانواده‌ها می‌باشد که از مهمترین آن در تربیت تک فرزندان، اجبار به مراودات با سایر خانواده‌ها، حذف نیاز و خواسته فرزند در فرزندآوری بعدی علی‌رغم نیاز، جایگزینی بزرگسالان و دنیاز مجازی به جای همبازی کودکانه و…خواهد بود.
لازم بذکراست، این همایش به همت واحد جمعیت و سلامت خانواده و با حضور مسئولین ادارات وهمچنین فرهنگیان و معلمان شهرستان آران و بیدگل برگزار گردید.

منبع:خبرگزاری آران و بیدگل

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار