143237
۰۹ اسفند ۱۳۹۶

نقش بازی در انتخاب کودکان برای غذای سالم

بسیاری از برنامه‌هایی که برای ترویج سلامت اجرا می‌شوند، مبنی بر آموزش و اراده هستند و به زمان، نیروی انسانی و پول بسیاری برای آن‌ها نیاز است، اما بازی ما این قابلیت را دارد تا این مسائل را کنار بگذارد و ابزاری رایگان و آسان برای خانواده‌ها باشد که در خانه از آن استفاده کنند.

به گزارش کودک پرس ، یک بازی ساده‌ی فکری ( بازی رایانه ای )، می‌تواند به کودکان کمک کند تا به جای شیرینی و شکلات، تنقلات سالم انتخاب کنند.

روانشناسان دانشگاه اکستر، یک بازی رایانه ای هفت دقیقه‌ایی طراحی کردند و وقتی از کودکانی که این بازی را انجام دادند، خواسته شد تا یک غذا را به عنوان جایزه انتخاب کنند، انتخاب سالم‌تری داشتند.

در این بازی رایانه ای ، وقتی عکس یک غذای سالم نشان داده می‌شد، کودکان می‌بایست دکمه‌ای را فشار می‌دادند و وقتی غذاهای ناسالم نشان داده می‌شدند، هیچ کاری نباید می‌کردند.

لوسی پورتر، رهبر این پروژه: دیدن غذاهایی مانند شکلات، مرکز پاداش در مغز را فعال می‌کند و همزمان، فعالیت قسمت‌های کنترل نفس را کاهش می‌دهد. آموزش‌های فکری به دست آمده از این بازی، این مسیر و رابطه را تغییر می دهد و به افراد آموزش می‌دهد که وقتی غذای ناسالم دیدند، توقف کنند.

بسیاری از برنامه‌هایی که برای ترویج سلامت اجرا می‌شوند، مبنی بر آموزش و اراده هستند و به زمان، نیروی انسانی و پول بسیاری برای آن‌ها نیاز است، اما بازی ما این قابلیت را دارد تا این مسائل را کنار بگذارد و ابزاری رایگان و آسان برای خانواده‌ها باشد که در خانه از آن استفاده کنند.

این تحقیقات در مراحل اولیه قرار دارد و نیاز است تا تاثیر آن در دراز مدت و قابلیت آن در تغییر عادات غذایی بررسی شود، اما ما فکر می‌کنیم که می‌تواند مفید واقع شود.

محققین دو آزمایش انجام دادند، و بیش از ۲۰۰ کودک مدرسه‌ای در سن بین ۴ تا ۱۱ سال این بازی را انجام دادند.

در کنارعکس هر یک ازغذاها، یک صورت کارتونی وجود داشت – صورت خوشحال برای غذاهای سالم و صورت ناراحت برای غذاهای ناسالم.

کودکان وقتی صورت خوشحال را می‌دیدند باید دکمه‌ی فاصله را بر روی صفحه کلید فشار می‌دادند، و وقتی صورت ناراحت را می‌دیدند، هیچ کاری نمی‌کردند – به آن‌ها گفته نشده بود که این بازی به غذاهای سالم و ناسالم ربطی دارد.

بعد از آن، بازی‌ای به کودکان دادند که باید در آن به خرید تعداد محدودی مواد غذایی، در مدت یک دقیقه می‌پرداختند.

پورتر گفت: در کودکانی که این بازی را انجام دادند، انتخاب‌های آن‌ها کاملا به سمت غذاهای سالم برنگشت، اما نسبت غذاهای سالمی که انتخاب کردند از ۳۰٪ به ۵۰٪ افزایش یافت. سن کودکان، تاثیری در نتیجه‌ی حاصله از بازی نداشت که یعنی این بازی می‌تواند برای کودکان ۴ سال به بالا مفید واقع شود.

در این بین، کودکانی که در گروه کنترل قرار داشتند، و صورت‌های خوشحال و ناراحت به شکل مساوی در بین غذاهای سالم وناسالم برای آن‌ها تقسیم شده بود، و حتی بعضی از عکس‌ها هیچ ربطی به غذا نداشتند، هیچ تغییری در غذاهای انتخابی خودشان نشان ندادند.

تحقیق مشابه دیگری هم توسط نویسنده‌ی اصلی این مطالعه، دکتر ناتالیا لاورنس، انجام شده است که در نتیجه‌ی آن، نرم‌افزاری برای بزرگسالان طراحی شده است که به آن‌ها کمک کند تا از خوردن غذاهای ناسالم پرهیز کنند و وزن کم کنند.

او گفت: دیدن چنین قابلیتی در یک بازی رایانه‌ای ساده در بهبود انتخاب‌های غذایی کودکان و بزرگسالان، امیدبخش است. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، تشویق به تغذیه‌ی سالم از سنین کودکی، بسیار مهم است. این بازی، راهی ساده و نسبتا مفرح برای برقراری دوباره‌ی تعادل است.

پورتر افزود: این بازی تمام بخش‌های سخت مسیر را برای شما می‌پیماید. شکل کار آن با یادگیری مداوم چیزی نیست، بلکه با پاسخ‌های غیر ارادی سر و کار دارد.

او خاطر نشان شد که ممکن است بعضی از افراد با این موضوع احساس راحتی نداشته باشند، اما توضیح داد: انجام این بازی اختیاری است – بر خلاف موج مداوم تبلیغاتی که برای شست و شوی مغزی کودکان طراحی شده‌ است.

این بازی تاثیر تبلیغات هله‌هوله‌ها یا حراج این غذاها را از بین نمی‌برد، اما می‌تواند مقداری از قدرت کنترل را به افراد بازگرداند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار