14319
۰۱ دی ۱۳۹۵

ازدواج های کودکانه آزاری بر جسم و روح

کودک آزاری جسمی، روانی و جنسی برای کودکان زیر 15 سالی که با یک دنیا آرزوهای زیبا و عروسک هایشان بر سر سفره های عقد می نشینند، دنیای ساختگی است که دوامی برایشان ندارد.

به گزارش کودک پرس، ازدواج کودکان نوعی از ازدواج در سن زیر 15 سال که گاهی به صورت رسمی و گاهی به صورت غیر رسمی به ثبت می رسد.
در کشور ما طبق ماده 1041 قانون اصلاح موادی از قانون مدنی مصوب سال 1370 آمده است:« عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است».
برخی از خانواده ها از روی ناآگاهی و بی اطلاعی از شرایط آمادگی جسمی و روانی کودکان و گاهی از روی وضعیت نامناسب اقتصادی و اجتماعی رضایت به ازدواج فرزندانشان زیر سنین مجاز می دهند.
ازدواجی که با تشخیص صلاحیت و به علت تشکیل پرونده از سوی دادگاه رقم می خورد نقش خانواده ها در این حوزه به قدری ناآگاهانه است که بدون شناخت از آمادگی کودکانشان و یا مسائل دیگر ، آنان را با نامه محاکم قضایی بر سر سفره های رنگین عقد می نشانند.
کودکانی بزک کرده با دردست داشتن عروسک هایشان با یک دنیا آرزوهای کودکانه با مردانی با سنین بالا و یا گاهی هم سن و سال خودشان پیمان زناشویی را می بندند.
کودکانی که بدون شناخت از روابط، وظایف و حقوق زن و مرد پا به خانه ای جدید با فرهنگی دیگر می گذارند تا شاید این گونه بتوانند نقش کودکانه خویش را جایگزین نقش همسرانه و مادرانه کنند.
کودکانی که در نیمه راه بعد از آزارهای مختلف و با طاق شدن طاقتشان، عروسک هایشان در راهروهای دادگستری می کشند تا این گونه به زندگی کودکانه خویش پایان دهند.

** ازدواج کودکان نوعی کودک آزاری است
«ازدواج کودکان نوعی کودک آزاری است» این گفته کارشناس مسئول امور آسیب ‌دیدگان اجتماعی بهزیستی استان قم است که با ارائه نظرهای کارشناسی در حوزه روانشناسی و روانشناختی مطرح کرد.
محمد مجیدی افزود: مجموعه اقدام هایی که به ضرر یک فرد از نوع آزار جسمی، روحی، عاطفی، روانی و جنسی باشد کودک آزاری است که شروع خفیف این نوع آزارها از غفلت توجه به وضعیت کودک است که از در درجه اول از سوی خانواده ها از روی ناآگاهی صورت می گیرد.
وی با اشاره به این که کودکان دچار بحران هویت هستند گفت: سنی که نوجوان وارد دوران جوانی می شود مرحله بحران هویت است در این سن شخص به دنبال شناخت خویش و شرایط جسمانی و روحی و روانی است.
کارشناس مسئول امور آسیب ‌دیدگان اجتماعی بهزیستی استان قم ادامه داد: اگر در این زمان، فرد ازدواج کند و وارد یک زندگی جدید با نقش های همسری و مادری شود بدون شناخت دقیق از خود دچار مشکل می شود.
وی به وظایف همسرانه و مادرانه اشاره کرد و گفت: هر کدام از این نقش ها دارای وظایف و مسئولیت های بسیاری است تا فرد بتواند بنیان های خانواده را مستحکم نگه دارد این در حالی است که افرادی بدون شناخت از ویژگی های خویش و شرایط اجتماعی نمی تواند این وظایف را مدیریت کنند.
وی بیان داشت: ثبات نوجوانی بعد از سنین 18 الی 19 سالگی است که شخص از لحاظ روانی و اجتماعی مجوز ازدواج را می تواند دریافت کند در غیر این صورت منطقی نیست.
مجیدی به عاقبت ازدواج های کودکانه اشاره کرد و گفت: کسانی که بدون آمادگی و با هیجان و احساس های کودکانه وارد این گونه ازدواج ها می شوند در سال های اول زندگی مشترک دچار مشکل خانوادگی و اجتماعی می شوند.
وی ابراز داشت: اگر دراین دوره به مشاوره مراجعه نکنند و با مداخله صحیح در زندگی مشکل را مدیریت نکنند منجر به طلاق می شود.
وی به آسیب های اجتماعی طلاق درجامعه اشاره کرد و گفت: زمانی که فرد جوان طلاق گرفته وارد جامعه می شود برای تامین معیشت، اشتغال و سایر موراد دچار مشکل می شود و به تبع آن آسیب های اجتماعی رقم می خورد.
مجیدی افزود: درمرکز کاهش طلاق بهزیستی که زیر نظر دادگستری و دادگاه خانواده فعالیت می کنند پرونده هایی به صورت موردی از ازدواج های کودکانه مشاهده شده و مشاوره هایی در این حوزه داده شده است که به علت کم بودن این گونه موارد در طول سال، آمار دقیق این موارد در دست دادگستری استان قم است.

** ازدواج کودک زیر 15 سالگی در قم بسیار محدود است
مدیرکل ثبت احوال قم با اشاره به این که ازدواج کودک زیر 15 سالگی در قم بسیار محدود است شاید در سال یک یا دو مورد اتفاق بیافتد، گفت: در استان قم این گونه موضوع ها به صورت موارد استثنایی است که با تشخیص و صلاحیت دادگاه، حکم ازدواج ثبت می شود.
خلیل مرادی افزود: تشخیص سن این افراد و علت های ازدواج کم سن، از سوی این اداره کل شدنی نیست و تشخیص آن بر عهده مراجع قضایی است.

منبع:خبرگزاری آفتاب

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار