142950
۰۸ اسفند ۱۳۹۶
مسئول کتابخانه عمومی شهدای اروند عنوان کرد؛

ایده‌ای نو به نام «کودک‌گرام» برای جذب کودکان به کتابخانه‌ها

ایده‌ای نو با نام «کودک‌گرام» انتخاب شده که بوسیله آن بتوان کودکان را به کتابخانه‌ها جذب کرد.

به گزارش کودک پرس ، احمد ربیعی مسئول کتابخانه عمومی شهدای اروند در یادداشتی به یکی از راه‌های جذب کودکان به کتابخانه‌ها و کتابخوانی اشاره کرده است.

«همیشه انرژی و نشاط کودکان مورد توجه سرمایه‌گذاران حوزه کودک است که گاهی نمود آن به صورت اسباب‌بازی یا بازی‌های اینترنتی و ….پیدا می‌شود. از دیرباز نیز نویسندگان زیادی خود را وقف نوشتن در این حوزه کردند و کتاب‌های گرانسنگی تالیف کردند.

 

کتابخانه‌ها نیز بخش بزرگی از اهداف خود را جهت جلب توجه این قشر قرار داده‌اند، ایجاد بخش بزرگ کودک، خرید کتاب و برگزاری برنامه‌ها بخشی از خدمات کتابخانه‌ها در این مسیر است.

با ظهور رغیب بزرگی همچون دنیای مجازی عده‌ای در این اندیشه هستند که دوره توجه به کتاب و کتابخوانی در تمام سنین به ویژه کودکان در مرحله افول است و رونق خود را از دست داده است.

جذابیت تنوع سرگرمی و ابراز وجود و حس دیده شدن و ارتباط برقرار کردن تنها بخشی از ویژگی‌هایی است که در فضای مجازی وجود دارد که کودکان را جذب خود نموده امکاناتی که در دیگر ابزارهای فعلی وجود ندارند.

 

یکی از دغدعه‌های کنونی کتابخانه‌ها دنیا مواجهه با این مسئله است آنها این دنیای ارتباطی را از یک منظر تهدید و از منظری دیگر فرصتی جهت معرفی خود می‌دانند اما ما از بعد دیگری قصد ورود به این مسئله را داریم و آن توجه به پارامترهایی است که در دنیای مجازی وجود دارد و در دنیای حقیقی تا کنون ایجاد نشده‌اند و آیا اصولا امکان تحقق آن وجود دارد؟ آیا می‌شود ویژگی‌های فضای مجازی را در کتابخانه‌ها ایجاد کرد؟

معمولا در هر کتابخانه‌ای، مراجعه کننده ثابت کودک وجود دارد که پس از مدتی به دلیل پیدا کردن مکان یا وسیله جذابتر دیگری، از کتابخانه جدا می‌شود. در اینجا جذابیت یکی از موضوعاتی است که پس از مدتی باعث ریزش مراجعه کنندگان کتابخانه می‌شود.

این اندیشه که صفحه مجازی را درابعاد حقیقی برای کودکان به وجود آورد، یک فرصت خوب جهت تقویت کتاب و کتابخوانی است. صفحه‌ای که در آن تصاویر و فعالیت‌های کودک را بتوان قرار داد تا بتواند پسندیده شود و حتی مطالبی را بازنشر کند.

 

بدین روی اختصاص فضای روی دیوارها به کودکان جهت این امر یکی از موارد جهت جذابیت است این امر یک حس تعلق را در کودکان ایجاد می‌کند. که با هر بار مراجعه می‌تواند یک نقاشی جدید در آن فضای موجود قرار دهد یا اینکه انشاء خود را آنجا بچسباند و یا حتی عکسی از خود که در کتابخانه گرفته است را در آن فضا قرار بدهد.

این مسئله باعث ترغیب دیگر کودکان به ایجاد صفحه خود و رونق بخشی به آن می‌شود. همچنین در این مورد حس رقابت جهت بهتر دیده شدن صفحه در بین کودکان ایجاد می‌شود که بهترین نقاشی و بهترین انشاء خود را در آنجا قرار دهند برای این امر تقدیر از بهترین صفحه‌ها در پایان هر دوره توصیه می‌شود.

 

پدیده «لایک» در فضای مجازی یکی از عوامل جذاب آن است برای این مسئله می‌توان فرم‌هایی را جهت نقاشی یا انشاء طراحی کرد که یک محل مناسب برای این مورد اختصاص داد به طوری که هر کودک با زدن یک تیک در آن یا نوشتن اسم خودعلاقه خود را نسبت به مطلب مورد انتشار بیان کند. همچنین در این فرم‌ها می‌توان محلی جهت کامنت گذاشتن قرار داد که دیگر کودکان بتوانند در مورد مطلب منتشر شده نظر قرار دهند.

استفاده از ویژگی‌های و قابلیت‌های فضای مجازی در ابعاد حقیقی یک فرصت جهت جذب و علاقه‌مندتر کردن بچه‌ها به سمت کتاب و کتابخوانی است آنها با این امکان احساس تعلق خاصی به کتابخانه پیدا می‌کنند.»

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار