موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
142918
۰۸ اسفند ۱۳۹۶

کتابخانه ملی بیشترین نقش بین‌المللی را در بین کتابخانه‌های کشور ایفا می‌کند

نوش‌آفرین انصاری (دبیر شورای کتاب کودک) با اشاره به هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی اظهار کرد: من دانش آموخته کتابداری در سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۰ بودم و پس از آن در دوره کارشناسی ارشد نقش کتابخانه ملی بیش از گذشته احساس کردم.

به گزارش کودک پرس ، وی ادامه داد: تحقیقات بسیاری در رابطه با کتابخانه ملی و دغدغه و مشکلات این مرکز داشته‌ام بنابراین کتابخانه ملی تز نگاه من به عنوان مادر کتابخانه‌های هر سرزمین است و عملکرد کتابخانه ملی به نحوی است که می‌توان به عملکرد سایر کتابخانه‌های کشور پی برد.

او با بیان اینکه کتابخانه ملی بیشترین نقش بین‌المللی را در بین کتابخانه‌های کشور ایفا می‌کند، ادامه داد: از دوران قبل از انقلاب با مسائل کتابخانه ملی آشنا بودم و جزء شورای ساختمان جدید کتابخانه بودم و در برخی از شوراهای تصمیم‌گیری در دوران بعد از انقلاب نیز حضور داشتم. از این رو می‌خواهم بگویم کتابخانه ملی برای من بسیار ارزشمند است.

 

انصاری به رابطه دوستی و ارتباطش با کتابدارها و مسئولان کتابخانه ملی اشاره کرد و افزود: این موضوع همواره سبب شد تا از فعالیت‌های کتابخانه ملی بی‌اطلاع نباشم و از دیدگاه کتابداران کتابخانه را مورد بررسی قرار دهم.

او تصریح کرد: در دهه شصت اتفاق مهمی برای کتابخانه ملی افتاد و آن هم تصمیم خانم پوری سلطانی و همکاران برجسته ایشان بود که اعلام آمادگی در خصوص ادغام شدن کتابخانه ملی کردند و به نظرم این اتفاق مهمترین اتفاق تاریخ کتابخانه ملی است و این موضوع درحالی است که از نگاه من کالبد کتابخانه ملی، کالبدی کم‌جان بود و متاسفانه هیچ گاه رسالتش به درستی شناخته نشد و در طول سال‌ها رواسایی با سلایق متفاوت به خود دید و از این رو لطمه‌های بسیاری در این روند تاریخی خورد.

 

دبیر شورای کتاب کودک حضور افراد متخصص در کتابخانه ملی را اتفاقی مثبت خواند و گفت: رهبری این گروه را پوری سلطانی برعهده داشت که فردی لایق و کارآمد بودند و بزرگداشت‌های متعدد و به حقی همچنان در کتابخانه ملی برای او گرفته می‌شود هرچند معتقدم راه او بسیار مهمتر از بزرگداشتی است که برایش برگزار می‌کنند.

انصاری، اخلاق‌مداری را جز ضروریات و ویژگی‌های کتابداران برشمرد و عنوان کرد: این اخلاق کتابداران است که افراد را در ذهن ها زنده نگه داشته است. به‌طور کلی کتابخانه ملی علاوه بر اهداف مشخصی که دارد، مسئولیت سنگین کتابداران را مورد توجه قرار می‌دهد.

او اضافه کرد: امروز پس از هشتاد سال که از عمر کتابخانه ملی می‌گذرد اولین رییس زن را در این مرکز داریم و این اتفاق مهمی است. عملکرد دکتر بروجردی گویای لیاقت و مدیریت او در طی سال‌هاست همانطور که شنیدم پست‌های بسیار مهم کتابخانه ملی نیز به دست کتابداران سپرده شده که فوق‌العاده اتفاق مهمی است که در زمان ریاست ایشان است و با این کار قطعا شاهد تصمیمات سنجیده‌تری در این مجموعه خواهیم بود.

 

دبیر شورای کودک در ادامه سخنان خود به 2 نکته مهم اشاره کرد و گفت: اولین نکته بحث دایره‌المعارف کتابداری و اطلاع رسانی و نکته دوم بخش کودک در این مجموعه است. دایره‌المعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی در آغاز فعالیتش که به سالیان گذشته بازمی‌گردد. شروع این دانشنامه به سرپرستی استاد عباس هوری انجام شد که با بحث‌ها و سوالات متعددی در رابطه با میزان اهمیت برپایی این بخش در کتابخانه ملی در آن زمان وجود داشت. پس رایزنی‌ها نخستین دانشنامه به چاپ رسید که اولین دانشنامه تخصصی ایران شد. این اثر به لحاظ دیدگاه و فلسفه اثر بسیار مهمی است که بسیاری از ارکان را مورد توجه قرار می‌دهد. اما از آنجا که ما نقد جدی روی این دست از مسائل نداریم، این آثار کمتر مجال دیده شدن پیدا می‌کنند.

 

او ادامه داد: تاکید من بر حفظ این آثار است. در واقع این آثار وقتی زنده هستند که روزآمد شوند و از این رو دانشنامه نیازمند به‌روز شدن است. در واقع روش‌هایی را باید کتابخانه ملی و شورا ورد توجه قرار دهند تا این آثار زنده بمانند و این امر می‌تواند به‌صورت پیوست‌های مدام یا روزآمدسازی اتفاق بیفتد.

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار