موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
142807
۰۸ اسفند ۱۳۹۶

بازآفرینی افسانه‌های «پهلون گودرز»/ داستان‌هایی برای نوجوانان

«پهلوان گودرز و دیو فراموشی»، «پهلوان گودرز و قالی پرنده» و «پهلوان گودرز و کابوس مرگبار» نام رمان‌هایی از مجید شفیعی است که از سوی منادی تربیت منتشر شده‌اند.

به گزارش کودک پرس، در نگارش این رمان‌ها به قسمت‌هایی از شاهنامه‌ فردوسی یعنی روزگار پس از مرگ رستم و پایان دوره‌ حماسی پرداخته شده است. البته شخصیت اصلی این سه گانه یعنی «پهلوان گودرز» ساخته و پرداخته‌ ذهن نویسنده است و به آنچه فروسی به ان اشاره کرده، ربطی ندارد.

شفیعی، درباره نگارش این کتاب‌ها به کودک پرس گفت:‌ افسانه‌های ایرانی، گنجینه‌های بی‌پایانی هستند که می‌توان به بازافرینی آن پرداخت. اما نویسندگان ایرانی، از آن کمتر بهره برده‌اند و این در حالی است که بسیاری از نویسندگان غربی، تحت تاثیر کتاب مقدس و «ایلیاد» و «اُدیسه» هومر و افسانه های خود، رمان‌ها و داستان‌های بسیار نوشته‌اند اما ما آن‌گونه که باید و شاید از قصه‌های خود بهره نبرده‌ایم.

نویسنده سه گانه «پهلوان گودرز» گفت: این شخصیت از اواخر دوران پهلوانی رستم ظهور می‌کند و تجسم آمال و آرزوهای مردم رنج‌دیده آن دوران می‌شود و این رمان‌ها حکایت سفر روحی و جسمی این پهلوان  از دل تاریکی تا رسیدن به کمال است. طوری که رمان اول شرح مبارزه او با دیو فراموشی است که سایه مخوفش را بر تاریخ افکنده و بر روح و روان مردم، گردی از فراموشی پاشیده است.

شفیعی در ادامه بیان کرد: رمان دوم از این سه گانه «پهلوان گودرز و قالی پرنده» نام دارد؛ این رمان، حدیث بی‌قراری دختر قالی‌بافی است که پهلوان گودرز رویای هر روز و شب او است، رویایی که اهریمن درپی نابودی آن است تا حکومت خود را بر جهان بی‌امید و بی‌رویا تثبیت کند. رمان شرح این جدال است، جدال رویا و کابوس.

به گفته این نویسنده کودک و نوجوان، رمان سوم یعنی  «پهلوان گودرز و کابوس مرگبار» به شرح مصاف پهلوان گودرز با سایه سنگین خودش می پردازد؛ سایه‌ای که در ابتدا چون کابوسی مرگبار او را به سمت نیستی می‌برد و در نهایت سایه پهلوان با روان او درمی‌آمیزد و هر دو به جدال با کابوس بزرگ‌تری می‌روند.
«پهلوان گودرز و دیو فراموشی»، «پهلوان گودرز و قالی پرنده» و «پهلوان گودرز و کابوس مرگبار» نام رمان‌هایی از مجید شفیعی بر پایه این شخصیت شاهنامه هستند که از سوی منادی تربیت در هزار نسخه و هر جلد به قیمت ۱۱ هزار تومان منتشر شده اند.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار