142402
۰۶ اسفند ۱۳۹۶

کودک آزاری در محیط خانه و خانواده

پدر و مادرهایی که به لحاظ بلوغ فکری به رشد کافی نرسیده‌اند و همچنین آن دسته از والدینی که در رابطه خود با یکدیگر درگیر مشکلات مختلف هستند، بیشتر کودک خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

به گزارش کودک پرس ، در حال حاضر ۹۰ درصد کودک آزاری در محیط خانه و خانواده رقم می‌خورد، ۱۰ درصد موارد کودک آزاری نیز در محیط بیرون از خانه، به وقوع می‌پیوندد که این ۱۰ درصد نیز موارد مختلف کودک آزاری را در بر می‌گیرد. اغلب موارد کودک آزاری، در محیط های بسته و خصوصی خانه‌ها که کسی اطلاعی از آن ندارد، اتفاق می‌افتد. همه مردم باید نسبت به سایر کودکان در همسایگی و فامیل خود، احساس مسئولیت داشته باشند و موارد کودک آزاری را که مشاهده می‌کنند و از آن اطلاع دارند در همان مراحل اولیه به اورژانس اجتماعی اعلام کنند.

اطلاع رسانی مردم در مراحل نخست کودک آزاری که مشاهده می‌کنند، کودکان را از آسیب‌های جدی که آن ها را مورد تهدید قرار می‌دهد نجات داده و همچنین تبعات سنگین این معضل اجتماعی را نیز کاهش خواهد داد. ارائه گزارش کودک آزاری به مسئولان مربوطه، از وارد کردن جراحات جسمی، انواع معلولیت ها و همچنین سایر تنش‌های روانی آن‌ها را نجات می دهد و شرایط بهتری را برای این کودکان فراهم می سازد.

کودکان در خانواده‌های پر تنش و خانواده‌هایی که با معضلاتی چون اعتیاد روبرو هستند و والدین به لحاظ روانی و عاطفی، از سلامت کافی برخوردار نیستند، بیشتر مورد اذیت و آزار واقع می‌شوند و متاسفانه گزارش های متعددی در خصوص این قبیل خانواده‌ها و وقوع موارد متعدد کودک آزاری و حوادثی از این دست، به اورژانس اجتماعی اعلام می‌شود. پدر و مادرهایی که به لحاظ بلوغ فکری به رشد کافی نرسیده‌اند و همچنین آن دسته از والدینی که در رابطه خود با یکدیگر درگیر مشکلات مختلف هستند، بیشتر کودک خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

یکی از اولویت های برنامه های پیشگیرانه از این فاجعه انسانی، می بایست آموزش والدین باشد. از جمله ی این آموزش ها، برنامه ی پرورش ایمن کودک که برنامه ای جهانی است و به والدین و سرپرستان کودکان) از تولد تا ده سالگی (آموزش می دهد که چگونه رابطه و محیطی ایمن و با ثبات به وجود آوردند که از بد رفتاری و عواقب سوء آن پیشگیری شود. والدین نیز آموزش های فرا گرفته شده را باید به کودکان خود انتقال دهند. برای مثال در ارتباط با آسیب های جنسی، والدین باید به کودک این اطمینان را بدهند که رازهای او را بدون سرزنش و ذره ای خشونت تا آخر خواهند شنید.

رسانه ها در کنار مدارس نیز بعد از خانواده ها، نقش بسیار مهمی را در آموزش به کودکان ایفا می کنند. همین طور رسانه ها باید تمامی آمارهای کودک آزاری را گزارش کنند تا افکار عمومی را نسبت به این ناهنجاری ها آگاه کنند و ذهن ها را بیدار کنند. در جامعه ی ما باید قوانین حمایت از کودکان شدید و شفاف باشند و بدرستی اجرا شوند و بسته به نوع کودک آزاری مجازات های سنگین برای عاملان آن در نظر گرفته شود. تحت نظر قرار دادن این افراد جهت عدم‌حضور در اماکن و مراسمی که کودکان در آن حضور دارند، سلب مسئولیت های اجتماعی و عدم استخدام آن ها در هر نهادی که با کودکان سروکار دارند پس از طی دوران محکومیت در زندان، از جمله موارد این مجازات ها است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار