14196
۳۰ آذر ۱۳۹۵

خانه سالمندان واکنشی از کودکان سپرده شده به مهدهای کودک است

حجت‌الاسلام واعظ موسوی گفت: خانه سالمندان واکنشی از کودکان سپرده شده به مهدهای کودک است.

به گزارش کودک پرس، این کارشناس و سخنران دینی افزود: مهدکودک به عنوان یک نهاد اجتماعی که بعد از انقلاب صنعتی به وجود آمد باعث شد تا مادری که دوشادوش همسرش کار می‌کند، تربیت و نگهداری فرزند خود را به این نهاد بسپارد.
وی تصریح کرد: بعد از انقلاب صنعتی و ورود زن به عرصه فعالیت‌های اجتماعی، بچه بدون سرپرست باقی ماند، در چنین شرایطی ضرورتی ایجاد شد تا در کنار نهادهای اجتماعی دیگر، مهدکودک نیز ایجاد شود و بچه را از کودکی پیش مربی مهد بگذارند.
واعظ موسوی با بیان اینکه به تعبیر عده‌ای،‌ مربیان مهدکودک جایگزین مادر شدند، گفت: بنا بر تصور برخی از افراد، مربیان مهدهای کودک جایگزین مادر شدند، اما هیچ گاه این اتفاق نیفتاد، چرا که هیچ دایه‌ای مهربان‌تر از مادر برای کودک وجود نداشت.
این کارشناس دینی ادامه داد: اما این موضوع به این جا ختم نشد زیرا آثار مهدکودک که خودش معلول شاغل شدن زن بود، پیامدهایی را به دنبال داشت.
وی با اشاره به اینکه برپا شدن نهاد اجتماعی بعدی به نام خانه سالمندان یکی از تاثیرات واگذاری کودکان به مهدهای کودک بود، ابراز کرد: این کودک که دوران طفولیت خود را در مهدهای کودک سپری کرده بود، هنگامی که با سالمندی پدر و مادرش روبه‌رو می‌شود همان کاری را انجام می‌دهد که پدر و مادر او در دوران طفولیت انجام دادند.
واعظ موسوی با بیان اینکه هنگامی که از جوانی سئوال می‌شود چرا پدر و مادر خود را به خانه سالمندان سپرده‌اید در پاسخ می‌گوید به خاطر مشغله کاری و اینکه نگهداری از او سخت بود؛ این پاسخ دقیقا همان پاسخی است که مادر و پدر در دوران طفولیت برای سپردن کودکشان به مهدکودک به دیگران بیان می‌کردند، در واقع خانه سالمندان واکنشی از کودکان سپرده شده به مهدهای کودک است و این‌ها همه از عواقب انقلاب صنعتی است.
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه در واقع انقلاب صنعتی به خودی خود مشکلاتی را ایجاد نکرد اما عواقب آن همچنان قربانی می‌گیرد، اظهار کرد: کودکی که باید دوران طفولیت خود را در آغوش مهر مادری تجربه می‌کرد به مهدکودک واگذار شد و از ابتدای کودکی تنهایی را تجربه کرد که این‌ها همه از عواقب انقلاب صنعتی است.
اشتغال افراد غیر متخصص در مهد کودک
وی در خصوص شرایط فعلی مهدهای کودک گفت: در کشور ما مهدکودک متاسفانه به جایی تبدیل شد که هر کسی که در محل دیگری مشغول به کار نشده در مهدکودک شاغل می‌شود، این در حالی است که در کشورهای غربی مهدکودک یک منطقه استراتژیک محسوب می‌شود که از بسیاری لحاظ از دانشگاه‌ها نیز اهمیت بیشتری دارد.
واعظ موسوی ادامه داد: در کشورهای غربی، مربیان با مهارت‌های مختلفی، نیروهای انسانی آینده کشور را تربیت می‌کنند، بنابراین در کشور ما نیز مربیان مهدهای کودک باید ضمن آموزش به کودکان، رفتار دلبرانه را نیز یاد گرفته باشند، اما متاسفانه گاهی شاهد هستیم مربیان مهدهای کودک با رفتاری خشن و بدون لطافت و مهربانی با کودکان برخورد می‌‌کنند.
این کارشناس دینی عنوان کرد: یک مربی کودک باید خوش خلق باشد و ملاحت و شیرین‌زبانی را در رفتار خود داشته باشد تا کودک ضمن احساس امنیت، با رفتارهای اجتماعی نیز آشنا شود، زیرا اگر کودکی احساس امنیت نکند در شخصیت خود با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شود.
مهد گذاشتن زیر سه ساله‌ها ممنوع!
همچنین سکینه نیک، مشاور خانواده آستان قدس رضوی، در این راستا گفت: قطعا وظیفه مادر هنگام بچه‌دارشدن، نگهداری از فرزندش است، به ویژه در سه سال اول باید تا حد امکان، خود مادر مسئول مراقبت از فرزندش باشد زیرا خصوصیات شخصیتی فرزند در این ایام شکل می‌گیرد.
وی افزود: بنابراین واگذاری تربیت فرزند در این سنین به مهدهای کودک، صحیح نیست و گاهی تاثیرات منفی را نیز در روحیات و اخلاق فرزند برای سال‌های آتی زندگی او به جا می‌گذارد.
نیک با اشاره به اینکه البته گاهی مادران براساس شغل و شرایط تحصیلی خود مجبورند که فرزندشان را به مهدکودک بسپارند، یادآور شد: در چنین شرایطی اگر فرزند به مادر بزرگ خود سپرده شود، به مراتب تاثیرات بهتری در تربیت او دارد، زیرا مهدکودک‌ها آن طور که باید نمی‌توانند نیازهای عاطفی و شخصیتی کودک را برآورده کنند.
این مشاوره خانواده با اشاره به اینکه در مهدکودک‌ها تنها از لحاظ تغذیه، آموزش و مراقبت‌های اولیه، به فرزندان رسیدگی می‌شود، یادآور شد: کودک در حین تغذیه نیز نیاز به محبت و توجه مادر دارد که یک مربی مهد نمی‌تواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد و در مجموع می‌توان گفت هیچ‌گاه محبتی که فرزند می‌تواند در خانواده کسب کند در مهدکودک برای وی میسر نمی‌شود.
وی با بیان اینکه مادران خانه‌داری که صرفا برای استراحت و راحتی خود، فرزندان را به مهدهای کودک می‌سپارند، در واقع خود را از اجر و پاداش معنوی نگهداری از فرزندان محروم می‌کنند، تصریح کرد: مادر در مقابل تحمل شیطنت‌های بچه، اجر بسیاری را از درگاه حق تعالی دریافت می‌کند.
نیک با بیان اینکه گاهی مشاهده می‌شود مادران از لحاظ فکری و فرهنگی در سطحی نیستند که بر روی آموزش و تربیت فرزندان خود تاثیرات مثبتی داشته باشند، اظهار کرد: در چنین شرایطی هم بهتر است که فرزند را به مهد کودک بسپارند تا هم با مسائل اجتماعی آشنا شده و هم منزوی و درون‌گرا رشد نکند اما خانواده‌ها نیز باید تلاش کنند تا از همه جهات، وقت گذاشته و یک مهدکودک مناسب با آموزش‌های مناسب، مربی و مدیر مقید به آداب دینی را برای فرزند خود پیدا کنند.
آموزش اصول رفتارهای اجتماعی در مهدهای کودک
وی یادآور شد: گاهی نیز شرایط مادر بعد از تولد فرزند دوم به شکلی می‌شود که عملا نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای عاطفی و تربیتی فرزند خود باشد، در چنین شرایطی حضور فرزند اول در مهدکودک باعث می‌شود تا فرزند حس و حال بهتری پیدا کند و در جمع بازی کودکانه، اصول رفتارهای اجتماعی را نیز بیاموزد.
وی با اشاره به مسئله تک فرزندی در برخی خانواده‌ها، عنوان کرد: حضور کودکان تک فرزند در مهدکودک، برای آینده‌شان تاثیرات مثبتی را به جای می‌گذارد و باعث می‌شود تا اجتماعی‌تر تربیت شوند.

منبع: خبرگزاری ایکنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار