موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خلاق/مقالات
141771
۰۵ اسفند ۱۳۹۶

تاثیر بازی کودک با مکعب‌های کوچک و بزرگ

مکعب ها، آن دست از وسایل چوبی هستند که در اشکال، اندازه ها و رنگ های گوناگون ساخته می شوند و کودک می تواند با آن ها چیزهای گوناگونی بسازد. کودکان بسیار علاقه مندند تا ضمن بازی چیزهائی بسازند.

به گزارش کودک پرس ، انواع جورچین و چوب‌چین‌ها با تکه‌های زیاد و مکعب‌های کوچک و بزرگ هنوز هم برای کودک جذاب و مفیدند و او می‌تواند با ترکیب مکعب‌ها شکل‌هایی بسازد که گاهی واقعا حیرت‌انگیز هستند. مکعب ها، آن دست از وسایل چوبی هستند که در اشکال، اندازه ها و رنگ های گوناگون ساخته می شوند و کودک می تواند با آن ها چیزهای گوناگونی بسازد. کودکان بسیار علاقه مندند تا ضمن بازی چیزهائی بسازند. مکعب های کوچک و بزرگ چوبی و گاهی اوقات مکعب های هم اندازه در مکعب بازی به کار می روند. کودکان می توانند مکعب ها را برای ساختن چیزهای گوناگونی که دوست دارند به کار برند.

برای مثال کودک از مکعب ها خانه، پل، صندوق پست، مغازه، اتوبوس، برج و… می سازد. تمایل کودکان به ساختمان سازی در رشد و سلامت روانی کودک مؤثر است. چون با ساختن چیزی، به لحاظ درونی ارضاء شده و در ضمن بازی، یک کار مفید، سازنده و مثمرثمر انجام داده است.

مکعب های چوبی دارای ارزش های گوناگون است، آن ها نیاز شدید کودک را به «حادثه و خطر» مرتفع ساخته و همچنین راه را برای انفجار بی قاعده خشم کودک باز می گذارند. گاهی اوقات مکعب های چوبی جانشین موضوعات مورد کینه و دشمنی کودک واقع شده و بدین وسیله جلوی آسیب رسانی کودک را به غیر می گیرند.

مکعب بازی به کودک کمک می کند تا با خود و دیگران رابطه برقرار ساخته و بتواند تخیلات خود را بهتر آشکار سازد و بیشتر به کشف عالم واقع نائل آید. مکعب ها و دیگر اشکال چوبی در بازی درمانی کاربرد فراوانی دارد، تحقیقات نشان داد است که کودک به هنگام بازی درباره ساختنش صحبت می کند. کودکی که اندیشه، احساسات، عواطف، آرزوها و تمایلات خویش را از طریق کلامی بیان نمی کرد از طریق ساخته هایش برای درمانگر آشکار ساخته و بیان می کند.

موارد استفاده از مکعب ها با توجه به مراحل رشد کودک؛ کودک با مکعب ها در طی شش مرحله شروع به ساختن وسایل می کند:

۱. فقط مکعب ها را دست کاری می کند و آن ها را به طور نامنظم روی هم قرار می دهد.

۲. کودک مکعب ها را ردیف می کند یا برج می سازد.

۳. او الگو و تکنیک هایی برای ساختن طرح های پیچیده مطرح می کند.

۴. کودک ساختمان واقعی می سازد که در این حالت وی سه ساله است و در این سن به مسئله تعادل و اندازه و روی هم قرار دادن قطعات علاقه مند می شود.

۵. در چهارسالگی او طرح های ساده می سازد و طوری وسایل را روی هم قرار می دهد که با ضربه ای ملایم در هم می ریزد.

۶. در پنج سالگی او ساختمان هایی درست می کند که با دقت و ظرافت روی هم قرار گرفته اند و در شش سالگی این ساختمان ها طوری روی هم قرار گرفته اند که کودک می تواند با آن ها بازی کند.

از نظر هوشی کودک باید قادر باشد مراحل زیر را در سنین ذکر شده انجام دهد:

۱. کودک در ۱۸ ماهگی ۲ الی ۳ مکعب را روی هم می گذارد.

۲. کودک در ۲ سالگی ۷ الی ۸ مکعب را روی هم می گذارد.

۳. کودک در ۲/۵ سالگی با مکعب پل می سازد.

۴. کودک در ۴ سالگی پله ۶ مکعبی می سازد.

۵. کودک در ۵ سالگی چهار ضلعی (با مکعبی داخل آن) می سازد.

۶. کودک در ۶ سالگی پله ۱۰ مکعبی می سازد.

منبع:فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار