موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
140973
۳۰ بهمن ۱۳۹۶

آسیب‌شناسی شعر کودک و نوجوان به بهانه انصراف حامد محقق!

اعضای هیات داوران بخش شعر کودک و نوجوان دوازدهمین جشنواره شعر فجر به بهانه انصراف حامد محقق از داوری مرحله نهایی، به بررسی آسیب‌های شعر در این حوزه پرداختند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات کودک پرس، هیات داوران بخش شعر کودک و نوجوان جشنواره شعر فجر در یادداشتی به ماجرای انصراف حامد محقق و آسیب‌های شعر کودک و نوجوان اشاره کرده‌اند:

«حامد محقق، فرزند جواد محقق با کتاب «مادرم شانه به سر» به فهرست شش نامزد نهایی جشنواره شعر فجر راه پیدا کرد. از آن جا که پدرش در دوازدهمین جشنواره به عنوان دبیر علمی این رویداد ادبی فعالیت می‌کند،  روز گذشته ( بیست و هشتم بهمن ماه 1396) طی نامه‌ای رسما به دبیرخانه جشنواره اعلام کرد که از شرکت در مرحله نهایی انتخاب انصراف می‌دهد.

این موضوع توسط دبیر اجرایی جشنواره، به هیات داوران اعلام شد و این هیات به رغم میل باطنی اعضا کتاب «مادرم شانه به سر» را که از کتاب‌های موفق انتشارات امیرکبیر است از دور نهایی رقابت خارج کرد.

نکته مهم و قابل توجه این است که حسب متن شیوه‌نامه اجرایی این دوره از جشنواره شعر فجر، اعضای هیات علمی، هیات داوران، و نیز کارکنان دبیرخانه جشنواره امکان شرکت دادن آثار خود در بخش رقابتی این رویداد ادبی را ندارند. این در حالی است که برای حضور آثار بستگان این افراد در بخش رقابت جشنواره، محدودیت قانونی وجود ندارد.

 

حامد محقق برای رعایت اخلاق فرهنگی و پیشگیری از هر گونه حاشیه‌سازی برای برگزارکنندگان جشنواره، به ویژه دبیر علمی آن، از رقابت کناره‌گیری کرد.

این حرکت حامد محقق با سابقه قابل اعتنای او تامل برانگیز است. حامد به قوانین اعتراضی ندارد و اعتراضی اگر در این اقدام نهفته باشد به فضاهای حاشیه‌ای جشنواره‌هاست.

هیات داوران بخش کودک و نوجوان دوازدهمین جشنواره شعر فجر ضمن احترام به نظر شاعر جوان و خوش قریحه(حامد محقق) اثر وی را از چرخه رقابت خارج کرد و انتخاب نهایی را با پنج نامزد باقیمانده در فهرست داوری انجام داد.

 

اعضای این هیات پس از بحث و گفت‌وگو درباره آسیب‌های نشر در زمینه شعر کودک و نوجوان به این محور نیز تاکید کردند: خویشاوندی با عوامل برگزار کننده جشنواره نباید به سوختن یک اثر و نادیده انگاشتن حق حرفه‌ای یک شرکت کننده در رقابت منجر شود. بنابراین برای حل این معضل جز اصلاح نگاه در اذهان و افکار عمومی چاره‌ دیگری وجود ندارد.

اعضای هیات داوران سایر آسیب‌های شعر کودک و نوجوان را به این شرح برشمردند:

«نبود شعر فاخر در برخی حوزه های شعر کودک و نوجوان»،‌ «پرشمار اما بی‌کیفیت بودن عناوین، که شاید به دلیل اقتصاد نشر و ضرورت افزایش آمارچاپ کتاب دامنگیر نام ها و ناشران مهم شعرکودک و نوجوان شده است»، «بی‌توجهی پدید آورندگان به مخاطب شناسی، مخاطب نگری، و مخاطب نگاری»،‌ «فقر شعر کودک از منظر نقد ادبی که حتما برخاسته از عدم پذیرش نقد از سوی شاعران و نبود انگیزه از سوی منتقدان شعر کودک است»،‌ «نشر آثار بی‌کیفیت در زمینه شعر کودکان و نوجوانان» و «نبود یک متولی و مدافع حقوق فرهنگی کودکان و نوجوانان در گزینش آثار قابل چاپ برای این گروه سنی است.»

شاید بهترین مرجع برای تعیین سطح کیفی آثار برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان، مجموعه‌های مرتبط نظیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد. مشروط بر این که بی‌حب و بغض و بدون دغدغه‌ افزایش آمار چاپ کتاب به حقوق مخاطبان بی‌دفاع و بی‌قلم بپردازد.

هیات داوران دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر

مریم هاشم پور، حسین تولایی، سودابه امینی

با آرزوی روزهایی درخشان برای شعر کودک ونوجوان»

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار