موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
140579
۲۸ بهمن ۱۳۹۶

چگونه به کاهش وزن بچه‌هایمان کمک کنیم؟

هر چه سن بالاتر می‌رود، اضافه وزن و چاقی پررنگ‌تر می‌شود و این مساله به شدت از نظر روانی روی کودک و نوجوان تاثیر منفی می‌گذارد. کودکان و نوجوانان چاق از طرف همسالان‌شان مورد تمسخر قرار می‌گیرند، اعتماد به‌نفس‌شان پایین می‌آید و به دنبال آن علائم افسردگی و اضطراب هم در آنها بروز پیدا می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، هر چه سن بالاتر می‌رود، اضافه وزن و چاقی پررنگ‌تر می‌شود و این مساله به شدت از نظر روانی روی کودک و نوجوان تاثیر منفی می‌گذارد. کودکان و نوجوانان چاق از طرف همسالان‌شان مورد تمسخر قرار می‌گیرند، اعتماد به‌نفس‌شان پایین می‌آید و به دنبال آن علائم افسردگی و اضطراب هم در آنها بروز پیدا می‌کند. در عین حال کودک و نوجوانی که اضافه وزن و چاقی دارد، کم‌تحرک است، در حالی که ورزش نقش مثبتی در افزایش توانایی‌های جسمی و ذهنی دارد.

اگر کودک یا نوجوانی دارید که دچار اضافه وزن و چاقی است، بهتر است از رژیم‌های غذایی سفت و سخت برای کاهش وزنش استفاده نکنید. باید با مراجعه به متخصص تغذیه، نوع تغذیه خانواده اصلاح شود تا کنار آن میزان کالری دریافتی هم پایین بیاید و با افزایش تحرک به کاهش وزن کودک و نوجوان کمک شود. هله‌هوله‌هایی که ارزش تغذیه‌ای پایینی دارند و بسیار پرکالری هستند نباید در دسترس باشد. اگر انواع شیرینی و شکلات در خانه باشد، نمی‌توان به کودک و نوجوان گفت از آنها نخورد بنابراین شیوه زندگی خانواده باید تغییر کند.

متاسفانه آنقدر که خانواده‌ها به درس فرزندانشان و نوع مدرسه‌ای که می‌رود، اهمیت می‌دهند، به سلامتشان توجه ندارند. لازم است کودک و نوجوان در کلاس‌های ورزشی حاضر شود و اگر این امکان وجود ندارد، همراه با خانواده 3 بار در هفته در محیط سربسته یا پارک پیاده‌روی تند انجام دهد. نوجوانی که به دلیل چاقی و اضافه وزن دچار علائم افسردگی، اضطراب و استرس است، حتما باید با مراجعه به روان‌پزشک کودک و نوجوان، درمان شود. نوجوان گاهی انگیزه کافی برای انجام ورزش یا کم کردن کالری مصرفی‌اش ندارد. در این شرایط نیز به جلسات مشاوره‌ای نیاز است و باید اهمیت سلامت و زیبایی اندام را برای او توضیح داد. اگر نوجوان هم زیر نظر متخصص تغذیه، هم روان‌پزشک باشد و فعالیت ورزشی منظمی نیز انجام دهد در مسیر کاهش وزن موفق خواهد بود و این کاهش وزن موجب افزایش اعتماد به‌نفس و عزت نفس، بهبود توجه، تمرکز و کاهش استرس می‌شود.

دکتر کتایون خوشابی عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

 

منبع: هفته‌نامه سلامت

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار